TOP 10. Angielskie samochody sportowe
Brytyjska motoryzacja jest pełna niezwykłych samochodów sportowych. Postaraliśmy się wybrać dziesięć konstrukcji, które stały się wizytówką angielskiej inżynierii.
Dziesięć miejsc to niezwykle mało, stąd wiele niesamowitych Astonów czy Jaguarów nie pojawiło się w rankingu. Wygrała chęć nadania różnorodności przeglądowi.
1. Aston Martin DB5
Aston Martin DB5 to najbardziej kultowy Aston w historii, a zarazem najbardziej charakterystyczny samochód Jamesa Bonda, legendarnego Agenta Jej Królewskiej Mości.
Aston Martin DB5 swoją legendarną pozycję w świecie motoryzacji zawdzięcza olśniewającej karoserii, urzekającej lekkością i elegancją charakterystyczną dla najpiękniejszych włoskich projektów Ferrari czy Alfy Romeo. Cóż, Aston Martin DB5 to brytyjski samochód, ale tylko pod względem technicznym. Nadwozie zostało zaprojektowane przez mediolańską firmę Carrozzeria Touring Superleggera, która odpowiada również za DB4.
2. Jaguar E-Type
Drugim pewnym kandydatem do obecności w rankingu jest Jaguar E-Type jeden z najbardziej charakterystycznych samochodów lat sześćdziesiątych, a zarazem przykład urzekającego designu, za który odpowiadał rdzenny Anglik Malcolm Sayer.
Samochód zaskakiwał niezwykle długą maską i charakterystycznymi reflektorami z owiewką, zwiększającymi aerodynamikę. Auto stało się sensacją targów w Genewie i szybko okazało się bestsellerem. Tym bardziej, że piękne nadwozie kryło mocne silniki, które gwarantowały dobre osiągi, a zarazem samochód był tańszy od swoich konkurentów. Dziś już tak nie jest. E-Type to poszukiwany i rzadki klasyk.
3. Lotus Esprit
Esprit, to bez względu na generację, powalający samochód sportowy o klasycznej bryle klina, za którą odpowiadał mistrz stylu Giorgetto Giugiaro. Do końca lat osiemdziesiątych samochód był modernizowany i unowocześniany aż do 1987 roku, gdy nastąpiła gruntowna zmiana. Za wygląd Lotusa Esprita czwartej generacji odpowiadał Peter Stevens, a piąta generacja wyszła spod ręki Juliana Thompsona. Samochód był produkowany do 2004 roku, doczekując się wielu wersji: montowano w nim zarówno wolnossące czterocylindrowe silniki, jak i doładowane motory. Rarytasem jest wersja V8, która pojawiła się w ofercie w 1996 roku.
4. Triumph Spitfire
Anglicy kochają kabriolety, mimo tego, że mają zwykle nienajlepszą pogodę na przejażdżki bez dachu. Oferta rodzimych producentów w zakresie samochodów sportowych bez sztywnego dachu była szeroka w latach sześćdziesiątych czy siedemdziesiątych. Jednym z najciekawszych samochodów tego typu był Triumph Spitfire stworzony z myślą osobach szukających niewielkiego autka dającego frajdę z jazdy.
Spitfire okazał się sukcesem i był produkowany przez 18 lat z silnikiem 1.1, 1.3 i 1.5. Za projekt odpowiadał Giovanni Michelotti, włoski projektant silnie związany z marką Triumph oraz innymi firmami angielskiego przemysłu motoryzacyjnego.
5. McLaren F1
W zestawieniu nie mogło zabraknąć McLarena F1, który przez lata był najszybszym seryjnym samochodem osobowym. Dwunastocylindrowy silnik BMW pozwalał na rozpędzenie pojazdu do 371 km/h. Za projekt opływowego nadwozia odpowiadał Peter Stevens, a za stronę techniczną Gordon Murray, zajmujący się od końca lat sześćdziesiątych projektowaniem bolidów Formuły 1.
McLaren F1 został wyprodukowany w 107 egzemplarzach, z czego przeznaczonych na drogę było 75 egzemplarzy, a 61 sztuk stanowiła podstawowa wersja F1. Producent przygotował również wersje LM GT i GTR.