2015-07-21 12:54
viaTOLL: kierowcy zapłacili już ponad 4,7 mld zł za przejazd
Fot. viaToll
Wszystkie przychody wygenerowane przez system viaTOLL trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce. Od 1 lipca 2011 r. na konto KFD wpłynęło łącznie ponad 4,7 mld zł z tytułu opłat drogowych. Na tę kwotę składają się zarówno pieniądze płacone przez kierowców pojazdów ciężkich i lekkich drogą elektroniczną za pośrednictwem systemu viaTOLL (łącznie 4 mld zł, z czego wpływy za przejazdami lekkimi wyniosły 13 mln), jak i płatności wnoszone w sposób tradycyjny przez kierowców pojazdów lekkich, korzystających z płatnych odcinków autostrad zarządzanych przez GDDKiA (w sumie 641 mln zł).
Na tę sumę 4,7 mld zł złożyli się pośrednio wszyscy Polacy. Podwyższony koszt transportu jest bowiem dodawany do cen wyrobów, które wymagają przewiezienia płatnymi odcinkami. Jeśli weźmiemy pod uwagę tylko pojazdy zarejestrowane w Polsce (62 proc.), to wychodzi, że nasi przewoźnicy musieli ponieść dodatkowy koszt w wysokości ponad 2,48 mld zł.
Zarządca systemu podkreśla jednak proekologiczne aspekty działania viaTOLL. Dzięki zróżnicowaniu stawek opłat (najniższe przewidziane są dla nowoczesnych pojazdów spełniających restrykcyjne normy emisji spalin) na polskich drogach wyraźnie przybywa pojazdów z homologacjami Euro 4, Euro 5 i Euro 6. Obecnie aż 37 proc. samochodów zarejestrowanych w systemie to pojazdy klasy Euro 5. 23 proc. reprezentuje klasę Euro 3, a kolejne 14 proc. - Euro 4. Już tylko mniej niż co dziesiąty pojazd poruszający się po polskich drogach (9 proc.) przynależy do najmniej ekologicznej klasy Euro 0.
Co ciekawe, w ciągu ostatnich 6 miesięcy zaobserwowano blisko dwukrotny wzrost liczby pojazdów spełniających najbardziej rygorystyczną normę Euro 6 – obecnie stanowią one blisko 5 proc. wszystkich samochodów zarejestrowanych w systemie.
Elektroniczny System Poboru Opłat viaTOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t., a także dla autobusów. Kierowcy zwykłych pojazdów podróżujący płatnymi odcinkami autostrad zarządzanych przez GDDKiA (A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica) mogą dobrowolnie skorzystać z systemu viaTOLL za pośrednictwem usługi viaAUTO.
Re: viaTOLL: kierowcy zapłacili już ponad 4,7 mld zł za przejazd
Re: viaTOLL: kierowcy zapłacili już ponad 4,7 mld zł za przejazd
Re: viaTOLL: kierowcy zapłacili już ponad 4,7 mld zł za przejazd
Re: viaTOLL: kierowcy zapłacili już ponad 4,7 mld zł za przejazd
Re: viaTOLL: kierowcy zapłacili już ponad 4,7 mld zł za przejazd
Re: viaTOLL: kierowcy zapłacili już ponad 4,7 mld zł za przejazd
Czyli jak twoim transportem przewożone są warzywa, owoce które twoja żona kupuje w sklepie to nie ma w ich koszcie i ceny twojego transportu jak i opłat tzw. Viatol? Panie biznesmenie mało że są w cenie to jeszcze powiększone o podatek VAT. Jka tego nie rozumiesz to poproś swoje biuro rachunkowe niech ci to wyośli!
Wprowadzili VIATOLL ale 99% spedycji, odbiorcow i nadawcow nie zwraca kosztow za viatoll ani nie podwyzszy stawki
To jest dodatkowy koszt przewoznika
Ja probowalem juz w kilkudzieciesiu miejscach i nigdzie sie nie udalo zrekompensowac tej oplaty, trzeba to pokryc z wlasnej kieszeni. Ten redaktorek to nie orientuje sie wcale, to nie szkola ekonomiczno- handlowa gdzie ladnie ucza, a zycie.
Obecnie sytuacja na rynku transportowym jest tak duza ze jak sie wychylisz i zarzadasz oplaty za Viatoll to z ciebie rezygnuja i na twoje miejsce przyjdzie 10 innych.
Wiem ze spoleczenstwo nienawidzi tzw. "TIRów" ale proszę pamiętać ze 10 % społeczeństwa jest aktualnie zaangazowane w transporcie w postaci taty kierowcy, mamy spedytorki/logistyka itp. (dane pobrane z ZMPD)
Wyrzucmy wszystkie ciężarówki do rowu, to zaraz zabraknie w sprzedazy ubran, jedzenia oraz wszystkich innych środków przemysłowych.
Mamy drugi po niemcach najwiekszy transport w europie i nawet rzad nie pomaga przewoznikom, wszystko co osiagneli przewoznicy to wlasna praca i ryzykiem, poniewaz nie boja sie posylac swojego sprzetu do Europy oraz w takie miejsca jak Turca, Rosja, Uzbekistan a nawet pod granice Chin
Re: viaTOLL: kierowcy zapłacili już ponad 4,7 mld zł za przejazd
I redaktor nie idiota ale to ty z siebie robisz błazna!
Potrzebujesz dowodu na to:
Firma transportowa kupuje samochód np, do wożenia jarzyn i owoców. dostarcza te jarzyny warzywa owoce do twojego sklepu. Za swoja usługę transport wystawia fakturę.
Jak myślisz w kwocie tej faktury co jest zawarte?
Nie masz o tym zielonego pojęcia:
1. koszt samochodu / jak to jest Tir to jego cenę dzieli się przez 3000 tyś czyli kilometrów kiedy się zamortyzuje/ kosztował np. 300 tyś wcenie jest 1 złotówk,
2. ceny eksploatacyjne; olej napędowy płyny do silnika klimatyzacji, opony, i tak olej napędowy 15l/100 km to około 75 groszy pozostałe jakieś 25 groszy
razem mamy już 2 zł za 1 km
teraz opłata viatol, wynagrodzenie kierowcy, zysk to jakieś 50 gr
Czyli w cenie towaru który został przewieziony są te koszty plus podatek vat. Czyli wszyscy kupujący jakiekolwiek towary w cenie produktu maja koszty tirów, samochodów dostawczych opłaty viatol itd itp., a wszystko to powiększone o podatek VAT. kumasz?
Każdy ponosi koszta i je uwzględnia w fakturze(ustala cenę), a na końcu jest sprzedający-kupujący, gdzie kupujący płaci marżę sprzedającego i koniec kropka, nic go więcej nie obchodzi, bo to sprzedawca ustala cenę wyjściową,a to, że zawiera ona koszta dalsze, to i można napisać, że płacisz samej krowie za kupione mleko.
Re: viaTOLL: kierowcy zapłacili już ponad 4,7 mld zł za przejazd
Re: viaTOLL: kierowcy zapłacili już ponad 4,7 mld zł za przejazd
Re: viaTOLL: kierowcy zapłacili już ponad 4,7 mld zł za przejazd
Re: viaTOLL: kierowcy zapłacili już ponad 4,7 mld zł za przejazd
Re: viaTOLL: kierowcy zapłacili już ponad 4,7 mld zł za przejazd