Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Limuzyna z socjalistycznym rodowodem

2014-06-23 07:42

Limuzyna z socjalistycznym rodowodem

Limuzyna z socjalistycznym rodowodem
Tatra 613 była luksusowym samochodem osobowym, produkowanym w latach 1974-1996 w zakładach Tatra w Czechosłowacji, a następnie w Czechach. Nie ma dokładnych danych, ile egzemplarzy tego modelu zjechało z taśm montażowych. Szacuje się, iż w ciągu blisko 22 lat produkcji na drogi trafiło około 10 tys. Tatr 613. Były one wykorzystywane głównie jako samochody rządowe, jedną z nich przygotowano również dla nieżyjącego już Prezydenta Czech, Vaclava Havla.

Z włoskim designem

W 1967 roku kierownictwo Tatry zdecydowało o rozpoczęciu prac nad nowym modelem, mającym zastąpić dotychczas wytwarzaną Tatrę 603. Co ciekawe jak na ówczesne realia polityczne, opracowanie stylistyki nowego modelu, oznaczonego liczbą 613, zlecono włoskiej firmie Carrozzeria Vignale. Rok później zaprezentowała ona trzy jeżdżące prototypy. Pierwszy i drugi dysponowały czterodrzwiowym nadwoziem typu sedan (różnicę stanowiło bogatsze wyposażenie drugiego prototypu). Z kolei trzecią propozycją włoskiej firmy stylistycznej było auto z nadwoziem coupe, które jednak nigdy nie weszło do seryjnej produkcji.

Ostre linie zamiast obłości

Linia nadwozia Tatry 613 zrywała z kształtem swojej poprzedniczki. Zamiast charakterystycznych obłości (tzw. kropli wody), kształt nadwozia determinowały ostre linie. Nowy model wyróżniał się płaską maską, a także charakterystyczną tylna szybą, cofniętą względem słupków C. Okna samochodu okalały chromowane listwy, biegnące dalej wzdłuż progów, maski i przedniego pasa, na którym umieszczone było logo fabryki. Od samego początku kontrowersje wzbudzał duży przedni zwis i stosunkowo krótki tył auta, co zaburzało proporcje całej bryły nadwozia. Nie wszystkim podobały się również kierunkowskazy, jednak dzięki wypuszczeniu ich z samych narożników nadwozia, były one bardzo czytelne.

Ósemka chłodzona powietrzem

Do napędu Tatry 613 służył nowoczesny jak na tamte czasy, ośmiocylindrowy silnik widlasty DOHC o pojemności skokowej 3.496 ccm, wykonany ze stopów metali lekkich. Podobnie jak we wcześniejszych modelach silnik był umieszczony z tyłu samochodu, za chłodzenie zaś odpowiadało powietrze, wprowadzane za pomocą turbiny chłodzącej. Cylindry silnika dwa razy po cztery, usytuowano pod kątem 90 stopni, zaś nad każdą z głowic umieszczono po dwa wałki rozrządu. Zasilanie paliwem zapewniały dwa dwugardzielowe gaźniki, zastąpione później wielopunktowym wtryskiem paliwa. Ciekawostkę stanowił bezstykowy, elektroniczny układ zapłonowy. W przeciwieństwie do całej 12 Voltowej instalacji zamontowanej w samochodzie, był on zasilany napięciem o połowę niższym.

Moc nad tylną osią

W odróżnieniu od modelu 603, w którym silnik znajdował się za tylną osią, Tatra 613 miała jednostkę napędową przesuniętą nad tę ostatnią. Modyfikacja ta pozwoliła na uzyskanie stosunkowo dobrego rozkładu masy 43/57 proc. Auto prowadziło się dość stabilnie, dzięki przedniemu zawieszeniu opartemu na kolumnach McPhersona, tylnemu zaś wyposażonemu w wahacze i sprężyny śrubowe. Początkowo w Tatrze 613 montowano czterostopniową skrzynię biegów (była ona umieszczona pod tylną kanapą), którą z czasem zastąpiono przekładnią 5-biegową.

Specjal, landaulet i pogotowie

W 1980 roku zadebiutowała wersja 613 Specjal, która wyróżniała się dłuższym o 150 mm nadwoziem, a także luksusowym wyposażeniem obejmującym m.in. klimatyzację, telefon, dyktafon i barek. Wersja ta była wytwarzana również z nietypowym nadwoziem typu landaulet, czyli bez dachu nad tylną kanapą. W ciągu ponad dwudziestoletniej produkcji z taśm montażowych zjeżdżały również wersje dla policji, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego. Szczególnie te ostatnie były bardzo interesujące. Karetki na bazie limuzyny Tatra 613, miały charakterystyczne, nietypowo wyniesione w górę nadwozia, do konstrukcji których użyto włókna szklanego. Takie rozwiązanie konstrukcyjne determinował poziom podłogi, który musiał znajdować się nad silnikiem. Pomimo wprowadzania zmian stylistycznych, systematycznie spadała sprzedaż Tatry 613. W 1996 roku zadecydowano o zakończeniu jej produkcji. Następcą był model 700, wytwarzany tylko przez trzy lata. W 1999 roku zakończono definitywnie produkcję serii luksusowych samochodów osobowych ze znakiem Tatry.

Wybrane parametry techniczne Tatra 613

Dł./szer./wys./rozstaw osi: 5.025 / 1.800 / 1.505 / 2.980 mm
Silnik: benzynowy, 3.495 ccm, V8 DOHC
Moc maksymalna: 165 KM (121 kW) przy 5.200 obr./min
Maksymalny moment obrotowy : 265 Nm przy 2.500 obr./min
Skrzynia: 4(5)-biegowa, manualna
Rodzaj napędu: tylny
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Przyspieszenie 0 100 km/h: 12,7 s
Średnie zużycie paliwa: 18 l / 100 km
Masa własna: 1.670 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 72 l
Pojemność bagażnika: 430 l

Tagi: tatra
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne