Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska środowisko. Money.pl obala ekologiczny mit

Jeżdżąc elektrycznym samochodem możesz w przeciągu paru lat zaoszczędzić nawet 20 tys. złotych. Moda na ekologiczne auta, które wcale nie emitują szkodliwych substancji do atmosfery, przybiera na sile. Money.pl sprawdził, że choć zakup takiego pojazdu - pod pewnymi warunkami - opłaca się kierowcy, to jednak wcale nie zyskuje na tym środowisko naturalne. Wyjaśnimy też, dlaczego moda na auta eko nie przyjmie się w Polsce.

Zakładając, że samochód klasy kompaktowej wyposażony w silnik diesla spala średnio około 6 litrów paliwa na 100 kilometrów, to przejechanie takiego dystansu kosztuje 28 zł. Ta sama odległość za kierownicą auta elektrycznego zużywającego energię na poziomie 15 kWh/100 km, przy kosztach prądu wynoszących 0,5 zł/kWh (średnia cena taryfy dziennej w Polsce), daje rachunek rzędu 7,5 zł. Warto też dodać, że istnieją punkty, w których ładować samochód można zupełnie za darmo (w ramach promowania ekologicznych kierowców), czyli łatwo uniknąć nawet tak niewielkiego kosztu.

W Polsce przeciętny kierowca pokonuje rocznie około 15 tys. kilometrów. Korzystając z auta napędzanego silnikiem wysokoprężnym, w ciągu dwunastu miesięcy na olej napędowy wyda 4,2 tys. zł, z kolei na prąd nieco ponad 1,1 tys. zł. Łatwo zatem policzyć, jak kształtować się będą koszty eksploatacji w przeciągu ośmiu lat. Na tyle bowiem szacuje się średnio żywotność baterii w autach elektrycznych. Będzie to odpowiednio 33,6 tys. i 9 tys. zł.

Nawet uwzględniając jednocześnie koszty poniesione podczas zakupu samochodu, które akurat są wyższe w przypadku auta elektrycznego (średnio o około 20 procent w porównaniu z wersją spalinową), widać, że na zielonym samochodzie można zaoszczędzić.

Przewaga wydaje się tym większa, jeśli doliczymy do tego koszty eksploatacji. Auto elektryczne jest pojazdem praktycznie bezobsługowym, w zasadzie nie potrzebującym serwisu. Z kolei w przypadku tradycyjnego samochodu należy liczyć się z wymianą części mechanicznych silnika. Silnik elektryczny może pracować od zerowej prędkości obrotowej, co pozwala wyeliminować sprzęgło. Element jakże kosztowny w trakcie serwisowania tradycyjnego samochodu.

Zasadnicza różnica między napędami polega też na sprawności obu rodzajów napędów. Sprawność silnika spalinowego wynosi około 33 procent, elektrycznego nawet do 90 procent. Co to oznacza? Przede wszystkim mniejsze straty energii i trwonienie cennego paliwa. Przewaga auta elektrycznego wydaje się niepodważalna.

Promowanie ekojazdy

Unia Europejska regularnie podnosi producentom aut poprzeczkę, wprowadzając coraz to bardziej wyśrubowane normy Euro. Chodzi między innymi o redukcję emisji tlenków węgla, dwutlenku siarki oraz węglowodorów. Te działania mają sprawić, że do atmosfery przedostawać się ma mniej CO2, a powietrze - zwłaszcza w dużych aglomeracjach - będzie czystsze. Idea wydaje się być słuszna, jednak gdy pod uwagę weźmie się wszystkie aspekty związane z produkcją, a także zasilaniem i eksploatacją zielonych samochodów, to - zwłaszcza w polskich warunkach - korzyści płynące z użytkowania takich pojazdów są bardzo wątpliwe.

Trzeba jednak podkreślić, że kupno auta elektrycznego powinni rozważać przede wszystkim mieszkańcy dużych miast, którzy nie planują pokonywać nim dłuższych dystansów. Dlaczego? O tym przeczytasz na kolejnej stronie.

Money.pl
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

Olka9089 / 5.173.112.* / 2019-02-24 21:13
Dużo zależy od miasta w którym mieszkamy bo w niektórych w ogóle nie ma ładowarek. Ja się zdecydowałam jednak na auto na benzynę i w dobrej cenie udało mi się kupić mazdę w salonie w Częstochowie. Nie pali dużo, jest bardzo oszczędna, naprawdę bardzo dobry zakup

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

Uwagowy / 62.87.254.* / 2019-02-15 14:31
Dwa istotne elementy:
Sprawność akumulatora to 50% - trzeba włożyć 2 kW z gniazdka żeby dostać 1kW z silnika elektrycznego na kołach.
Zatem koszt nie 7,5 zł a 15 zł
Sprawność akumulatora a spadek temperatury lato / zima zasięg zmaleje z 150km na 75km , a gdzie światła, ogrzewanie, wycieraczki, radio itp
Sprawność 5 letnich akumulatorów itp.
Prędkość a zasięg drastycznie malej dane dla 60 km/h a co przy 120km/h
Nie jest tak bajkowo w naszym klimacie
 
K222 / 89.64.21.* / 2019-02-16 19:21
Skąd tacy ignoranci biorą te liczby, nigdy nie pojmę. Dzielenie przez 2 to jedyne co wyniosłeś ze szkoły?
 
Romek1234 / 5.60.2.* / 2019-02-18 12:00
Liczby to sobie dobrze powymyślał :) A w autach na prąd jeden z największych minusów to to że nie każdy ma możliwość ładowania. Nie rzucę kabla z 7 piętra, aby auto pod blokiem naładować... :) Jak dla mnie najbardziej opłaca się hybryda, te od toyoty są mało awaryjne a baterie wytrzymują lata

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

trzeba ruszyc glowa / 114.160.117.* / 2018-08-13 18:55
Widze, ze ktos juz powiedzial cos podobnego, ale tez uwazam, ze warto to zaznaczyc: prad jest nieekologiczny, bo pozyskiwany z nieekologicznych zrodel. Jakby polska przerzucila sie w koncu na odnawialne zrodla energii, zasilanie wszystniego pradem w koncu mialoby prawdziwy sens.

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

Stach0001 / 83.10.146.* / 2017-11-17 22:14
ale Brednie płakać się chce.

A czy do wytworzenia spalinowca nie wytwarzane jest CO2: paliwo, oleje, sprzęgło, skrzynia biegów, chłodnice, płyn chłodniczy tych elementów nie potrzeba w samochodzie elektrycznym. Oczywiście sam proces spalania paliwa i co z utylizacją tych szkodliwych substancji ????

W samochodzie elektrycznym jest tylko bateria.

Prąd można uzyskiwać z OZE a nie śmierdzących elektrowni węglowych.

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

oczy / 188.23.213.* / 2015-02-17 11:32
To jest przeklamywanie statystyk odnoszace sie do dnia dzisiejszego. Z biegiem czasu bedzie sie odchodzilo w Polsce od wytwarzania pradu "brudnymi" metodami na rzecz wiatrowych, slonecznych itd. Druga rzecz: rozpatrywane jest tylko paliwo jako takie, a nikt nie dolicza pradu zuzytego przez rafinerie do produkcji diesla i benzyny i zwiazanego z tym obciazenia srodowiska. Samochody elektryczne, to przyszlosc, a dzis stawiamy pierwsze kroki.

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

wiki220 / 212.180.210.* / 2015-01-30 08:55
ja mieszkam w duzym miescie i jezdze hybrydowa yaris i jest to swietne rozwiazanie. w korkach spalanie jest bardzo niskie i w ogole koszty eksploatacji sa niskie. moze faktycznie sa ta auta do duzych miast chcoiaz w trasie tez daja rade:)

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

mi6 / 178.183.141.* / 2015-01-18 13:22
czy do ceny prądu podanej w tym tekście doliczono opłaty dosyłowe przesyłowe abonamenty i inne koszta którymi raczą nas dystrybutorzy prądu? nie, więc te wyliczenia można sobie wykorzystać w celach higienicznych...
 
Pancho Villa / 87.206.189.* / 2015-01-24 19:54
Chcesz, żeby dystrybutor przesyłał Ci prąd za darmo. Dlaczego tylko prąd? Mleko ze wsi do miasta też powinien ktoś przywieźć darmo, a potem rozwieść go po sklepach w całym mieści, też darmo.

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

AreQ2 / 77.255.115.* / 2015-01-17 17:23
Zakładając że w tych obliczeniach uwzględniono ilość emitowanego CO2 przy rafinacji Ropy Naftowej, produkcji wszystkich podzespołów aut (obu typów) i wówczas te porównania wyszły jak powyżej przedstawiono, to energię elektryczną zaczynamy pozyskiwać w bardziej ekologiczny sposób. Jeżeli uda nam się (a uda na pewno) w najbliższych latach zwiększyć proporcję eko elektrowni do tych wykorzystujące surowce, wówczas takie samochody będą o wiele bardziej ekologiczne. Tak więc patrzmy na to raczej jako zalążek nowych możliwości, jeszcze zdecydowanie niedoskonałych, ale rozwijających się i przyszłościowych.

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

r3pr3z3nt / 83.70.174.* / 2015-01-17 15:16
Ile CO2 jest wydalanych do atmosfery przy produkcji benzyny i ON? DLaczego tego nie wzieto pod uwage, jezeli bierze sie pod uwage ilosc CO2 wydalanego do atmosfery przy produkcji pradu z wegla i mazutu?
 
tedi120 / 91.145.185.* / 2019-02-17 08:38
w cenie benzyny są uwzględnione wszystkie koszta w tym energia. Tak samo jest z pieczywem którym się delektujesz :)

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

tad / 89.229.64.* / 2015-01-17 09:39
Artykuł sponsorowany przez lobby naftowo-motoryzacyjne!

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

88488 / 89.204.137.* / 2015-01-17 03:57
Do doskonałych komentarzy poniżej ja dodam jeszcze "tylko" krew jaką naznaczona jest wlewana przez nas do zbiorników ropa i benzyna. USA mają nieco inny interes tam na dole mapy niż obrona nas przed terrorystami.

(!!!)Dwa, że porównujemy początkującą technologię elektro z technologią doskonale rozwiniętą. Chyba nie można powiedzieć, że początkujące e-auta wypadają blado w porównaniu z Dieslowskim VW Golfem6. A może żeby było sprawiedliwiej, porównujmy z Golfem 1? Ktoś musi zrobić pierwszy krok, a elektrownie są najmniejszym problemem, bo nad kilkoma elektrowniami łatwiej jest zapanować niż nad milionami kopcących aut z powycinananymi katalizatorami i wyciekami oleju, o podwórkowych wymianach oleju i wylewaniu go za płot na trawę nie wspomnę. Czy teraz autor nadal widzi problem w zapanowaniu nad zużytymi akumulatorami?

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

Krisk7 / 87.206.49.* / 2015-01-16 20:48
Oj Drodzy Autorzy, za kilka lat będziecie sami obalać swoje naciągane tezy. Wtedy już nie będzie można wybielić samochodów spalinowych nawet używając takiej ekwilibrystki jak Wy w tym artykule.
Musk buduje megafabrykę baterii, więc utylizacja nie będzie już problemem. A prąd można brać wprost z ogniw słonecznych bez kosztów transportu, spalania węglowodorów itd. Brakuje wam albo wiedzy albo dobrej woli.

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

siwydb / 217.172.241.* / 2015-01-16 12:38
"Trzeba tutaj dodać, że w raporcie uwzględniona została również wartość emisji CO2 z elektrowni produkujących prąd dla pojazdów elektrycznych."

Gdyby w Polsce były elektrownie atomowe rachunki uległy by drastycznej zmianie

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

zxcv567 / 95.178.72.* / 2015-01-16 02:16
Nie ma jak to w artykule co chwilę przytaczać głównie opinie człowieka, który jest stroną w sprawie i któremu najbardziej zależy na zachowaniu status quo czyli prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Może by tak napisać, że elektrownia pracuje 24h na dobę i w nocy kiedy większość właścicieli tych miejskich elektrycznych aut ładuje auto w garażu to jest z pożytkiem dla elektrowni, bo wykorzystuje nadwyżkę, która inaczej idzie "w gwizdek". Może by napisać o oleju silnikowym, filtrach, katalizatorach itd., które trzeba utylizować, a w aucie elektrycznym ich po prostu nie ma. Może by napisać o tym, że auta spalinowe trują i brudzą w środku miast, a elektrownia (która ma zresztą nieporównywalnie większą sprawność produkcji energii) jest jednak zwykle poza miastem.

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

fdgfdg / 93.154.147.* / 2015-01-15 23:07
znam firmę która przerabia fury na elektryczne. płacisz 40tys i zasięg dzienny ci spada do 100km :)) no ale jakichś tam klientów mają.
3-4 lata eksploatacji i zaczynasz być do przodu jeżeli jesteś kurierem, rozwozicielem pizzy, taksiarzem...

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

janekgajos / 82.35.163.* / 2015-01-15 21:28
Trwają prace nad ogniwami foto, które scalone z materiałem nośnym stanowić będą panel służący do budowy drogi, a jednocześnie będą produkować energię elektryczną. Jeśli weźmię się pod uwagę obszar dróg to liczby idą w setki tysięcy hektarów w średniej wielkości państwie i w miliony w przypadku wielkich. Nie ma drogi odwrotu od rezygnacji paliw płynnych, pomimo wysiłków ze strony karteli (ostatnia obniżka cen)!

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

mgolabek / 37.128.44.* / 2015-01-15 20:41
Po pierwsze: to nie ma nic wspólnego z ekologią, lecz z ochroną środowiska - a to nie to samo. Proszę sprawdzić definicje tych pojęć.
DFziennikarze4 przodują w używaniu pojęć, których nie znają.
Po drugie: w gniazdkach nie mamy od dawna 220V, lecz 230V.
Niestety - ale cena nowych akumulatorów niszczy cały efekt taniej jazdy i nie ma sensu ekonomicznego.

Dziwna ta kalkulacja

Kuba715 / 89.186.24.* / 2015-01-15 19:15
Auto elektryczne jest pojazdem bezobsługowym nie potrzebującym serwisu...nie potrzebuje drogiego sprzęgła...
Jeśli rozpatrujecie przebiegi rzędu 15tyś rocznie w horyzoncie czasowym 8 lat czyli w sumie 120 tysięcy to szansa, że auto z silnikiem spalinowym będzie wymagało wymiany lub naprawy czegokolwiek jest praktycznie zerowa. Trzeba by się też baaardzo starać, żeby zużyć sprzęgło tak szybko.
 
mgolabek / 37.128.44.* / 2015-01-15 20:43
"przebiegi rzędu 15tyś"?!
Co to jest - "tyś"?
Jaś, tyś, onś?!!
W słowie tysiąc nie ma ś, więc skąd ta litera w skrócie? W dodatku bez kropki?!!!
 
f30 / 62.87.137.* / 2015-01-16 00:24
weź spier*dalaj
 
Piter232 / 46.77.124.* / 2015-01-15 15:38
Do emisji samochodu elektrycznego zaliczono wszystko łącznie z wyprodukowanie energii oraz utylizacja akumulator ów. W porządku ale nie porównujmy tego z rzeczywistym spalaniem spalinowego. Przecież tam też dochodzi wydobycie, transport do rafinerii, przetworzenie, dystrybucja. Nie rozumiem dlaczego w takich raportach jest to zawsze pomijane.
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/
 
kermitos / 89.174.4.* / 2015-01-16 06:04
++
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/

jak sobie wyobrażacie tankowanie, nawet w przyszłości?

pq / 178.183.14.* / 2015-01-15 15:21
Przecież obecnie tankowanie samochodu trwa 5 minut. Ile musi pójść do przodu technologia aby można było naładować akku w samochodzie w takim czasie? Jaką wytrzymałość prądową musi mieć stacja aby obsługiwać w tym samym czasie 8 samochodów? I na koniec - co jest bardziej awaryjne - linie doprowadzające prąd do stacji czy zbiornik z paliwem wkopany pod stacją? Co łatwiej sparaliżować - samochody elektryczne czy te, które pojadą po wlaniu kanisterka paliwa?
 
virus967 / 93.180.161.* / 2015-02-09 21:55
Tesle ładujesz na 50% w 20min co daje możliwość przejechania ponad 200km.

Też wpadli na nowy pomysł który będzie pilotażowo w stanach zaraz uruchomiony... a dokładnie wymiane na szybko wszystkich Aku... jakies 90s ;)
wiec ogólnie szybciej niż tankowanie auta.

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

asdfgbn / 87.204.205.* / 2015-01-15 13:59
bzdury. wyprodukowanie części do samochodu elektrycznego a z silnikiem spalinowym pobiera tyle samo energii. I jak redaktor napisał: w samochodach elektrycznych jest mniejsza ilość podzespołów.
Należy również pamiętać że elektrownie węglowe mają sprawność do 80% a czasami i większą - czyli są bardziej efektywne niż spalanie paliwa przez samochody.
Zgadzam się z problemem baterii - ale to taki sam problem jak żarówki energooszczędne których produkcja i utylizacja jest kilka razy droższa niż normalnej żarówki.
 
trupek / 77.253.233.* / 2015-01-15 16:21
elektrownie węglowe mają sprawność dużo niższą niż 80% jeżeli brać pod uwagę ilość energii cieplnej, jaka jest przetwarzana na energię elektryczną. Stąd właśnie powstają duże ilości ciepła odpadowego o zbyt niskich parametrach, aby napędzać nim turbiny. To ciepło trzeba usuwać poprzez chłodnie kominowe, albo zużywać do ogrzewania, jeżeli jest gdzie (szklarnie, ogrzewnictwo miejskie itp.)
Biorąc to pod uwagę autor artykułu może mieć rację, aczkolwiek sprawność silników spalinowych też nie jest szczególnie wysoka porównując do silników elektrycznych.
 
stoik_dn / 178.19.177.* / 2015-01-15 14:33
jaką mają sprawność elektrownie 80%!!!! Dobra elektrownia cieplna ma sprawność 42%, atomowa trochę mniej. Można dojść w układach skojarzonych Turbina gazowa+parowa ponad 50%, ale to daleko do mrzonek przez Ciebie wypisywanych. Co do meritum jestem za samochodami elektrycznymi ale potrzeba przełomu w akumulacji energii elektrycznej. Artykuł generalnie podaje kilka nieścisłości, akurat jazda dynamiczna która ma wpływ na zużycie paliwa w silniku spalinowym w elektrycznym prawie nie wpływa na zużycie (sprawność silnika elektrycznego ponad 90% i niezależna prawie od obciążenia i jego zmienności + możliwość odzysku energii hamowania). Ciekawą koncepcją jest ładowanie samochodów w nocy, wówczas pomagamy energetyce zbilansować moc (i mamy wymierne korzyści ekonomiczne i ekologiczne). Mógłbym sobie dzisiaj wyobrazić poruszanie się niedużym elektrycznym samochodem lokalnie, ale wówczas musiałbym posiadać kolejne duże auto tradycyjne do dalszych wyjazdów, co będzie miało sens ekonomiczny i ekologiczny jak samochody będą trwałe (jak kiedyś) i pojeżdżą (postoją w garażu) 15-20 lat
 
asdfgbn / 87.204.205.* / 2015-01-15 14:51
masz rację - mój błąd. Cały blok energetyczny na mniej niż 50%.
ale to i tak więcej niż silnik spalinowy :)
 
Zib / 78.8.156.* / 2020-06-08 16:25
Obecnie silniki diesla mają 50% sprawności a benzyna sięga 40!

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

Tarnowianin / 217.117.128.* / 2015-01-15 13:52
>Wyjątkami są tutaj Katowice, Kraków, Tarnów i Szczecin.

Jeśli chodzi o Tarnów, to uchwała dokładnie nic nie zmienia. W Tarnowie jest zarejestrowany 1 (słownie: jeden) samochód elektryczny, a zamiejscowych nie stwierdzono.
Pseudopromocja ekologii :)

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

rrrr761 / 80.195.235.* / 2015-01-15 13:41
Niestety drodzy Panstwo jest to nasza przyszlosc ktora jest na etapie rozwoju wiec, musze przyznac ze slabi z nich naukowcy sponsorowani zapewne przez giganta motoryzacyjnego. Jesli ktos uwaza ze przyszlosc jest w ropie to bardzo mu wspolczuje a co do testu to chcialbym sam zobaczyc jakie parametry zostaly wykorzystane a jakie nie bo z tego tekstu nic nie wynioslem. Obecnie wchodzi technologia szybkiego ladowania ( nie 10h a do 1h) nie mowiac juz o bateriach o zasiegu 650km. Wracajac do tematu przyszlosci o tak napewno wszyscy planuje budowe/rozbudowe kopalni weglowych ha dobre sobie. Wytwarzanie baterii rowniez dla chcacego nic trudnego - niedlgo na pewno pojawia sie nowe patenty na mniejszy wklad pracy i zanieczyszczen przy tym rozwoju techniki. Pozdrawiam

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

TomKs1 / 159.245.16.* / 2015-01-15 12:43
Akurat żadna niespodzianka. Dla każdego myślącego człowieka było od dawna jasne, że auta elektryczne ekologiczne nie są. Choć brak bezpośredniej emisji w mieście to jest pewien plus.

Rozwiązaniem większości problemów wydaje się wodór. Może być używany w ogniwach elektrycznych, tankuje się go szybciej i można go pozyskiwać za pomocą elektrowni wiatrowych lub słonecznych. Na dokładkę, można go spalać w zwykłych silnikach spalinowych.
Do minusów należy zaliczyć trudne składowanie - butle są dużą i ciężką bombą.
Infrastruktura, oczywiście, praktycznie nie istnieje, ale przecież stacje benzynowe też nie powstały w jedną noc.

Policzcie lepiej akcyzę i VAT w benzynie (60 % ceny)

Antykomunista / 87.205.248.* / 2015-01-15 12:36
I wtedy rachunek będzie rzetelny.
Najpierw zmodernizujmy budynki co spalają masę gazu, węgla,smrodzą etc, A potem dopiero dotujmy fajne, ale jednak nie na nasz obecny etap gospodarczy produkt.
Sam ogrzewam dom pompą ciepła, biuro kotłem kondensacyjnym, a po miescie małą hybrydką.

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

maru9876 / 176.111.125.* / 2015-01-15 12:24
Spoko, spoko tylko jeszcze jednej istotnej kwestii nikt nie porusza. Chyba świadomie, a chodzi o ogrzewanie w samochodzie. Niestety żyjemy w klimacie, w którym jest to niezbędne, zwłaszcza zimą. Silnik spalinowy dostarcza nam ciepło jako produkt uboczny, a silnik elektryczny?? Czyli zanim ruszymy i odjedziemy, to pewnie połowa energii pójdzie na ogrzanie wnętrza. Więc jeśli ma być ekologicznie i elektrycznie, to tylko trolejbus;)

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

proekolog / 91.231.23.* / 2015-01-15 12:02
Kolejny raz mędrcy sponsorowani przez lobby energetyczne próbują nam zrobić wodę z mózgi ,a ja chciałbym zapytać tych mędrców to dlaczego np.Niemcy zainstalowały juz ponad mln,instalacji fotowoltaiki ,podobnie zresztą inne kraje zachodnie a u nas niecałe 1,5 tyś .
Ja już podjąłem decyzję o inwestycji w taką instalację o mocy co najmniej 10 KV i o zakupie samochodu elektrycznego i możecie pisac te bzdury do nie umiejących liczyć i samodzielnie myśleć.
 
elektryk po szkole / 46.45.107.* / 2015-01-16 21:46
bzdury to waćpan wypisujesz- wymyśliłeś nową jednostkę mocy! :KV. czy to jest może kelwinowolt?

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

proekolog / 91.231.23.* / 2015-01-15 12:01
Kolejny raz mędrcy sponsorowani przez lobby energetyczne próbują nam zrobić wodę z mózgi ,a ja chciałbym zapytać tych mędrców to dlaczego np.Niemcy zainstalowały juz ponad mln,instalacji fotowoltaiki ,podobnie zresztą inne kraje zachodnie a u nas niecałe 1,5 tyś .
Ja już podjąłem decyzję o inwestycji w taką instalację o mocy co najmniej 10 KV i o zakupie samochodu elektrycznego i możecie pisac te bzdury do nie umiejących liczyć i samodzielnie myśleć.
 
TomKs1 / 159.245.16.* / 2015-01-15 12:32
Chyba nie zrozumiałeś, o czym jest ten artykuł...
 
sopelas / 109.78.100.* / 2015-01-15 17:51
Czlowiek podaje moc w kilovoltach wiec kompletnie nie jest w temacie
 
elektryk po szkole / 46.45.107.* / 2015-01-16 21:49
a gdzieś wyczytał ze to kilowolty? on podaje w KV ,to chyba kelwinowolty?

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

proekolog / 91.231.23.* / 2015-01-15 12:01
Kolejny raz mędrcy sponsorowani przez lobby energetyczne próbują nam zrobić wodę z mózgi ,a ja chciałbym zapytać tych mędrców to dlaczego np.Niemcy zainstalowały juz ponad mln,instalacji fotowoltaiki ,podobnie zresztą inne kraje zachodnie a u nas niecałe 1,5 tyś .
Ja już podjąłem decyzję o inwestycji w taką instalację o mocy co najmniej 10 KV i o zakupie samochodu elektrycznego i możecie pisac te bzdury do nie umiejących liczyć i samodzielnie myśleć.
 
Stach0001 / 83.10.146.* / 2017-11-17 21:49
Może na jednostkach się nie zna ale myśli przyszłościowo:)

Ja podobnie ja kolega mam zamiar założyć sam:) mam działalnośc i działam w branży klimatyzacja, ogrzewanie, fotovoltaika z 10 kW mocy i kupić Teslę X na Firmę w leasing i niech zarabia na siebie:) zasięg 500-600 km w zupełności mi wystarczy.

Tyle się mówi o ekologi a u nas dalej kotły węglowe 5 klasy (które kosztują jak dobra pompa ciepła) a dalej smrodzą, gazu zaraz braknie lub sieci przesyłowe nie będą w stanie zaspokoić zapotrzebowania. Ekolodzy i lobby naftowe boi się że stracą duże dochody:) dlatego tak płaczą

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

proekolog / 91.231.23.* / 2015-01-15 11:59
Kolejny raz mędrcy sponsorowani przez lobby energetyczne próbują nam zrobić wodę z mózgi ,a ja chciałbym zapytać tych mędrców to dlaczego np.Niemcy zainstalowały juz ponad mln,instalacji fotowoltaiki ,podobnie zresztą inne kraje zachodnie a u nas niecałe 1,5 tyś .
Ja już podjąłem decyzję o inwestycji w taką instalację o mocy co najmniej 10 KV i o zakupie samochodu elektrycznego i możecie pisac te bzdury do nie umiejących liczyć i samodzielnie myśleć.

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

ekolog870 / 91.231.23.* / 2015-01-15 11:53
Ale można zainwestować w energie odnawialną np. z fotowoltaiki.
Sam zastanawiam się nad taka instalacją i elektrycznym samochodem bo mam dość płacenia dziesiątek tysięcy za benzynę .
Niemcy i większość bogatych krajów zachodnich już dawno poszyły w tym kierunku ,ale jak widać lobby węglowe i energetyczne skutecznie blokuje rozwój tej technologi.

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

ekolog870 / 91.231.23.* / 2015-01-15 11:53
Ale można zainwestować w energie odnawialną np. z fotowoltaiki.
Sam zastanawiam się nad taka instalacją i elektrycznym samochodem bo mam dość płacenia dziesiątek tysięcy za benzynę .
Niemcy i większość bogatych krajów zachodnich już dawno poszyły w tym kierunku ,ale jak widać lobby węglowe i energetyczne skutecznie blokuje rozwój tej technologi.

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

Observateur / 82.224.218.* / 2015-01-15 11:42
Podobno UE pracuje nad barierami zatrzymujacymi chinskie i amerykanskie CO2 na granicach Europy.

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

Przytomny Katolik / 153.19.191.* / 2015-01-15 11:31
Po prostu odsuwamy źródło emisji CO2 z miasta na tereny pozamiejskie, gdzie zlokalizowane są elektrownie :)
Nareszcie zaczynamy o tym mówić i pisać! Sprawa była oczywista od początku wdrażania tych pojazdów, ale nowinka lepiej się sprzedawała bez analizy całościowych kosztów środowiskowych.

A na marginesie - nie ładujemy "ze zwykłego gniazdka 220V" tylko 230V ;)
 
qelo / 164.127.111.* / 2015-01-15 22:05
to ze Polska wunglem stoi, nie znaczy, że inne kraje są tak tępe i tylko wungiel i wungiel pali.

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

Bzium / 89.74.230.* / 2015-01-15 11:26
I jeszcze jedna ważna rzecz, sprawność dystrybucji prądu w Polsce to ok 0,24. czyli z wyprodukowanego 1kWh do odbiorcy dociera 0,24 kWh .
Bardzo uczciwy artykuł, dobrze pokazujący tendencję na rynku, po prostu prawdziwy.

Chociaż elektrowozy będa bardziej eko wiecie kiedy ?
Po przejściu na energię atomową. Szach mat ekolodzy

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

Michu121 / 188.33.138.* / 2015-01-15 11:18
Mam nieodparte wrażenie, że artykuł ten został napisany aby udowodnić z góry przyjęta tezę. Moim zdaniem, elektryczność w samochodach to przyszłość. Zgodzę się, że nie wszystko jeszcze jest dopracowane ale jest tutaj olbrzymi potencjał. Mnie osobiście zachwyca prostota pojazdu elektrycznego. Obecnie jeżdżę spalinowym samochodem i powoli tracę już cierpliwość do tego auta. Silnik pracuje nierówno, gaśnie, szarpie. Mechanicy kasują a problem pozostaje. Silnik elektryczny załatwiłby tę sprawę. Odpadły by też problemy związane z jakimiś tam rozrusznikami, filtrami, sprzęgłami i całym mnóstwem innej mechaniki.
Co do emisji spalin, artykuł ten jest mocno naciągany, gdyż niekoniecznie musimy czerpać energię z elektrowni opalanych węglem. Jest coś takiego jak OZE i tak na przykład, da się podłączyć panel fotowoltaiczny do akumulatora i go naładować. Wtedy nie ma mowy o jakiejś emisji CO2.
Póki co, elektryczne auta są wciąż drogie ale wiem jedno - to jest auto dla mnie.

Czy tak musi być?

m.gawka / 81.219.203.* / 2015-01-15 11:11
Autor zakłada, że energię elektryczną wytwarza się w elektrowniach węglowych, co w Polsce obecnie jest uzasadnione, lecz w większości krajów zachodnich współczesny docelowy mix nie powinien być większy niż 40% dla elektrowni węglowych. Udział OZE systematycznie rośnie, więc i koszt energii ze źródeł ekologicznych będzie malał. Nic nie stoi na przeszkodzie, by samochody elektryczne miały nadwozie zintegrowane z bateriami ogniw fotowoltaicznych, więc z sieci będą pobierały tylko ewentualny niedobór energii.
Drugie założenie, że magazynowanie energii elektrycznej musi odbywać się w akumulatorach litowych lub ołowiowych, jest niepełne. Energię można akumulować w superkondensatorach, których trwałość znacznie przekracza żywotność samochodu, nawet w warunkach Polskich, czyli 20 lat(!).
Jeżeli już operujemy jednostkami typu dziesięciolecia, to przewiduje się, że w połowie tego wieku, technicznie będzie możliwość wykorzystywania energii fuzji jądrowej, więc elektrownie praktycznie nie będą prawie nic emitować do atmosfery (dla ciekawych tagi: ITER, Stellarator)

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

m833 / 94.254.129.* / 2015-01-15 10:28
ja laduje w nocy kiedy mam 15 groszy za kwh. 100 km to dla mnie 2,5 golda

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

squun / 78.133.227.* / 2015-01-15 09:48
pojazd elektryczny bezobsługowy, a to dobre !!!

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

BOLO111 / 139.1.144.* / 2015-01-15 09:43
Widzę podstawowy bład w tej kalkulacji.
Autor artykułu bierze pod uwagę diesla do przejazdu 15 tyś. km rocznie. Sorka, ale dla tak małych przebiegów to kupuje się benzynę.
Diesla wybiera się jeśli przebiegi są co najmniej 30 tyś km. Co za tym idzie serwisowanie jest częstsze i koszy wtedy też rosną.
Taką kalkulację proszę Panie redaktorze sobie przeprowadzić i proszę wziąść pod uwagę, że diesle są dla większych dystansów przejeżdżanych co dziennie. Biorąc pod uwagę zasięg elektryka, to ponno się porównywać go z benzyną.

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

jejjej. / 109.243.47.* / 2015-01-15 09:31
money bierze dużo kasy za napisanie takiej głupoty?

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

lulu. / 109.243.47.* / 2015-01-15 09:27
widać że koncerny naftowe w natarciu, walczą o swoje. Paru głupich co uwierzą w te brednie znajdziecie. działajcie

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

Mentorra / 79.110.203.* / 2015-01-15 08:59
Tendencyjny artykuł. Wpływ człowieka na emisję CO2 jest znikomy. Wpływ CO2 na ocieplanie się klimatu jest wątpliwy, a bardzo prawdopodobne, że wraz z ocieplaniem się klimatu rośnie stężenie CO2. Na dodatek auta elektryczne są prostsze konstrukcyjnie.
Ale nie ma się czym martwić. Postęp pozwala wyrosnąć z muzeum umysłowego.

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

vasco2^n / 195.245.224.* / 2015-01-15 08:42
Jakie w Polsce są elektorwnie mazutowe? 1KWh to w nowej El węglowej jest 0,7 kgCO2 w gazowej ok 0,5 kg CO2 w jądrowej natomiast 0,002grmama radioaktywnego np. plutonu rozkładającego się 600 lat, odpady z elektrowni jądrowych to najwiekszy problem 22 wieku (śmiertelne nowotworowe bomby)
 
delfer / 217.153.72.* / 2015-01-15 09:38
Np. Kozienice
 
sratatata / 79.187.172.* / 2015-01-15 10:44
W Kozienicach mazut wykorzystuje się do rozpalenia kotłów - kotłów węglowych.

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

jujko / 37.249.31.* / 2015-01-15 08:40
-droga na stacje benzynową
-ładowanie samochodów w dolinach nocnych(większy udział oze procentowy)
-droga do mechanika
-produkcja CO2 podczas wydobycia surowców(lit ołów ropa)
-szacowane wymiany baterii(100000/wtryskiwaczy(200000),sprzęgło(150000),filtr cząstek stałych no to zależy
-składowe eko w miksie paliwowym prąd 11%/paliwo5% (będzie większy 15%/10% jakoś tak)
więc chyba artykuł niedopracowany

Re: Sprawdzamy opłacalność zakupu auta na prąd. Na pewno nie zyska...

enelterm1 / 178.182.87.* / 2015-01-15 08:01
Wydaje mi się, że artykuł jest raczej głosem lobby petrochemicznego i szeroko pojętego sektora dystrybucji produktów rafinacji ropy naftowej niż rzeczywistą troską o ochronę środowiska i ograniczenie różnych szkodliwych emisji. Autor zapomniał dodać, że energia do zasilania samochodów elektrycznych może pochodzić ze źródeł odnawialnych, a nie tylko ze spalania różnego rodzaju węgla. Poza tym produkcja energii elektr. w wielkich elektrowniach jest z pewnością procesem bardziej sprawnym i czystym niż spalanie benzyny lub oleju w coraz bardziej skomplikowanych silnikach samochodów spalinowych. Gdy rozpowszechnią się samochody elektryczne problem będą mieli również mechanicy bo odpadnie cała masa czynności serwisowych - choćby najprostsze wymiana oleju i płynu chłodzącego.
 
Lysy 25 / 87.205.66.* / 2015-01-15 11:14
Ciekawe co za idiota chodzi do mechanika, żeby wymienić olej czy płyn chłodzący...
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/
 
elektryk po szkole / 46.45.107.* / 2015-01-16 22:01
widać ,ze ty dawno nie CHODZIŁEŚ - olej ci się zużył ,a płyn chłodzący wyparował!
 
enelterm1 / 213.158.221.* / 2015-01-15 20:42
Na pewno nie taki, który wylewa te płyny do kanalizacji. Proszę o poradę od nie takiego idioty gdzie chodzić z tymi płynami jak nie do serwisu/mechanika.
Trochę w sumie to dziwne bo ja raczej jeżdżę do
mechanika niż chodzę. Ale jeżeli ktoś lubi...
 
lloppo / 31.1.232.* / 2015-01-15 08:19
Co w nas jest ze we wszystkim szukamy Spisków i Afer.
 
enelterm1 / 37.31.222.* / 2015-01-15 08:36
Też kiedyś mi się wydawało, że wszystko jest tylko albo czarne, albo białe.
 
Coś w tym jest / 31.175.36.* / 2015-01-15 08:06
Ponoć zwłaszcza ci z kraju "wir lieben autos" już mocno ROBIĄ POD SIEBIE jak widzą kolejne modele EV Tesli i innych...
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/
 
Nie róbcie proszę KRECIEJ ROBOTY / 31.175.36.* / 2015-01-15 07:57
Co Wy bredzicie....po pierwsze prąd może powstawać z elektrowni wiatrowych i to tych przydomowych nawet a ZWŁASZCZA z domowych PANELI FOTOWOLTAICZNYCH plus magazyn energii do ładowania auta nocą. A nawet jak jest to prąd z elektrowni to po pierwsze jest to emisja CO2 daleko za miastem i to głównie w nocnej taryfie (taniej) a elektrownie mają wysokie kominy i filtry. Lepsze to niż smrodzenie z rury wydechowej ludziom prosto w twarze w mieście!
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/
 
m4ller / 62.87.146.* / 2015-01-15 08:20
Owszem może, ale póki co w Polsce nie ma zbyt wielu wiatraków i przydomowych baterii słonecznych. Poza tym gdzieś wyczytałem, że aby dorównać ilości wyprodukowanej energii przez elektrownię w Bełchatowie trzeba byłoby postawić z 6 tysiecy wiatraków. Pewnie można, tylko co? Polska ma wyglądać jak farma wiatraków? Bicz plizz. Rozwiązanie jest, postawić elektrownię atomową. Na razie jednak trzeba bujać się z węglem, w sumie zalega na hałdach :)
 
zależy gdzie i co się czyta / 31.175.36.* / 2015-01-15 08:25
A ja gdzieś wyczytałem że w "zacofanych" Indiach prywatny inwestor stawia elektrownię słoneczną o mocy (Uwaga!) 5 GIGAWATÓW...a ile ma Bełchatów?
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/
 
Xaveri / 83.31.42.* / 2015-01-15 16:37
Tam może sobie stawiać słoneczną o mocy 5GW (ciekawe gdzie, przy tej gęstości zaludnienia?)

U nas to nierealne bo:
http://www.meteo.waw.pl/hist.pl?XTOT
 
elektryk po szole / 46.45.107.* / 2015-01-16 22:08
taka elektrownia już od kilku lat pracuje w Chinach i zasila 500 tys. miasto!
 
squun / 78.133.227.* / 2015-01-15 09:54
tyle samo
 
lopoolop / 31.1.232.* / 2015-01-15 08:20
W zagranicznych realiach może miałbyś rację jednak w Polsce nie masz racji. Elektrownie węglowe itp
 
Jaki masz problem z Polską? / 31.175.36.* / 2015-01-15 08:23
W polskich realiach? Jakich realiach? Dachowa elektrownia słoneczna już od 16 tysięcy złotych z montażem minus 40% dotacji z programu Prosument.
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/

Oferty motoryzacyjne