Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Opodatkowanie prywatnego użytku aut służbowych

2009-07-28 11:20

Opodatkowanie prywatnego użytku aut służbowych

Pracownicy zostaną obciążeni nowym podatkiem - rząd chce go wprowadzić już w przyszłym roku. W tych planach jest jednak wiele niejasności.

Niemal połowa polskich przedsiębiorców, którzy posiadają floty w wynajmie długoterminowym, pozwala swoim pracownikom na prywatne wykorzystanie auta służbowego to wnioski z badań przeprowadzonych przez LeasePlan Fleet Management. Wraz z nowelizacją ustawy o PIT, pracownicy zostaną z tego tytułu obciążeni podatkiem w wysokości 0,5 proc. wartości pojazdu.

Polska jest jednym z nielicznych krajów europejskich, w których nie ma uproszczonego opodatkowania prywatnego użytku samochodów służbowych. Pracodawca jest zobowiązany do obciążenia pracownika dodatkową daniną, ale ponieważ przepisy są zawiłe niewiele firm się do nich stosuje. Podatek od prywatnego użytku firmowych aut jest więc płacony rzadko.

Ministerstwo Finansów, przygotowując nowelizację ustaw o PIT i CIT, chce jednoznacznie uregulować te kwestie. Proponowane przez fiskus przepisy zakładają, że pracodawca będzie co miesiąc dopisywał do przychodu każdemu pracownikowi, wykorzystującemu prywatnie służbowe auto, kwotę w wysokości 0,5 proc. wartości początkowej samochodu.

- Prywatne wykorzystywanie auta służbowego stanowi, w świetle obowiązującego prawa, nieodpłatne świadczenie na rzecz pracownika, które tym samym podlega opodatkowaniu jako przychód z tytułu wynagrodzenia. Prowadzi to do sytuacji, w której część podatników utrzymuje, że jeździ samochodami tylko w celach służbowych. Problem pojawia się sytuacji, gdy kontrola obejmuje to zagadnienie. Jeśli stwierdzi, że jest inaczej, może się zdarzyć, że naliczony zostanie VAT oraz podatek dochodowy według cen stosowanych przez wypożyczalnie pojazdów tłumaczy Jarosław Oworuszko, dyrektor finansowy LeasePlan. - W związku ze skomplikowanym statusem prawnym prywatnego użytkowania samochodów, pracodawca, chcąc pozostać w zgodzie z fiskusem, jest zmuszony wprowadzić opłatę (np. ryczałt na paliwo) lub ograniczenie w wykorzystaniu pojazdu firmowego. Rozwiązaniem, często stosowanym przez firmy, jest przyznanie prawa do korzystania z pojazdu służbowego prywatnie i obliczenie korzyści, jakie w ten sposób uzyskuje pracownik. Przykładowo zakładmy, że nasz pracownik przejeżdża w celach prywatnych celach 500 km miesięcznie i mnożymy to przez zryczałtowaną stawkę za kilometr. Innym rozwiązaniem jest ustalenie limitu kwotowego na paliwo.

Aby nie obciążać pracownika kosztami użytkowania auta, niektórzy przedsiębiorcy ustalają w tej sytuacji bardzo wysoki limit na paliwo. W rzeczywistości jednak każde z tych rozwiązań ma swoje prawne minusy, ponieważ wydatki generowane przez auto stanowią dla firmy koszt uzyskania przychodu i w ten sposób są rozliczane. Tymczasem prywatne użytkowanie samochodu, jeśli nie jest objęte opłatą lub ryczałtem na paliwo, powinno być rozliczane osobno.

Proponowane przez Ministerstwo Finansów przepisy przewidują również, że w sytuacji kiedy pracodawca nie wskaże, który pracownik wykorzystuje prywatnie dane auto, będzie zobowiązany dopisać do swojego przychodu 1 proc. wartości samochodu.

Nowelizacja, mimo usystematyzowania nieżyciowych przepisów, wciąż nie rozwiązuje wszystkich niejasności związanych z rozliczaniem służbowych aut.
- Wiele firm posiada samochody, które nie są przypisane do konkretnego pracownika np. auto dostawcze, wykorzystywane w pracy przez kilka osób. W jaki sposób go rozliczać, jeśli sporadycznie każda z tych osób wykorzystuje go prywatnie? A co jeśli pracownik korzysta ze służbowego auta tylko raz w miesiącu albo jednorazowo wziął samochód na weekend? Te sytuacje wciąż nie są jednoznacznie uregulowane, a dodatkowo pozostaje kwestia stwierdzenia, że dany samochód w ogóle jest użytkowany prywatnie zgłasza wątpliwości Artur Sulewski, dyrektor handlowy LeasePlan.

Z badań przeprowadzonych przez LeasePlan Fleet Management wynika, że 50 proc. polskich przedsiębiorców, którzy posiadają floty w wynajmie długoterminowym, całkowicie lub częściowo pokrywa wydatki na paliwo w ramach użytkowania firmowych aut czy to prywatnie czy służbowo.

autofirmowe.pl
Tagi: podatek, prawo, samochód, vat, samochody, paliwo, cena
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne