Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Sprzedaż samochodów osobowych w lipcu 2009 roku

2009-08-09 09:47

Sprzedaż samochodów osobowych w lipcu 2009 roku

Skoda zdecydowanym liderem. Świetne wyniki Mitsubishi, Alfa Romeo i Lancii. Koreańskie marki zyskują na znaczeniu, a amerykańskie notują największe spadki.

Na rynku nowych samochodów osobowych pierwszy miesiąc wakacji okazał się lepszy niż przed rokiem sprzedano 24 657 sztuk, czyli więcej o 1195 aut (5,1%). W stosunku do czerwca br. odnotowano wprawdzie spadek, ale wyniósł on 8,1% wobec 14,7% rok temu. Takie dane ogłosił Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

Zdecydowanym liderem lipca, podobnie jak łącznej sprzedaży w 2009 roku okazała się Skoda z wynikami 2 922 oraz 22 220 szt. Udział rynkowy w pierwszym miesiącu wakacji wyniósł 11,9% i był o 30,3% większy niż rok temu. Z kolei 11,5-procentowy udział w okresie styczeń-lipiec oznacza wzrost o 16,2%. Drugim wynikiem lipca poszczycić może się Ford, który wyprzedził m.in. Fiata i Toyotę. Przyczynia się do tego m.in. produkowany w Polsce Ford Ka. Na piątym miejscu znalazł się Volkswagen, za którym w pierwszej dziesiątce lipca sklasyfikowano jeszcze: Opel, KIA, Renault, Hyundai i Honda.

Pod względem sprzedaży aut osobowych w ciągu siedmiu miesięcy 2009 roku prowadzi Skoda. Drugie miejsce zajmuje Fiat, przed Toyotą i Volkswagenem. Kolejne miejsca zajmują Ford, Opel, Renault i KIA, a grono dziesięciu najpopularniejszych marek uzupełniają Hyundai i Peugeot.

W 2009 roku wyraźnie wzrosła popularność marek włoskich i koreańskich, w tym nawet Ssangyonga, którego dalsza obecność w Polsce pozostaje niepewna (nieoficjalnie mówi się o likwidowaniu przedstawicielstwa). W zasadzie sprzedażą można kierować spoza naszego kraju, ale to ryzykowne rozwiązanie, ponieważ w praktyce zawsze okazywało się mniej skuteczne niż posiadanie oficjalnego przedstawicielstwa w Polsce. Świetnie pokazuje to przykład Mazdy, która pochwalić się może największą dynamiką wzrostu sprzedaży liczonej od początku roku (+475,3%). To efekt otwarcia oficjalnego przedstawicielstwa w Polsce zaledwie nieco ponad rok temu. Warto odnotować wyniki Mitsubishi, które sprzedało ponad dwukrotnie więcej samochodów niż rok temu (+119,9%), a także włoskich marek Alfa Romeo (+90,8%) i Lancia (+76,1%). Mocno poprawiły swoje wyniki także: KIA (+36%), Hyundai (+26,6%), Ssangyong (+18,7%), Skoda i Volvo (po +16,2%).

Kryzys dosięgnął głównie marki amerykańskie, zwłaszcza niszowe, oraz brytyjskie. Największe spadki sprzedaży zanotowały marki Maybach, Corvette, Hummer i Cadillac. Pierwsze dwie mają w tym roku wynik zerowy, a pozostałe dwie sprzedały po jednej sztuce. Duże spadki zanotowały także: Land Rover (-61,4%), Jaguar (-61,5%), Subaru (-52,9%), Chrysler (-51,3%), Dodge (-49,5%) i Smart (-44,9%). Subaru niedawno zareagowało na tę sytuację, a marki amerykańskie zapewne wypatrują ratunku w postaci spadku kursu dolara.

Łącznie od początku 2009 roku nabywców znalazły 193 474 samochody, czyli o 1 491 sztuk więcej (+0,8%) niż w czasie pierwszych siedmiu miesięcy 2008 roku. Z kolei sumaryczna wielkość sprzedaży w ciągu ostatnich 12 miesięcy wyniosła 321 413 sztuk, czyli o 10 103 auta (3,2%) więcej niż rok temu. Jeszcze miesiąc temu wskaźnik ten wynosił +2,6%. To oznaka lekkiego ożywienia" na rynku, wywołanego coraz szerszą ofertą samochodów z kratką".

Robert I. Bielecki: Lekkie ´ożywienie´ na rynku aut osobowych to efekt coraz szerszej oferty samochodów z kratką, umożliwiających przedsiębiorcom i osobom samozatrudnionym odliczanie pełnej kwoty podatku VAT od kupowanego pojazdu oraz, co w przypadku flot często znacznie ważniejsze, VAT-u od paliwa. Daleki jestem od lansowanej od dłuższego czasu teorii o masowym wykupowaniu aut z Polski do innych krajów, ponieważ u nas rzekomo samochody są tańsze. Wprawdzie w Polsce ceny podstawowych modeli są często niższe niż za granicą, ale na ogół nie są to takie same modele, a w przypadku lepiej wyposażonych wersji u nas na ogół jest drożej. Niestety, nie wszyscy sprawdzają szczegóły, a sama nazwa wersji wcale nie oznacza takiego samego poziomu wyposażenia co w innym kraju. Dla równowagi trzeba zauważyć, że część importerów oferuje lepiej dobrane wyposażenie niż na Zachodzie albo pakiety praktycznych opcji w atrakcyjnej cenie."

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej skupiającą 36 firm: producentów oraz przedstawicieli producentów samochodów osobowych, ciężarowych, motocykli i motorowerów w Polsce. Głównym celem PZPM jest reprezentowanie interesów zrzeszonych firm wobec organów administracji publicznej, środków masowego przekazu i społeczeństwa. Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej.

(ac)/Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, fot. Skoda
Tagi: volkswagen, fiat, toyota, opel, ford, skoda
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne