Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Jeźdźcy kryzysu

2009-02-24 23:10

Jeźdźcy kryzysu

Jeźdźcy kryzysu
Fot. PAP/EPA

Koncerny motoryzacyjne przygniata coraz cięższy kryzys, ale zdaniem analityków mądrze zarządzane firmy mają szansę poprawić swoją pozycję tak jak Ford, który umiejętnie rozgrywa słabsze chwile Chryslera i General Motors.

Los Forda wyraźnie różni się od historii pozostałych gigantów z Detroit, stolicy amerykańskiej motoryzacji. Wall Street Journal zauważa, że przede wszystkim Ford Motor wciąż pozostaje niezależny od rządu USA ponieważ nadal obywa się bez jego pomocy. Do tego koncern założony przez ojca amerykańskiej motoryzacji zaczyna przejmować klientów od konkurencji.

General Motors i Chrysler dopominają się kolejne miliardy dolarów w zamian z które muszą utrzymywać nierentowne miejsca pracy oraz dopuszczać do zarządzania urzędników z Waszyngtonu. GM po pierwszej transzy 13,4 mld dolarów rządowego kredytu poprosił o sfinansowanie planu rewitalizacji sumą 16,6 mld dolarów. Chrysler konsumuje pierwsze 4 mld dolarów, ale już wiadomo, że potrzebuje jeszcze 5 mld.

Tymczasem Ford, choć ciągle traci wciąż może pochwalić się rezerwami gotówki. Na koniec ubiegłego rok miał mieć do dyspozycji 13,4 mld dolarów. Firma nie ukrywa problemów, lecz niezależność pozwala jej szukać kapitału na wolnym rynku. Niewątpliwie jej pozycję przetargową wzmocni częściowe przejęcie klientów pozostałych graczy amerykańskiego rynku. Ford od czterech miesięcy notuje przyrost.

ZOBACZ TAKŻE:

WSJ podaje przykłady kupujących, którzy wybrali Forda właśnie ze względu na jego niezależność. Zdaniem nowych nabywców firma ma większe szanse na przetrwanie, dlatego lepiej wybrać jej samochód.

Jednak ten wybór nie jest tylko zjawiskiem czysto psychologicznym. Ford pozbawiony bagażu rządowych dotacji sprawniej negocjuje ze związkowcami i dilerami obniżki płac i kosztów. Negocjacje są tym skuteczniejsze, że konkurenci są zmuszeni do pewnych ruchów porozumieniami z rządem. Tymczasem ustępstwa związkowców dla Forda są niespodziewanym prezentem.

 

Tagi: usa, kryzys, motoryzacja, ford, general motors, chrysler
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Jeźdźcy kryzysu

ondzio / 89.171.102.* / 2009-02-27 09:57
co za czasy? co za gracze? MILIARD W ŚRODĘ , MILIARD W SOBOTĘ!, ktoś pamięta te hasła z totolotka?

Re: Jeźdźcy kryzysu

virgal / 209.44.114.* / 2009-02-25 13:05
mądrą politykę ma też seat i audi, którzy postawili na nowe modele, na dalszy rozwój firmy zamiast zastoju, co im zjednało sporo klientów. Wszyscy wyprzedają swoje samochody, rozdają za półdarmo i przejadają kasę, a te dwie marki coś przynajmniej z nią robią, tu nowy model na targach, tam jakieś dodatkowe wyposażenie, etc...
 
kopfar / 82.250.163.* / 2009-02-25 14:02
Z tym audi nie jest tak różowo, bo od kiedy zapożyczyli sporą część technologii seatowi, który wg ich strony http://seat.pl/firma/ należy teraz do grupy niemca, to ludzie coraz częściej wybierają hiszpana, bo za dużo niższą cenę mogą sobie kupić auto na niewiele niższym poziomie
 
furkama / 85.214.73.* / 2009-02-27 16:41
eee tam audi zawsze znajdzie swoich fanow zreszta ich stylistyka jest bardzo rozna przynajmniej z poprzednich lat seat jest bardziej sportowy zresztą nie tylko w wyglądzie ale też np. jeśli chodzi o zawieszenie
 
Alfista / 2009-02-27 12:19 / Człowiek Hossa
A co to ma za znaczenie? Seat, Audi, VW, Skoda, to tylko nazwy marketingowe jakimi posługuje się ich właściciel koncern VW...
 
Grega / 83.24.209.* / 2009-03-01 09:30
Panowie tylko Toyota.
Czekam na Rav 4. diesel 2,2 automat