Auta z kierownicą po prawej stronie. Wkrótce nowe przepisy
Jak dowiedzieliśmy się w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, resort jeszcze we wrześniu rozpocznie prace nad nowymi regulacjami. Co to oznacza dla przeciętnego Kowalskiego i czy rzeczywiście jest na co czekać?
Temat tzw. anglików od lat budzi w Polsce ogromne emocje. Obowiązujący obecnie stan prawny co do zasady nie pozwala na dopuszczenie do ruchu pojazdów z kierownicą po prawej stronie. Wyjątkiem są tylko niektóre kategorie pojazdów - np. zamiatarki. W ich przypadku istnieje możliwość odstępstwa od warunków technicznych w tym zakresie zgodnie z art. 67 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. By zarejestrować normalny samochód sprowadzony z Wysp i użytkować go na polskich drogach, wciąż trzeba przenieść kierownicę na lewą stronę.
Ten stan rzeczy jest niezgodny z międzynarodowymi przepisami. Już w marcu Trybunał Sprawiedliwości UE ogłosił, że wymagając tzw. przekładek, Polska narusza unijne prawo, a przy okazji ogranicza swobodę przepływu unijnych towarów. Nie pomogły tłumaczenia, że krajowe regulacje mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa drogowego, bo w swym orzeczeniu Trybunał zbił jeden z głównych argumentów przeciw - ograniczoną widoczność w nieprzerobionych anglikach w ruchu prawostronnym - i wskazał proste rozwiązanie problemu: instalację dodatkowych lusterek.
Od tego czasu minęło prawie pół roku - i nic. Optymiści, którzy liczyli na to, że Polska szybko zmieni obowiązujące przepisy, musieli obejść się smakiem. Na chwilę obecną rejestracja samochodów z kierownicą po prawej stronie, jak była, tak jest nielegalna.
Ministerstwo obiecuje
Wkrótce ma się to jednak zmienić. Jak dowiedzieliśmy się w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, resort przygotowuje już odpowiednie regulacje prawne. Planowane jest dopuszczenie nowych samochodów osobowych objętych ramową dyrektywą homologacyjną oraz pojazdów uprzednio zarejestrowanych na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej.
By do tego doszło, konieczna jest nowelizacja rozporządzeń w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, a także w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.
Pojazdy z kierownicą po prawej stronie będą musiały zostać dostosowane do ruchu prawostronnego w zakresie świateł zewnętrznych, lusterek wstecznych oraz prędkościomierza (wyskalowanego w km/h lub jednocześnie w km/h i mph). Będzie to weryfikowane podczas okresowych badań technicznych przeprowadzanych przed pierwszą rejestracją w Polsce.
Na to, by legalnie skorzystać z tych i innych zalet bez konieczności przemieszczania kierownicy, trzeba będzie jednak jeszcze trochę poczekać. Ile? Wciąż dokładnie nie wiadomo, kiedy nowe regulacje wejdą w życie. Ministerstwo zapowiada, że procedura legislacyjna - w końcu - rozpocznie się we wrześniu.
I tak będą przerabiali? Na następnej stronie przeczytasz o plusach i minusach anglików, a także dowiesz się, dlaczego jazda nimi w Polsce może być niebezpieczna
Re: Auta z kierownicą po prawej stronie. Wkrótce nowe przepisy
Re: Auta z kierownicą po prawej stronie. Wkrótce nowe przepisy
Re: Auta z kierownicą po prawej stronie. Wkrótce nowe przepisy
Re: Auta z kierownicą po prawej stronie. Wkrótce nowe przepisy
Re: Auta z kierownicą po prawej stronie. Wkrótce nowe przepisy
Re: Auta z kierownicą po prawej stronie. Wkrótce nowe przepisy