Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Audi R8 LMX - pierwsze auto z laserowymi światłami

2014-05-13 06:00

Audi R8 LMX - pierwsze auto z laserowymi światłami

Audi R8 LMX - pierwsze auto z laserowymi światłami
Fot. Audi

 

Limitowaną serię sportowego R8 - LMX - ograniczoną do zaledwie 99 egzemplarzy Audi wyposażyło w laserowe światła drogowe. Najbardziej sportowe seryjnie produkowane Audi napędza centralnie umieszczony silnik V10 o mocy 570 KM.

 

Moduł laserowy, znajdujący się w każdym reflektorze, wytwarza snop światła o zasięgu dwa razy dłuższym niż zasięg świateł diodowych. Każdy moduł składa się z 4 diod laserowych o średnicy zaledwie 300 mikrometrów. Diody generują niebieskie światło laserowe o długości fali, wynoszącej 450 nanometrów. Następnie, fosforowy konwerter przemienia niebieskie światło laserowe w białe światło drogowe o temperaturze barwy 5500 kelwinów. Taka temperatura barwy światła jest idealna dla ludzkiego oka, najmniej męczy wzrok i uwypukla kontrast między oświetlonymi i nie oświetlonymi przedmiotami.

Audi R8 LMX z laserowymi światłami drogowymi
  • fot: Audi
  • fot: Audi
  • fot: Audi

Światła laserowe w Audi R8 LMX włączają się powyżej prędkości 60 km/h i uzupełniają diodowe światła drogowe, dwukrotnie wydłużając zasięg widzenia. Zamontowane w aucie kamery widzą uczestników ruchu drogowego i automatycznie dostosowują długość i intensywność wiązki światła.

Na ulicach Audi R8 LMX pojawi się dopiero latem, ale zamawiać można je już teraz. Do tego czasu wyższość diodowych i laserowych świateł drogowych nad wyłącznie diodowymi lub tradycyjnymi halogenowymi ma potwierdzić wyczynowe Audi R18 e‑tron quattro w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans.

Najbardziej sportowy, seryjnie produkowany model Audi napędza centralnie umieszczony silnik V10 o mocy 570 KM. W uzyskaniu jak najlepszych osiągów pomaga stały napęd na cztery koła oraz 7-stopniowa automatyczna skrzynia biegów S tronic i opony w rozmiarze 235/35 R19 z przodu i 305/30 R19 z tyłu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h R8 LMX wynosi jedynie 3,4 s, prędkość maksymalna to 320 km/h. Aby podczas podróżowania z wysokimi prędkościami sportowe Audi prowadziło się stabilnie i pewnie trzymało drogi, zafundowano mu z tyłu duży spojler mocowany na stałe, zwiększający docisk aerodynamiczny tylnej osi. Spojler, podobnie jak wiele innych elementów R8 LMX, wykonano z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Nakładkę na spojler przedni, listwy boczne, pokrywę silnika, obudowy lusterek bocznych, wloty powietrza, wykończenie tylnej części nadwozia i dyfuzor również wykonano z włókna węglowego.

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne