Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Tyski Fiat szykuje produkcję nowej lancii, nie będzie zwalniał

2010-09-05 08:00

Tyski Fiat szykuje produkcję nowej lancii, nie będzie zwalniał

Tyski Fiat szykuje produkcję nowej lancii, nie będzie zwalniał
Fot. Fiat
Wkrótce z linii produkcyjnej zjadą pierwsze, próbne egzemplarze tego modelu. Seryjna produkcja ma ruszyć w pierwszym kwartale 2011 roku.

- Najważniejsze inwestycje w fabryce i u naszych kooperantów, związane z uruchomieniem produkcji nowego modelu, są w końcowej fazie realizacji. Teraz przyszedł czas na praktyczną weryfikację gotowości zakładu do rozpoczęcia produkcji - wyjaśnia rzecznik Fiat Auto Poland, Bogusław Cieślar.

Tak zwana weryfikacja procesu oznacza sprawdzenie, czy prowadzona na podstawie szczegółowej dokumentacji produkcja odbywa się prawidłowo. Temu służy preseria - seria próbna - na podstawie której eliminuje się stwierdzone usterki. Pierwsze seryjne egzemplarze powinny zjechać z linii produkcyjnej wiosną przyszłego roku - najwcześniej na przełomie lutego i marca.

Inwestycje związane z uruchomieniem w Tychach produkcji nowej lancii ypsilon szacuje się na około 1,4 mld zł - w fabryce Fiata oraz u polskich dostawców koncernu. Przygotowania objęły większość wydziałów fabryki, m.in. spawalnię, lakiernię i halę montażu.
Zgodnie z ostrożnymi założeniami, początkowo tyski zakład ma wytwarzać około 500 sztuk nowego modelu na dobę. Będzie to zależało od popytu na ten samochód. Podobne założenia przyjmowano przy uruchamianiu produkcji fiata pandy i fiata 500. Szybko jednak okazało się, że popyt na te modele jest znacznie większy.

Według zapowiedzi przedstawicieli Fiat Auto Poland, docelowo tyska fabryka może produkować około 100-120 tys. egzemplarzy nowej lancii ypsilon rocznie. Oprócz tego będzie kontynuować produkcję fiata 500, abartha 500, forda ka (na zlecenie koncernu Forda) oraz obecnej wersji fiata pandy - niezależnie od nowego modelu pandy, który od 2011 roku ma powstawać w fabryce pod Neapolem.

Dotychczasowa panda ma być produkowana w Tychach na pewno w 2011 roku, a niewykluczone, że także w roku 2012. Przedstawiciele fabryki przekonują, że dla tyskiego zakładu korzystne jest oparcie produkcji na kilku różnych modelach. Zapewniają, że mimo planowanego w perspektywie kilku lat wstrzymania produkcji obecnej pandy, tyska fabryka zachowa dotychczasowe zatrudnienie, produkując około pół miliona samochodów rocznie, o ile popyt na auta na zagranicznych rynkach nie pogorszy się.

W połowie lipca międzyresortowy zespół do spraw inwestycji zagranicznych rekomendował publiczne wsparcie dla nowej inwestycji FAP, co otworzyło procedury związane z przygotowaniem, zatwierdzeniem i uruchomieniem programu wieloletniego. Jego rekomendowana wartość - 39 mln zł - stanowi 2,7 proc. szacowanej na ponad 1,4 mld zł inwestycji.

FAP zatrudnia około 6,5 tys. osób. Wraz z pracownikami spółek kooperujących, na terenie tyskiej fabryki pracuje ok. 13 tys. osób. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, fabryka nie planuje redukcji zatrudnienia
Pomoc w formie programów wieloletnich przyznawana jest w postaci dotacji z budżetu państwa. Taka pomoc uzależniona jest od poniesienia zadeklarowanej wysokości nakładów inwestycyjnych oraz od utrzymania tej inwestycji przez pięć lat od dnia jej zakończenia. Pomoc dla FAP musi jeszcze zaakceptować rząd, a następnie także Komisja Europejska.

Wcześniej pomoc publiczną, na znacznie mniejszą skalę, przyznano także należącej do koncernu Fiata fabryce silników Fiat Powertrain Technologies w Bielsku Białej, która do 2013 r. zainwestuje łącznie w rozpoczętą już produkcję nowego silnika 673,2 mln zł i utrzyma inwestycję co najmniej przez pięć lat, tworząc 400 miejsc pracy. Budżetowe wsparcie na ten cel to ponad 1,2 mln zł. To wsparcie nie wiąże się jednak w żaden sposób z fabryką w Tychach i produkowanymi w niej autami.

W ubiegłym roku tyska fabryka wyprodukowała rekordową w swojej historii liczbę aut - ponad 600 tys. W pierwszym półroczu 2010 roku, w odniesieniu do tego samego okresu 2009 roku, produkcja w Tychach wzrosła o blisko 8 proc. Z linii produkcyjnych zjechała rekordowa liczba blisko 322,5 tys. aut, prawie 23,5 tys. więcej niż przed rokiem.

Czytaj w Money.pl
Historia motoryzacji w Polsce
Motoryzacja przed II wojną światową
Fiat potwierdza zobowiązania wobec związkowców
Plan Fabrica Italia to większa produkcja we Włoszech.
Fiat chce produkować samochody w Serbii
Miałby tam powstawać nowy model minivana LO
Rekordowe półrocze tyskiego Fiata
Do lipca z linii produkcyjnych zjechało 322,5 tys. aut.
Tagi: fiat, auto, fiat auto poland, moto, lancia
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Tychy szykują się do produkcji nowej lancii

buc_pucybut / 2010-09-05 23:19 / Tysiącznik na forum
Oczywiście jako lider regionu nie ma co sie martwić tak mawia Rudy Waldi i Apelbaumi

Oferty motoryzacyjne