Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Taki był 2015 rok w motoryzacji. strona 2 z 2

2016-01-02 10:42

Taki był 2015 rok w motoryzacji

2 / 2
Taki był 2015 rok w motoryzacji
Fot. Julian Stratenschulte

LIPIEC

W pierwszym wakacyjnym miesiącu zapadła decyzja, iż z końcem roku straże miejskie i gminne nie będą mogły wykorzystywać w swojej działalności fotoradarów. To pokłosie wielu głosów, które zarzucały strażnikom miejskim, iż skupiają się w swojej pracy wyłącznie na zarabianiu pieniędzy, a nie wykonują innych swoich zadań.

Początek wakacji miło będą wspominać za to drobni przedsiębiorcy, którzy w prowadzonej działalności wykorzystują prywatne samochody osobowe bądź firmowe samochody są używane do celów zarówno służbowych, jak i prywatnych. Od tego miesiąca mogą oni odliczać 50 proc. podatku VAT zawartego w cenie nabywanego paliwa.

Również w lipcu skończył się sen Sergio Marchionne o fuzji jego firmy Fiat Chrysler Automobiles z General Motors. Prezes Fiata chciał, by oba koncerny motoryzacyjne współpracowały przy pracach badawczych oraz budowie nowych modeli, dzięki czemu możliwa byłaby znaczna redukcja kosztów. GM nie przystał jednak na taką propozycję, czym ostudził zapędy Marchionne, który zapowiedział po tym, iż nie zamierza już więcej składać podobnych propozycji.

W lipcu dotarły do nas również dwie kolejne smutne wiadomości. Zmarł Jules Bianchi, kierowca F1, który rozbił się na torze Suzuka w październiku 2014 r., wjeżdżając w stojący na poboczu dźwig pomagający w usunięciu z toru bolid Adriana Sutila.

Pod koniec lipca w wieku 65 lat zmarł również Jan Kulczyk. Stworzony przez niego Kulczyk Holding działał w wielu obszarach. Warto tu choćby wspomnieć o największej polskiej grupie motoryzacyjnej, która otrzymała swego czasu wyłączność na import do Polski samochodów marki Volkswagen oraz Audi, a w późniejszych latach również Skoda i Porsche. To również należące do niego spółki wybudowały, a następnie eksploatowały odcinki autostrady A2.

SIERPIEŃ

W drugim wakacyjnym miesiącu w końcu weszły w życie przepisy, które umożliwiają rejestrację w Polsce tzw. anglików, czyli samochodów z kierownicą po prawej stronie, po wykonaniu jedynie drobnych przeróbek. Do tego czasu niezbędna była tzw. przekładka, która mocno podnosiła koszty sprowadzenia i rejestracji takiego auta.

Również w sierpniu rząd zapowiedział realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Zgodnie z założeniami na inwestycje drogowe zostanie przeznaczonych 107 mld zł i powstanie 3,9 tys. km autostrad i dróg ekspresowych, które pozwolą domknąć sieć dróg szybkiego ruchu w naszym kraju Program przewiduje ponadto wybudowanie 57 obwodnic. Dziś wiadomo już jednak, że na realizację pełnego planu zbraknie w budżecie pieniędzy.

Niestety, nie ziściły się zapowiedzi, iż w Polsce powstanie fabryka Land Rovera. Pierwsza poza Wlk. Brytanią fabryka koncernu Jaguar Land Rover powstanie na Słowacji, choć to do ostatnich dni przed ogłoszeniem decyzji Polska była wymieniana jako faworyt w wyścigu o tę inwestycję.

WRZESIEŃ

We wrześniu amerykańska Agencja Ochrony Środowiska poinformowała o wykryciu nieprawidłowości w emisji zanieczyszczeń w samochodach należących do koncernu Volkswagen. Okazało się, iż niemiecka firma montowała w swoich autach specjalne oprogramowanie, które pozwoliło manipulować wynikami emisji tlenków azotu w niektórych modelach napędzanych silnikami wysokoprężnymi typu EA 189. VW poinformował, że takie oprogramowanie zostało zainstalowane w sumie w 11 mln aut (również marek Audi, Seat oraz Skoda). W efekcie tych zdarzeń do dymisji podał się Martin Winterkorn, prezes Volkswagen AG, a na jego miejsce powołano Matthiasa Mullera, dotychczasowego szefa Porsche AG. Ryzyko dużych kar, odszkodowań oraz akcji serwisowych wymusiło na Volkswagenie wstrzymanie prac bądź całkowite zakończenie niektórych projektów. M.in. zakończona została produkcja VW Phaetona. VW przeprowadził wewnętrzne śledztwo, które nie potwierdziło podobnych nieprawidłowości przy emisji CO2.

Również we wrześniu Trybunał Konstytucyjny zadecydował, iż kara grzywny dla właściciela samochodu za niewskazanie kierującego, który dopuścił się wykroczenia, jest zgodna z konstytucją. Kodeks wykroczeń przewiduje karę grzywny dla właściciela pojazdu, który "wbrew obowiązkowi nie wskaże na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie".

Podczas wrześniowej wystawy we Frankfurcie mieliśmy kolejny powrót do świata motoryzacji. Tym razem to firma Borgward pokazała luksusowego SUV-a z hybrydowym napędem, który mógłby rywalizować z modelami Audi, BMW czy Mercedesa.

PAŹDZIERNIK

Podczas gdy świat motoryzacyjny wciąż patrzył się głównie w kierunku Volkswagena, Turcja zakupiła prawa intelektualne do Saaba 9-3. Transakcja nie dotyczyła prawa do nazwy czy logo, ale do całej technologii, dzięki której możliwe jest uruchomienie produkcji nowego modelu, który technologicznie byłby bardzo podobny do Saaba 9-3. A tymczasem firma NEVS, która posiadała prawa do szwedzkiej marki i nawet rozpoczęła produkcję nowego Saaba 9-3, znowu popadła w kłopoty finansowe, w efekcie których koncern zbrojeniowy Saab AB wycofał zgodę na używanie nazwy Saab.

W październiku Kajetan Kajetanowicz został rajdowym mistrzem Europy, będąc trzecim Polakiem w historii - po Zasadzie i Hołowczycu, który okazał się najlepszy na europejskich oesach.

LISTOPAD

Zapowiedzi Hyundaia w końcu zostały zrealizowane i w listopadzie Koreańczycy wydzielili ze swoich struktur markę Genesis, która od tej pory jest marką premium. Nowe logo, nowa stylistyka, nowe technologie mają pomóc jej nawiązać skuteczną rywalizację z europejskimi producentami luksusowych modeli.

W listopadzie również ostatecznie zostało potwierdzone to, o czym mówiło się już od kilku miesięcy. Prace nad bazą CEPiK nie zostaną ukończone przed końcem roku, a to oznacza, że zapowiadane zmiany przepisów dot. m.in. młodych stażem kierowców czy nowych usług online wejdą w życie od stycznia 2017 roku.

I kolejna reinkarnacja niszowej marki. Kiedy w 2013 r. ogłoszono upadłość marki Wiesmann, wydawało się, że to jej definitywny koniec. A tymczasem w listopadzie brytyjskie małżeństwo - Berry i Anita Tatalovic - wykupiło prawa do marki oraz fabryki, gdzie produkowane były modele. Mamy nadzieję, że nie są to tylko chwilowe fanaberie bogatego małżeństwa i zapowiadane na 2021 r. wznowienie produkcji stanie się faktem.

GRUDZIEŃ

W ostatnim miesiącu roku GITD uruchomił kolejne urządzenia, którymi zamierza namierzać piratów drogowych. Chodzi o odcinkowe pomiary prędkości, które, w przeciwieństwie do fotoradarów, nie mierzą punktowo prędkości samochodów, ale obliczają średnią prędkość, z jaką poruszają się auta na wyznaczonych odcinkach niektórych dróg. Na początku takich odcinków będzie 29 i będą mierzyły łącznie nieco ponad 81 km dróg. Ale GITD już zapowiada, że jeśli nowe urządzenia zdadzą egzamin, wówczas pojawią się kolejne.

W grudniu potwierdzona została transakcja przejęcia przez indyjski koncern Mahindra&Mahindra włoskiego biura stylistycznego Pinifarina, które liczy już 85 lat i ma na swoim koncie wiele pięknych projektów dla Ferrari, Alfa Romeo, Lancii, General Motors czy Peugeota. Co ciekawe, Pininfarina ma pozostać niezależną firmą, na czele której będzie stał jej dotychczasowy prezes Paolo Pininfarina, wnuk założyciela firmy.

Autocentrum.pl
Tagi: motoryzacja, pininfarina, rok 2015
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne