Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

TOP 10. Angielskie samochody sportowe [GALERIA]. strona 2 z 2

2014-10-14 07:55

TOP 10. Angielskie samochody sportowe

2 / 2

6. Jaguar XJ220

Warto zostać w temacie supersamochodów i zająć się Jaguarem XJ220, kolejnym owocem angielskiej inżynierii, który dzierżył tytuł najszybszego samochodu produkcyjnego. Co prawda jedynie w 1992 roku, bo w 1993 roku przebił go McLaren F1, ale zawsze. Podwójnie doładowany silnik V6 pozwalał na rozpędzenie się do 343 km/h, co pozwalało wygrać m.in. z Ferrari F40 czy Lamborghini Diablo.

37a302df41a45df2ccf439a157d02ab5.jpg 9c06d044c1d7cdd3530f220a4b563d12.jpg 3db1e9c2d3dfb5ab938240d693fd0666.jpg

Mimo swoich osiągów, Jaguar XJ220 nie ma pozytywnej historii. Wyprodukowano tylko 275 samochodów i choć wielkość produkcji w kategorii supersamochodów nie jest odzwierciedleniem sukcesu, to Jaguar mógł być zawiedziony. Po prezentacji samochodu koncepcyjnego pojawiły się osoby, które chciały zamówić w ciemno egzemplarz dla siebie. Jaguar planował zbudować 350 aut, a cztery raz więcej osób złożyło zamówienia wpłacając zaliczkę. Prototyp miał 12-cylindrowy silnik i miał osiągać ponad 350 km/h. W produkcyjnym modelu Jaguar zastosował silnik o dwa razy mniejszej liczbie cylindrów, co zakończyło się wściekłością niektórych klientów.

7. Lotus Seven

07685cdb0d3881f3b4d0bf30d589b352.jpg cd884124545b3d2b497ce64520c9c220.jpg 686fec307ba618c5db60618de12867be.jpg

Mimo, że produkcję Lotusa Seven zakończono w 1972 roku (był wytwarzany od 1957 r.), to jest on obecny nadal na rynku. Jego następcą jest Caterham Seven, który pojawił się rok po zaprzestaniu produkcji oryginalnego Lotusa, dzięki wykupieniu praw do projektu. Nie brakuje również nielicencjonowanych kit carów, które pojawiają się w ofercie. Lotus Seven, mimo 57 lat na karku, jest nadal obecny na torach wyścigowych, tyle że zamiast fordowskiego silnika 1,1-litra z pierwszej wersji, pojawiają się auta wyposażane w jednostki z Forda Sierry, czy nowsze motory z rodziny Zetec. Oczywiście, nie tylko one. To prawdziwa legenda motoryzacji z Wysp.

8. TVR Chimaera

TVR nie ma opinii rozsądnej marki. Mimo faktu, że firma istnieje od połowy lat pięćdziesiątych, to przez cały czas była niszowa, a najmocniejsze modele miały opinię bardzo wymagających w zakresie prowadzenia. TVR były głośne i narowiste.

6d18037612d5d2c32dad870f4bc15b64.jpg cfff63a31b5d9a20003d1f4eda9ad57a.jpg ce463121f768bb7786eaad14cb06656c.jpg

W historii TVR pojawiło się kilkadziesiąt modeli, produkowanych najczęściej w kilkudziesięciu, maksymalnie kilkuset, egzemplarzach. Najpopularniejszym i chyba najrozsądniejszym TVR-em był model Chimaera, który powstał w liczbie ponad 5 tysięcy sztuk i jest najłatwiej dostępnym modelem. To klasyczny, mocny, roadster z silnikami V8 od 4.0 do 5.0, z których najsłabszy pozwalał na osiągnięcie 245 km/h i rozpędzenie się do 100 km/h w nieco ponad 5 sekund.

9. Austin-Healey 3000

Austin-Healey 3000 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych angielskich samochodów sportowych z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Auto powstało na bazie modelu 100, który był pierwszym produktem firmy.

a32edb83da2cfc936b6dc9594d6aaabf.jpg 8f04c0e82fc732df177e2a03d5f2a735.jpg 8c1bef0abf9f94918f6aec45c74b580a.jpg

To dwumiejscowy roadster, o klasycznej bryle nadwozia, wyposażony w mocny, 2,9-litrowy silnik pozwalający na jazdę z prędkością rzędu 180 km/h, co w tamtym czasie było bardzo dobrym wynikiem. Samochód produkowano do 1967 roku, a z fabryki wyjechało ponad 42 tys. egzemplarzy. Dziś Austin-Healey 3000 to poszukiwany klasyk, który kosztuje zwykle ponad 200 tys. zł, a idealne egzemplarze z początku produkcji mogą być jeszcze droższe. Znacznie taniej można kupić replikę, albo kit-cara i zbudować go na wybranych przez siebie komponentach.

Fot. Squiggle (flickr.com), na lic. Creative Commons 2.0

10. Morgan 4/4

c6cd92234254727534c541e1eec87c97.jpg

88588b90d21e03701bd9d60ed625bf36.jpg

a6c6dd2b23b19d25ff605fb6b263fbb2.jpg

Morgan to niezwykły producent wytwarza niewielkie ilości samochodów o wyglądzie retro, które nie są tanie, ale bez wątpienia urzekają miłośników klasycznej motoryzacji. Obok ekskluzywnej serii Aero czy szalonego 3 Wheelera, można zaleźć model 4/4, który jest pierwszym czterokołowym Morganem. Jego produkcja zaczęła się w 1936 roku i trwa do dziś. O ile pierwsza seria tego modelu nie wygląda jak obecnie produkowany model, to począwszy od drugiej serii (1955), w warstwie stylistycznej można szukać tylko drobnych zmian. Obecnie sprzedawany Morgan 4/4 jest dostępny z jednostką 1.6 Forda. Z resztą, Morgan od początku był związany z tym producentem. Motor o mocy 111 KM pozwala na rozpędzenie się do 185 km/h i osiągnięcie 100 km/h w ok. 8 sekund. Bazowa cena - 33 tys. funtów, czyli ponad 175 tys. zł. A to dopiero początek cennika Morgana...

Tagi: ferrari, lotus, jaguar, triumph, lotus esprit, rolls royce touring, triumph spitfire
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne