Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Ecodriving - na kropelkę z pasją

2008-11-17 10:16

Ecodriving - na kropelkę z pasją

Ekologiczna jazda może być fascynująca. Przekonuje o tym Škoda, która zorganizowała dla dziennikarzy konkurs w oszczędnej jeździe. Kierowcy, którzy najlepiej opanowali zasady ecodrivingu, osiągnęli Fabiami z serii GreenLine spalanie nieznacznie przekraczające 3 litry na 100 km.

Wszyscy dziennikarze mieli równe szanse: kody Fabie z silnikiem 1.4 TDI z serii GreenLine, pełnym bakiem i 600 km do przejechania po doskonałych szwedzkich drogach. Jedynym warunkiem, jaki wszyscy musieli spełnić, było osiągnięcie średniej prędkości na poziomie co najmniej 70 km/h. Wyniki były zadziwiająco dobre wprawiły w zachwyt organizatorów wyjazdu (przedstawicieli koda Auto Polska oraz instruktorów ecodrivingu z Auto Szkoły). Samochody najlepszych drużyn spaliły średnio 3,2 l na 100 km. To mniej niż wyniki spalania większości samochodów hybrydowych! Dowodzi to, że proekologiczne działania koncernów motoryzacyjnych mają sens i nie są tylko marketingowym zabiegiem.Jest także potwierdzeniem, że doskonalenie technik ecodrivingu może znacząco obniżyć spalanie.

Zielona linia
Konkurs kody dowodzi, że proponowane przez czeski koncern samochody z serii GreenLine są zielone nie tylkoz nazwy. To samochody, które dzięki kilku zmianom technologicznym mają wyraźnie obniżone spalanie, a co za tym idzie także zmniejszoną emisję CO2 i szkodliwych substancji.

W ofercie kody znajdują się obecnie dwa modele w ekologicznej wersji GreenLine. Fabia w wersji hatchback kosztuje 53 600 zł, a w wersji combi 56 100 zł. Nowy Superb kosztuje natomiast 84 130 zł. Zaletą tych samochodów jest więc niewygórowana cena. W ocenie polskich kierowców główną wadą tzw. aut ekologicznych (np. hybrydowych) jest wysoka cena. Seria GreenLine może zmienić myślenie o samochodach przyjaznych środowisku. Różnica w cenie między samochodami tej serii a autami tradycyjnymi jest stosunkowo niewielka i może się zwrócić dzięki oszczędności na paliwie.

Dopłata do Fabii Greenline w porównaniu z wersją Style, na której oparta jest ekologiczna wersja tego modelu, wynosi 3600 zł w wersji hatchback i 4200 zł w wersji combi. Z kolei dopłata do Superba GreenLine w porównaniu z wersją Comfort wynosi 1830 zł. Zdajemy sobie sprawę, że dopóki w Polsce nie zostaną wprowadzone przepisy proekologiczne, istnieją wciąż wyraźne bariery popytu mówi Tomasz Piasny, PR manager koda Auto Polska SA. Jesteśmy zatem o krok przed decyzjami legislatorów i wprowadzamy na rynek artykuł, który mieści się w europejskich standardach produktu przyjaznego środowisku. Zamierzamy lobbować, aby stosowne przepisy weszły w życie, a na razie naszą ofertę kierujemy głównie do klientów flotowych, którzy mają świadomość proekologiczną, stać ich na odpowiednie inwestycje i wiedzą, jak znaczące oszczędności przynosi firmie ekojazda.

Pomysł na auto ekologiczne
Różnice wersji GreenLine w porównaniu z wersjami standardowymi dążą przede wszystkim do obniżenia wagi samochodu i poprawienia aerodynamiki. Zarówno Fabia, jak i Superb mają więc kilka cech wspólnych: wykorzystanie 5-stopniowej przekładni manualnej z dłuższymi przełożeniami, obniżenie współczynnika oporu powietrza dzięki niższemu zawieszeniu, zastosowanie spoilera na pokrywie bagażnika, montaż opon o niższym oporze toczenia oraz wyższym dopuszczalnym ciśnieniu powietrza wewnątrz. Zamiast koła zapasowego, znajdziemy w bagażniku zestaw do naprawy opon z zielonym oznaczeniem modelu na pokrywie.

Oszczędne auto to za mało
Pomysły inżynierów na ekologiczną jazdę to jeszcze za mało. Wszelkiego rodzaju udoskonalenia samochodów tracą na wartości, gdy za kołem kierownicy zasiada osoba nieumiejętnie prowadząca auto. Dopiero połączenie ekologicznego auta z umiejętnym jego prowadzeniem pozwala na prawdziwie zadowalające wyniki. Uczestnicy zorganizowanego przez kodę konkursu dla dziennikarzy jechali starając się zachować wszystkie dyrektywy ecodrivingu (najważniejsze z nich w tabeli
obok).

Ecodriving staje się filozofią popularną nie tylko wśród dziennikarzy motoryzacyjnych, ale także bardziej świadomych ekologicznie przedsiębiorców. Wielu z nich wysyła swoich pracowników na kursy ecodrivingu. Jednak największa skuteczność tego typu kursów jest wtedy, gdy właściciel firmy wprowadza program motywacyjny dla swoich kierowców. Tak postępuje na przykład IKEA Poland, która od kwietnia 2008 roku prowadzi wraz ze Szkołą Auto program pilotażowy, polegający na efektywnym zarządzaniu flotą przy wykorzystaniu zasad ecodrivingu.
Podczas pierwszego szkolenia przeprowadziliśmy test dobrych i złych nawyków oraz zapoznaliśmy kierowców szwedzkiego koncernu z zasadami ekojazdy w teorii oraz podczas jazd testowych tłumaczy Michał Kopeć, dyrektor Szkoły Auto. W lipcu, zgodnie z założeniami pilotażu, kierowcy IKEA spotkali się ponownie z naszymi instruktorami. Przypomnieliśmy sobie zasady jazdy w stylu eko, sprawdziliśmy, jak bardzo zapadła w pamięć wiedza z pierwszego szkolenia dodaje Kopeć. Na półmetku wszyscy kierowcy biorący udział w szkoleniu odnotowali znaczące oszczędności.

Kursy ecodrivingu w optymistycznym wariancie prowadzą do 30-procentowego obniżenia spalania paliwa przez firmowe samochody. Poczynione oszczędności mogą więc mieć spore znaczenie nie tylko dla dużych firm.

Zasady ecodrivingu
1. Przewiduj sytuację na drodze nie rozpędzaj samochodu, by za chwilę hamować.
2. Utrzymuj obroty silnika na poziomie 15002500 obr./min.
3. Wyłączaj silnik, gdy samochód będzie stał dłużej niż 30 sekund.
4. Dojeżdżając do skrzyżowań, jedź na jałowym biegu.
5. Dobieraj trasę tak, by unikać korków.
6. Dbaj o stan techniczny swojego samochodu.
7. Sprawdzaj regularnie ciśnienie w oponach.
8. Używaj klimatyzacji tylko wtedy, gdy to konieczne.
9. Nie przewoź w bagażniku zbędnego balastu.
10. Po zapaleniu silnika ruszaj natychmiast i jak najszybciej wrzucaj dwójkę.

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Ecodriving - na kropelkę z pasją

kierowca / 212.244.126.* / 2009-05-15 09:09
Mam pytanie wszedzie pisze sie aby nie jeździć na biegu jałowym tylko na biegu bez dodawania gazu czy aby w punkcie 4 nie ma pomyłki??????

Re: Ecodriving - na kropelkę z pasją

prymm / 83.243.104.* / 2009-04-26 23:45
Punkt piąty jest ekstra - 5. Dobieraj trasę tak, by unikać korków. Mieszkam w Warszawie i jestem czynnym uczestnikiem korków porannych, jak i popołudniowych, mało tego, uważam, że nie da się ich ominąć! A jeżeli chodzi o sam ecodriving i oszczędzanie paliwa, to ja widzę tu tylko stacje bezobsługowe- Neste, gdzie paliwo jest tańsze, niż gdzie indziej. Nie wierzę w żadne magnetyzery i cudowne oszczędności...

Oferty motoryzacyjne