Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Szósty krok w stronę ... doskonałości

2014-10-29 07:50

Szósty krok w stronę ... doskonałości

Od 1 września wszystkie samochody z silnikami wysokoprężnymi, które wchodzą do produkcji na terenie Unii Europejskiej, muszą spełniać wyśrubowaną normę Euro 6. Z początkiem 2015 roku obowiązek ten rozszerzy się ponadto na wszystkie auta wyposażone w diesle, które będą opuszczały linie produkcyjne.

Tak samo, jak iskrowe

Wprowadzenie w życie normy Euro 6 oznacza, iż silniki wysokoprężne nowych samochodów będą mogły emitować do atmosfery zaledwie 60 miligramów tlenków azotu na kilometr co oznacza, iż wartość ta została zmniejszona trzykrotnie, w porównaniu z dotychczas obowiązującą normą Euro 5. Po raz pierwszy zatem w historii diesli, wartość emitowanych tlenków azotu będzie taka sama, jak w przypadku silników benzynowych. Ponadto od momentu wprowadzenia normy Euro 1 w 1993 roku, praktycznie całkowitej redukcji uległa emisja najbardziej szkodliwych związków wchodzących w skład spalin. Mowa tu o tlenkach azotu i tzw. cząstkach stałych. W pierwszym przypadku obostrzenia postępujących po sobie norm Euro, spowodowały obniżenie ich o blisko 98 proc., w drugim zaś jeszcze więcej bo o blisko 99 proc. Zdaniem fachowców wartości te będą już wkrótce oscylowały wokół zera, na skutek coraz większego upowszechniania się samochodów z silnikami elektrycznymi.

Katalizator zasobnikowy lub mocznik

Nowoczesna technologia pozwalająca na stopniowe ograniczanie emisji szkodliwych związków do atmosfery, nie może się obyć bez odpowiednio dostosowanego układu oczyszczania spalin. W samochodach osobowych funkcję tę pełni katalizator zasobnikowy Nox. Inaczej jest natomiast w przypadku cięższych pojazdów (o masie powyżej 1.700 kg). Zgodność z wartościami granicznymi norm Euro 5 i Euro 6, zapewnia katalizator SCR oraz dodatkowy środek redukcyjny. W większości przypadków jest to bezwonny roztwór mocznika, znany pod handlową nazwą AdBlue. Jego działanie polega na wchodzeniu w reakcję chemiczną ze składnikami spalin, której wynikiem jest wydzielanie się nieszkodliwego azotu i pary wodnej. Minus tego rozwiązania, stanowi konieczność okresowego uzupełniania zbiornika AdBlue.

Jak to z (kolejnymi) normami było?

Poniżej przedstawiamy wartości emisji szkodliwych związków spalin, m.in. tlenków węgla CO, węglowodorów HC, tlenków azotu NO2 oraz cząstek stałych, dopuszczanych przez poszczególne normy Euro (dane liczbowe w gramach na kilometr):

Euro 1 rok wprowadzenia 1993

CO 2,72, HC + NO2 0,97, cząstki stałe 0,14

Euro 2 rok wprowadzenia 1997

CO 1,0, HC + NO2 0,9, cząstki stałe 0,1

Euro 3 rok wprowadzenia 2001

CO 0,64, HC + NO2 0,56, cząstki stałe 0,05

Euro 4 rok wprowadzenia 2006

CO 0,5, HC + NO2 0,3, cząstki stałe 0,05

Euro 5 rok wprowadzenia 2011

CO 0,5, HC + NO2 0,23, cząstki stałe 0,005

Euro 6 rok wprowadzenia 2015

CO 0,5, HC + NO2 0,17, cząstki stałe 0,05

Tagi: euro, technologia, dane, silniki
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne