Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Więcej mocy + lepsze osiągi = niższe zużycie paliwa. Jak to możliwe?

2014-03-21 06:48

Więcej mocy + lepsze osiągi = niższe zużycie paliwa. Jak to możliwe?

materiał promocyjny


Skoda

Dzięki temu, że inżynierom udało się dopracować sposób spalania w silniku mieszanki paliwowo-powietrznej i ograniczyć straty energii, związane m.in. z układem chłodzenia, nowoczesne jednostki napędowe są znacznie wydajniejsze niż starsze.

Po pierwsze, 4-cylindrowe silniki benzynowe - o oznaczeniu TSI i wyposażone w 4 zawory na cylinder, bezpośredni wtrysk paliwa oraz w turbodoładowanie - charakteryzują się znacznie wyższą sprawnością niż jednostki napędowe o 2 zaworach na cylinder i wolnossące. Dzięki temu osiągają wyższą moc i moment obrotowy z mniejszej pojemności niż dotychczas. Po drugie, dzięki zastosowaniu lżejszych materiałów w konstrukcji i zmniejszeniu pojemności skokowej, czyli rozmiaru, nowoczesne silniki odznaczają się niższą masą własną i mają mniejszą bezwładność. Zoptymalizowany układ chłodzenia, mniejsza masa i zredukowane tarcie wewnętrzne przekładają się na mniejsze zużycie paliwa, a tym samym - na mniejszą emisję CO2. Mniejsze silniki pozwalają powiększyć kabinę samochodu.

Kuracja odchudzająca

Blok silnika i głowica cylindrów, wykonane z aluminium, pozwalają zaoszczędzić zbędne gramy. Dzięki temu silnik 1.2 TSI waży jedynie 97 kg, a 1.4 TSI - tylko o 9 kg więcej. Kuracji odchudzającej poddano także wał korbowy (-20% masy) i korbowody (-30%) . Dwuobwodowy układ chłodzenia sprawia, że silnik szybciej się rozgrzewa, dzięki czemu szybciej można ogrzać wnętrze auta. Przy dużym obciążeniu spaliny są chłodzone płynem chłodzącym, co zmniejsza zużycie paliwa.

Nowoczesne rozwiązania techniczne w zespołach napędowych Skody
  • fot: Skoda
  • fot: Skoda
  • fot: Skoda

4 x TSI

Z wyjątkiem Octavii z podstawowym silnikiem, wszystkie pozostałe wersje są wyposażone w funkcję Start-Stop i odzysk energii hamowania. Gama silników benzynowych zaczyna się od jednostki napędowej 1.2 TSI o mocy 86 KM. Z tym silnikiem pod maską Octavia w cyklu mieszanym zużywa 5,3 l/100 km. Dzięki turbodoładowaniu silnik osiąga maksymalny moment obrotowy 160 Nm już od 1.400 obr/min aż do 3.500 obr/min). Silnik współpracuje wyłącznie z pięciobiegową przekładnią mechaniczną.

Mocniejsza wersja tego silnika, o mocy 105 KM, jest już wyposażona w system Start-Stop i odzysk energii hamowania. Zużycie paliwa wynosi 5,1 l/100 km. Maksymalny moment obrotowy, wynoszący 175 Nm, jest osiągany w zakresie 1400-4000 obr/min. Ta odmiana 1,2-litrowego silnika może współpracować z mechaniczną sześciobiegową przekładnia lub z automatyczną siedmiostopniową przekładnią DSG.

Z tymi samymi przekładniami może współpracować silnik 1.4 TSI o mocy 140 KM. Zużycie paliwa, w połączeniu z mechaniczną skrzynią biegów i funkcją Start-Stop, wynosi 5,3 l/100 km. Maksymalnym momentem obrotowym o wartości 250 Nm silnik dysponuje w zakresie 1500-3500 obr/min.

Topowy silnik benzynowy Octavii (z wyjątkiem wersji RS) to 1.8 TSI Gteen tec o mocy 180 KM. Oprócz standardowej odmiany z napędem na przednie koła, Octavię 1.8 TSI można zamówić w wersji 4x4. Maksymalny moment obrotowy, osiągany w szerokim przedziale 1250-5000 obr/min, wynosi 250 Nm.

4 x TDI

Wszystkie stosowane do napędu Octavii silniki wysokoprężne również są 4-cylindrowe i 4-zaworowe oraz wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa i w turbodoładowanie. W porównaniu do silników poprzedniej generacji ulepszono w nich podzespoły, które mają wpływ na czystość spalin, m.in. układy - wtryskowy, doładowania i chłodzenia powietrza doładowującego. Katalizator utleniający oraz filtr cząstek stałych umieszczono bliżej silnika. Dzięki tym wszystkim modyfikacjom jednostka napędowa znacznie szybciej osiąga właściwą temperaturę pracy, co jest szczególnie istotne podczas eksploatacji auta zimą i na krótkich dystansach. Przekłada się to nie tylko na niższe zużycie paliwa, ale także na możliwość szybszego ogrzania wnętrza.

Oferta silników TDI startuje od jednostki napędowej 1.6 o mocy 90 KM. Octavia z tym silnikiem w cyklu mieszanym zużywa 4,1 l/100 km. Octavia 1.6 TDI Green tec z silnikiem 1.6 TDI, ale o mocy 105 KM, jest oferowana z napędem na przednie koła lub 4x4. Maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm silnik osiąga w przedziale 1500-2750 obr/min.

Najoszczędniejszą odmianą silnikową Octavii jest 1.6 TDI GreenLine o mocy 110 KM. Z tym silnikiem pod maską Octavia zużywa średnio jedynie 3,3 l oleju napędowego na 100 km.

Dieslem o największej mocy (z wyjątkiem odmiany RS - podobnie jak w wypadku silników benzynowych) jest wersja 2.0 TDI Green tec o mocy 150 KM. Moment obrotowy tego silnika wynosi 320 Nm i jest osiągany w przedziale od 1750 do 3000 obr/min. Jednostka napędowa 2.0 TDI współpracuje z przekładniami sześciobiegowymi - mechaniczną lub DSG.

Oprócz bardziej wydajnych silników na poprawę osiągów Octavii oraz na zmniejszenie zapotrzebowania na paliwo wpływ ma masa własna samego auta. Mimo większych rozmiarów zewnętrznych i bogatszego wyposażenia, Octavia średnio waży o aż 102 kg mniej niż poprzedniczka.

Materiał powstał we współpracy z firmą Skoda Polska.

Tagi: skoda, tdi, tsi, dsg
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Więcej mocy + lepsze osiągi = niższe zużycie paliwa. Jak to możliwe?

N969 / 91.195.46.* / 2014-04-08 20:51
Może szanowni autorzy pokuszą się jeszcze o wychwalanie legendarnej trwałości nowoczesnych Dieseli i silników TSI, która to rzadko przekracza 150-200 tysięcy kilometrów do momentu, kiedy wydatki na remont silnika zrobią się poważne...
 
bitek / 178.37.26.* / 2016-01-04 09:53
oj tam oj tam :) pojeździć i na złom.
ale z drugiej strony zakładając że najzwyklejszy disel (np mercedes 190) na trasie potrafi spalić ~5,5 l ON a skoda 3,3 l ON to daje aż 2,2 l różnicy.
Po przejechaniu 200 tys km spalimy mniej o ponad 4tys litrów ON co przy cenie np 4 zł daje ponad 17 tys złotych ... że tak napisze: na kapitalny remont silnika :P
Kolejna sprawa to komfort jazdy bo różnica w kucykach między nimi jest spora.

Re: Więcej mocy + lepsze osiągi = niższe zużycie paliwa. Jak to możliwe?

mario152 / 79.163.98.* / 2014-04-08 11:47
"Przy dużym obciążeniu spaliny są chłodzone płynem chłodzącym, co zmniejsza zużycie paliwa." - tego nie rozumiem (spaliny są chłodzone...?)

Re: Więcej mocy + lepsze osiągi = niższe zużycie paliwa. Jak to możliwe?

józef / 83.4.49.* / 2014-03-23 19:30
ciekawy tekst...

Re: Więcej mocy + lepsze osiągi = niższe zużycie paliwa. Jak to możliwe?

józef / 83.4.49.* / 2014-03-23 19:29
ciekawy tekst...

Oferty motoryzacyjne