Money.plMotoryzacjaWiadomościInfrastruktura

Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

2015-03-19 10:22

Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd
Fot. Mateusz Pietruszka
Manualny pobór opłat na polskich autostradach to anachroniczny system, który niepotrzebnie skopiowaliśmy z innych krajów – ocenia doradca Prezydenta RP Krzysztof Król. Zastąpienie go systemem elektronicznym przyniosłoby same korzyści. Takie rozwiązanie jest technicznie wykonalne, a poza płatnością za drogi elektronicznie moglibyśmy płacić m.in. za parking, a nawet za paliwo czy mycie samochodu.

– To, że przyjęliśmy anachroniczny system, jest oczywiście błędem – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Król, doradca Prezydenta RP – Powtórzyliśmy to szkodliwe dla państwa i kierowców rozwiązanie, dlatego jak najszybciej powinniśmy od niego odejść, czyli przejść na system elektroniczny, bezinwazyjny, system, który jest znany na świecie.

Król podkreśla, że przez wybrany wiele lat temu manualny system poboru opłat na polskich autostradach tworzą się coraz większe korki. To było do przewidzenia, bo z podobnymi problemami borykają się m.in. Włosi i Francuzi, u których również płatności dokonuje się ręcznie w punkcie poboru opłat.

Dlatego jak przekonuje Król, w Polsce jak najszybciej powinien zostać wprowadzony elektroniczny system poboru opłat. Według zapowiedzi Marii Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju, może to nastąpić jednak najwcześniej w listopadzie 2018 r., bo wtedy kończy się umowa na system viaTOLL dla pojazdów ciężarowych. Wasiak podkreśla, że system musi zapewniać interoperacyjność z innymi krajami UE. Według niej takie rozwiązanie jest korzystniejsze niż wdrożenie przejściowego systemu na kilka lat.

 

 

Król zapewnia, że elektroniczny pobór opłat to rozwiązanie, które leży w zasięgu naszych możliwości technicznych. Obejmujący pojazdy ciężarowe na autostradach, drogach ekspresowych i niektórych krajowych viaTOLL sprawdza się bardzo dobrze. Przeszkody nie powinno stanowić nawet to, że część autostrad w Polsce jest koncesyjna.

Król zwraca uwagę na to, że w znacznie bardziej skomplikowanym technologicznie segmencie telefonii komórkowej operatorzy wypracowali procedury i systemy umożliwiające wzajemne rozliczanie połączeń czy wiadomości. Dlatego jest przekonany, że możliwe jest wypracowania satysfakcjonującego państwo i koncesjonariuszy rozwiązania również w obszarze płatności za drogi.

– Moglibyśmy być jednym z prekursorów systemu elektronicznej identyfikacji samochodów, indywidualnego kodu dla każdego samochodu czy właściciela lub poruszającego się tym pojazdem, który mógłby bezinwazyjnie przejeżdżać przez Polskę autostradami. Kilometry byłyby naliczane za pomocą jego nadajnika, który byłby umieszczony w samochodzie – tłumaczy Król.

Według niego taki system byłby tańszy w utrzymaniu, wygodniejszy dla kierowców oraz bardziej przejrzysty. Płatności można by dokonywać za pomocą kart przedpłaconych, kart płatniczych lub na podstawie comiesięcznej faktury. W ten sposób użytkownicy dokładnie wiedzieliby, ile i za co muszą zapłacić.

Jednak Król zauważa, że taki system daje dużo większe możliwości niż tylko płatności za autostrady. Według niego Polska powinna stanąć na czele tej zmiany technologicznej, dzięki której samochody będą funkcjonować jak elektroniczna portmonetka. Same, bez żadnej aktywności ze strony użytkownika, będą płacić chociażby za parking czy w przyszłości za wjazd do centrów miast. Docelowo system mógłby umożliwić nawet bezgotówkowe rozliczanie usług, jak np. myjni samochodowych.

– Metalowe tablice rejestracyjne mają ponad sto lat. Kiedy wynaleziono samochody i postanowiono, że trzeba je jakoś identyfikować, wymyślono system umieszczenia tablic. Najwyższy czas, żeby zastąpić je identyfikacją elektroniczną, to znaczy połączyć graficzny wzór tablicy z umieszczonym najlepiej w tablicy elektronicznymi nadajnikiem – wyjaśnia Król. – Samochód identyfikowany elektronicznie stałby się elektroniczną portmonetką, tak jak smartfon stał się portfelem.

Wprowadzenie elektronicznej płatności za drogi umożliwiłoby także objęcie opłatami wszystkich fragmentów autostrad, również tych, które teraz są bezpłatne. Król zdaje sobie sprawę z tego, że nie będzie to popularne wśród kierowców, ale zaznacza, że wszyscy na tym skorzystają. Więcej dróg płatnych oznacza bowiem więcej pieniędzy na inwestycje.

– Jako kierowca jestem zadowolony, że przejeżdżam za darmo, jadąc do Torunia, ale jako obywatel narzekam, że nie mam autostrady do Częstochowy, i wiem, że to między innymi dlatego, że nie zapłaciłem za drogę z Warszawy do Torunia – tłumaczy Król.

Tagi: autostrady, prepaid, bramki, pobór opłat, elektroniczny pobór opłat
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

urquhart / 91.232.176.* / 2015-03-24 13:13
Ze skrajności w skrajność. Zobaczcie choćby NOWE autostrady w Chorwacji i brak korków na bramkach (są przed zwężeniami do 1 pasa)! Bo parę bramek ELEKTRONICZNYCH tylko na kartę, jedna lub dwie z kasjerem za gotówkę, bez pin bez czekania wkładasz kartę i bilet bez pin i sprawdzania to pojedyncze sekundy(nie wiem na jakiej zasadzie i kredytowe i debetowe). U nas płatność przy bramce w porównaniu z nimi trwa wieki, i wszystko obsługiwane ręcznie! Kasjer podaje , wstukuje PIN, oddaje kartę, tragedia, trwa to dłużej niż płatność gotówką! Nie muszą być winiety czy transpondery Viatoll żeby było szybko i efektywnie. Do tego w elektronicznych brakach zmieniają kierunek ruchu szybko w zależności od natężenia ruchu, Tu nie trzeba nic odkrywać przecież!!!

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

czarna zaraza atakuje od tyłu - dzieci / 178.37.132.* / 2015-03-20 06:20
Jaki problem założyć wszystkim GPS. Państwo będzie wiedziało gdzie jeżdżę, z kim się spotykam. Będą mnie kasowali za wszystko bo będę monitorowany 24/dobę. Prawie to to już mamy przy pomocy telefonów komórkowych. Nadadzą nam indywidualne numery jak Oświęcimiu jeńcom i będą mogli zobaczyć co kupujesz, jak się żywisz z kim się puszczasz. Totalna inwigilacja. A z piracenia na drogach szybko Cię wyleczą - będą widzieć z jaką prędkością pokonujesz dany odcinek, kto wywalił śmieci w lesie (choć to dobre) itd.itd.I nigdzie się nie ukryjesz jak nadajnik zamontują ci w dopie.Potem inni wykradną bazy danych (oczywiście nikt tych danych nie zbiera ale są zapisane) i ubezpieczyciel wszystko o tobie wie, o twoim zdrowiu. To samo pracodawca, żona .....ksiądz policzy wiernych co nie łażą do kościoła.

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

antyzłodziej / 176.111.127.* / 2015-03-20 06:13
najbardziej korzystne jest całkowite zlikwidowanie opłat za przejazd kawałkiem "ałtostrady"...

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

zulu gula233 / 83.243.36.* / 2015-03-20 06:08
Ten facet, to kawał chama na drodze. Jakiś czas temu latem, na ul. Połczyńskiej w Warszawie w sposób chamski, na ul. Połczyńskiej w Warszawie,kiedy z "kieszeni" włączał się do ruchu, uderzając ręką przez otwarte okno w lusterko i przesyłając "wiązankę" wymusił na mnie ustąpienie pierwszeństwa, chociaż ruch był całkiem przeciętny.

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

Maxgredka / 195.191.163.* / 2015-03-20 06:00
O jak szybko się zorientowali, że ktoś wyprowadził grube miliony z kasy państwa na nieefektywny system. No cóż, taka zacofana Austria, Czechy ma winietki (dodam kilkadziesiąt razy tańsze niż za podobną usługę w Polsce) i jakoś nie mają z tym problemu.
Nie zgadzam się z tym, żeby mój samochód był traktowany jako portfel do którego przy każdym odpaleniu sięga władza i zabiera wedle widzimisię. Wystarczy już opłat w paliwie haraczy za parkowanie, przejazdy drogami, parapodatków za przeglądy, zmianę dowodu rej, po prostu dość nie zgadzam się jako kierowca jestem ciągle szykanowany (strefy wyłączone z ruchu, likwidacja pasów na rzecz autobusów, rowerzystów, wszechobecne zakazy) gdy tymczasem za ratowanie polskiego budżetu powinno się dywany przedemną kłaść i piszę to jako przeciętny kierowca.

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

Zbyszek839 / 176.111.123.* / 2015-03-20 05:52
Kolejny dojarz. A Bronek udaje głupiego i ślepego.
 
niestety / 176.111.127.* / 2015-03-20 06:15
on nie udaje...

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

qwer12345 / 93.159.184.* / 2015-03-20 05:52
jak to nie zaplacilem podatku - a paliwo? tam jest podatek za drogi wiec place codzienni pokonujac kazdy metr, ba nawet stojac w korkach.

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

Sydneyczyk / 121.211.213.* / 2015-03-20 05:40
W Australii juz dawno to zostalo rozwiazane. Poczatkowo byly pasy dla tych, ktorzy mieli elektroniczne zczytniki w swoich samochodach a ci ktorzy nie mieli zjezdzali na pasy gdzie sie placilo gotowka. Obecnie wszystko jest elektroniczne i w przypadku jesli ktos wjechal na autostrade bez zczytnika to powinien uiscic oplate w 2 dni a jesli tego nie zrobi to otrzymuje poczta wezwanie (na podstawie numerow rejestracyjnych) do zaplaty z dolczona kara. Kazda autostrada ma inne oplaty ale przy podsumowaniu kwartalnym dostaje sie wykaz przejazdow i ile one kosztowaly? Firma z ktorej ma sie zczytnik potraca sobie $100 a conto i z tych pieniedzy na biezaco sa pobierane oplaty, kiedy suma zniza sie do $20 wtedy zczytnik podaje poczworny dzwiek przy przekraczaniu bramki i znowu $100 jest pobierane z twojego konta. U mnie w rodzinie 3 samochody maja zczytniki i wszystko oplacam z jednego swojego konta bankowego.

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

Sydneyczyk / 121.211.213.* / 2015-03-20 05:39
W Australii juz dawno to zostalo rozwiazane. Poczatkowo byly pasy dla tych, ktorzy mieli elektroniczne zczytniki w swoich samochodach a ci ktorzy nie mieli zjezdzali na pasy gdzie sie placilo gotowka. Obecnie wszystko jest elektroniczne i w przypadku jesli ktos wjechal na autostrade bez zczytnika to powinien uiscic oplate w 2 dni a jesli tego nie zrobi to otrzymuje poczta wezwanie (na podstawie numerow rejestracyjnych) do zaplaty z dolczona kara. Kazda autostrada ma inne oplaty ale przy podsumowaniu kwartalnym dostaje sie wykaz przejazdow i ile one kosztowaly? Firma z ktorej ma sie zczytnik potraca sobie $100 a conto i z tych pieniedzy na biezaco sa pobierane oplaty, kiedy suma zniza sie do $20 wtedy zczytnik podaje poczworny dzwiek przy przekraczaniu bramki i znowu $100 jest pobierane z twojego konta. U mnie w rodzinie 3 samochody maja zczytniki i wszystko oplacam z jednego swojego konta bankowego.

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

bramki dobre / 79.185.184.* / 2015-03-20 04:23
Bramki są dobre. Elektroniczny system czasami zawodzi i trzeba płacić duże kary nie ze swojej winy.A tak zapłaciłeś, pojechałeś, nie trzeba kupować żadnych dodatkowych urządzeń do samochodu.
 
hmmmmm / 176.111.127.* / 2015-03-20 06:17
kretyn czy wyborca PO?

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

ecdedcwe / 86.63.66.* / 2015-03-20 03:50
co za dziady przyszlosc jest taka ze złodzieje i zdrajcy będą rozliczeni. Co to za kretyn, człowieku zobacz jak działa proste liczenie glosow w POLSCE jak działa system informatyczny ZUS!!!!!!!!!Kto ma za to placic następne PROKOMY się oblowia!!!!!!!
 
hash 69 / 75.110.37.* / 2015-03-20 02:38
Co on jadł że tak pieprzy... W USA jest elektroniczny EZPass, ale równolegle są bramki, za opłatę elektroniczną są bonusy. Np. przejazd z Newark do Waszyngronu to kilkanaście USD, cztery pasy w każdą stronę przez większość trasy i w tym Delavare bridge czy tunel pod Baltimore. Czyli porównywalne do drobnych na lody. Ale w PO-landzie to będzie jak za zboże i za wszystkie wiejskie dróżki.
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

Yarek007 / 83.25.165.* / 2015-03-20 02:28
Ten Krzysztof Król to zięć Moczulskiego co umoczył w IPN jako konfident.Gdy KPN i Moczulski się zbłaźnił Król poszedł do pracy u Krauzego.Gdy Krauze zbankrutował, przeszedł do Bronka jako doradca od autostrad.To krętacz i lawirant ten "Król"!!! A co do opłat za autostrady to nie chcą wprowadzić winiet bo wtedy kierowcy mieliby porównanie opłat w innych krajach.W Szwajcarii winieta kosztuje 35 CHF na wszystkie drogi,a w PO-lsce 100km 20pln.

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

Myslacy 45 / 58.178.198.* / 2015-03-20 02:23
A jak przyjedzie Chinczyk, to jak przejedzie

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

pikolo / 89.70.40.* / 2015-03-20 02:17
super pomysł na super dojenie ,za każdy przejazd z osobna ,a dlaczego nie nalepka na szybę - po co przecież można ZNACZNIE DROŻEJ ZA WIELKĄ KASĘ.

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

mayki / 213.238.88.* / 2015-03-20 01:42
Panie Król ile kapsch zapłacił panu za lobbing ?

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

mayki / 213.238.88.* / 2015-03-20 01:41
Panie Król ile kapsch zapłacił panu za lobbing ?

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

cyta / 109.243.252.* / 2015-03-20 01:08
Ręce opadają jak słyszę takich ekspertów. Pytam dlaczego nie wprowadzimy winiet na autostrady wzorem Austrii Czech Słowacji i innych krajów.Jeszcze nigdzie nie słyszałem, żeby ktoś chciał wprowadzić elektroniczny system poboru opłat za autostrady dla samochodów osobowych.Ta zmiana technologiczna w której ma przodować Polska to złodziejski system mający na celu dojenie Polaków.Wmawianie Polakom że system elektroniczny jest najlepszy to kolejne oszustwo.
 
Herbat / 89.100.28.* / 2015-03-20 03:22
W Irlandii od dawna funkcjonuje elektroniczny system opłat za autostrady dla samochodów osobowych i świetnie się sprawdza. Na drugą stronę wyspy bez postojów, pokonuję 200km za 4 euro.
 
Ślązak / 83.27.103.* / 2015-03-20 13:57
14 miesięczna winieta Czeska kosztuje na nasze około 260 zeta. Jeździsz ile chcesz kilometrów. I świetnie się sprawdza . Nie musimy kopiować Irlandii przy naszych dochodach 4 euro za 200 km to majątek.Winiet dają większą mobilność człowieka poszukującego pracy zwłaszcza przy niskich dochodach.
 
hash 69 / 75.110.37.* / 2015-03-20 02:41
Nie będzie przodowac. Taki system działa w USA równolegle z bramkami, każdy ma wybór jak chce płacić. To że przejazd kosztuje grosze to druga sprawa
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

djwww1 / 5.172.247.* / 2015-03-20 00:28
tyle ze dzieki temu ludzie maja prace, tu i teraz. A nie austryjackie hieny z viatollu.

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

maro1980 / 89.66.212.* / 2015-03-20 00:16
"Kilometry byłyby naliczane za pomocą jego nadajnika, który byłby umieszczony w samochodzie – tłumaczy Król" - kolejny krok do inwigilacji / "Według niego Polska powinna stanąć na czele tej zmiany technologicznej, dzięki której samochody będą funkcjonować jak elektroniczna portmonetka. Same, bez żadnej aktywności ze strony użytkownika, będą płacić chociażby za parking czy w przyszłości za wjazd do centrów miast. Docelowo system mógłby umożliwić nawet bezgotówkowe rozliczanie usług, jak np. myjni samochodowych" - a czy same będą na siebie zarabiały? / "Więcej dróg płatnych oznacza bowiem więcej pieniędzy na inwestycje" - nie w POlsce - tu pieniądze są rozkradane - gdzie są pieniądze z POdatku paliwowego? - na kolei?! / "– Jako kierowca jestem zadowolony, że przejeżdżam za darmo, jadąc do Torunia, ale jako obywatel narzekam, że nie mam autostrady do Częstochowy, i wiem, że to między innymi dlatego, że nie zapłaciłem za drogę z Warszawy do Torunia – tłumaczy Król" - jak cię stać to płać!!!...

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

zenek886 / 95.41.227.* / 2015-03-20 00:09
Ci co łupią ludzi na co dzień widzą korzyści w obowiązkowym zakupie elektronicznych urządzeń przez kierujących, ale czy mamy się z tego powodu cieszyć?

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

kierowiec / 37.31.11.* / 2015-03-19 15:52
Chłopie EXpercie. Za drogę zapłaciłeś Ze swoich podatków, no chyba że je płacisz na Cyprze. A w którym kraju jest elektroniczny system? Austria? Czechy? Słowenia? Węgry? Niemcy w przyszłości? Coś ten doradca bardziej patrzy jak kasę przytulić, a nie jak pomóc kierowcom.

Re: Bramki poboru opłat w Polsce to był błąd

Ślązak / 83.10.1.* / 2015-03-19 15:12
Ręce opadają jak słyszę takich ekspertów. Pytam po raz setny, dlaczego nie wprowadzimy winiet na autostrady wzorem Austrii Czech Słowacji i innych krajów.Jeszcze nigdzie w tych krajach nie słyszałem, jak również w Niemczech gdzie może kiedyś wprowadzą opłaty za autostrady, żeby ktoś chciał wprowadzić elektroniczny system poboru opłat za autostrady dla samochodów osobowych.Ta zmiana technologiczna w której ma przodować Polska to złodziejski system mający na celu dojenie Polaków.Wmawianie Polakom że system elektroniczny jest najlepszy to kolejne oszustwo.

Oferty motoryzacyjne