Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

2015-07-24 09:50

Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost
Fot. Volker Witt/Fotolia
W Polsce przybywa pasjonatów zabytkowych samochodów. Coraz częściej kupujemy auta nie do codziennego użytku, ale dla przyjemności. Choć w porównaniu z krajami zachodnimi rynek aut kolekcjonerskich jest wciąż niewielki, to dynamicznie się rozwija – nawet 30 proc. w skali roku. Popyt na takie auta będzie rósł, zwłaszcza, że to również dobry sposób na inwestycje. W ciągu 10 lat ceny zabytkowych samochodów wzrosły o 456 proc.

– Rynek samochodów kolekcjonerskich rośnie w sposób bardzo dynamiczny. Od trzech lat możemy mówić o wzroście ponad 30-proc. rok do roku. Najczęściej kupujemy samochody poniżej 60-70 tys. zł, jesteśmy zainteresowani tanimi klasykami. To jeden z najbardziej dynamicznych rynków niszowych – mówi agencji Michał Wróbel, dyrektor domu aukcyjnego Ardor Auctions zajmującego się motoryzacją zabytkową.

Coraz większa jest także grupa ludzi o ponadprzeciętnych dochodach, którzy decydują się albo na zakup luksusowego samochodu, albo zabytkowego auta o charakterze kolekcjonerskim. Dlatego też, jak przekonuje Wróbel, rynek powinien wciąż rosnąć w siłę.

– Potencjał jest naprawdę duży. Z roku na rok zwiększa się grupa ludzi, których stać na wydanie nawet 80 tys. zł na zabawkę, na stary samochód i jeszcze na jego utrzymywanie. Dlatego jeśli sytuacja ekonomiczna się nie zmieni, to rynek będzie rósł w tempie powyżej 20 proc. – analizuje ekspert.

 

 

W Europie jest ponad 1,5 mln zabytkowych samochodów, a w rękach polskich kolekcjonerów znajduje się ich ok. 50 tys. Część z nich to youngtimery, czyli pojazdy maksymalnie 40-letnie, które można kupić za stosunkowo niewielkie pieniądze. Starsze auta to znacznie poważniejszy wydatek. W ubiegłym roku padła rekordowa kwota, 38 mln dolarów, za Ferrari 250 GTO z 1962 roku. Przeciętny koszt najbardziej pożądanych oldtimerów to kilka lub kilkanaście milionów, jednak ceny rozpoczynają się od kilkudziesięciu tysięcy euro.

– Jest coraz więcej osób majętnych, które decydują się na zakup auta zamiast nieruchomości. To też ciekawsze niż dzieło sztuki, które można postawić w domu, ale nie ma z niego żadnego użytku – zaznacza Wróbel.

Zabytkowy samochód jest dobrym pomysłem na inwestycję, zwłaszcza że ceny takich pojazdów idą w górę. Z danych zebranych przez Lion's Bank wynika, że w ciągu dziesięciu lat wzrosły one o 456 proc. To znacznie więcej niż wzrost wartości nieruchomości, monet czy alkoholi.

– Samochodów klasycznych powyżej 200 tys. zł będzie coraz więcej, co też sprawi, że rynek usług związany z tymi autami będzie się rozrastał. Z jednej strony mowa o ubezpieczeniach, z drugiej o usługach związanych z serwisowaniem i dilerach samochodów klasycznych – prognozuje Michał Wróbel.

Tagi: inwestycje, samochody klasyczne, ardor
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

Quela / 78.9.110.* / 2015-07-26 06:03
Co oni bredzą.Przeciętnego polaka nie stac na nowy samochód ba, niewielu stać na taki 5 letni, dlatego kupują stare i tanie. Przyczyna tkwi również w tym że stary samochód naprawi każdy mechanik a nowy ju nie, nawet oleju nie wymieni bo wszystkim steruje komputer który wszelkie nieprawidłowości wychwyci i zaraz blokuje.

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

blacharx / 85.10.210.* / 2015-07-26 03:57
Samochód zabytkowy 10 razy wyklepywany!

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

ross699 / 195.177.85.* / 2015-07-25 23:46
90% polakow jeździ "zabytkowymi" samochodami, Glownie 25 letni świerzb z niemiec. Tak ich urzadzila IIIRP. Do tych swierzbow leją najdroższe w stosunku do zarobkow paliwo.
Jest pięknie. caly swiat zazdrości nam zielonejwysepki z jedna "palm'ą" która odbila niesiolowi

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

e534f6fued / 83.28.71.* / 2015-07-25 20:42
ja powoli remontuję bmw e30 coupe 1985 rok

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

Typowy polaczek / 89.71.48.* / 2015-07-25 17:05
Ja też mam stary samochód i starą babę. Młoda jest zbyt droga w utrzymaniu.
 
Milady / 31.61.138.* / 2015-07-26 04:56
a Ty jesteś pierwszej młodości, że swoją ukochaną niegdyś żonę w tak prymitywny sposób określasz???

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

Janek577 / 89.70.154.* / 2015-07-25 16:46
Witam.
Ja mam motorower chyba juz zabytkowy z 1978r
Producent Bydgoszcz jest to Ogar 200 z silnikiem jaki czeskiej. mój email jano184@interia.pl czekam na propozycje od zainteresowanych.

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

EDIN / 78.11.137.* / 2015-07-25 16:16
p0siadam jeep cheeroke z 1998 r jest super pelnosprawny ma u mnie dozywocie stare jest piekne

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

marek 123 / 37.31.27.* / 2015-07-25 14:52
W Polsce pespektywy według jakiś tam znawców zawsze są idealne a szara rzeczywistosc jest diametralnie inna od opisywanych bajek.Zeby zarobicx na starym aucie nie wystarczy go posiadac w stanie powiedzmy idealnym.Liczą się znajomosci i koneksje wsród kolekcjonerów jak i spory zasób gotówki na drobne wydatki.taka jest prawda.te opisywane zarotne sumy za jakis model auta wiąze się z jego historia posiadania a nie samego faktu jako marki.

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

asiaww / 176.122.244.* / 2015-07-25 14:34
A ile wart moze byc ford consul z 1965 roku -czteroosobowy ok 50 km w stanie dobrym bez rdzy , jezdzacy zarejestrowany . Prosze o odp

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

samohodziaz / 46.205.10.* / 2015-07-25 14:27
minimalna płaca MUSI wynosić 3000pln lub 20 pln na godzinę inaczej polityka rodzinna będzie fikcją...ludzie sami się o siebie zatroszczą trzeba im tylko dać godnie zarobić.....proszę o wpisy popierające..najnowszy sondasz DMP...PIS-37%..KUKIZ-36%...PO-12%...RESZTA-15%

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

złykoalicjant / 46.205.10.* / 2015-07-25 14:25
minimalna płaca MUSI wynosić 3000pln lub 20 pln na godzinę inaczej polityka rodzinna będzie fikcją...ludzie sami się o siebie zatroszczą trzeba im tylko dać godnie zarobić.....proszę o wpisy popierające..najnowszy sondasz DMP...PIS-37%..KUKIZ-36%...PO-12%...RESZTA-15%

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

gośc / 212.14.47.* / 2015-07-25 13:41
Zgadzam się z autorem, byle nowobogackiego leminga nie będzie stac na utrzymanie takiego auta, a żeby samemu go utrzymac w dobrym stanie trzeba posiadac spora wiedzę i umiejętności.

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

Romdana / 178.216.30.* / 2015-07-25 13:24
Ile można wziąć za malucha z 89roku?
Ma aktualny przegląd i ubezpieczenie
zatankowany do pełna?
 
,lk / 95.41.0.* / 2015-07-25 20:41
777
 
gościu / 149.226.255.* / 2015-07-25 13:49
100 dam bez zbytniego oglądania
 
dsaaaaaaa / 91.224.217.* / 2015-07-25 14:01
Daj mu 200 zł bo zatankował do pełna.

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

lesoo / 195.128.135.* / 2015-07-25 10:47
Wszystko co jeżdzi po Polskich ulicach jest takie bo przeciętnego Polaka nie stać na nowe auto =chyba że jest to Polityk albo Złodziej=Uczciwą pracą w tym kraju jeszcze nikt niczego się nie dorobił oprócz Choroby i GARBA na plecach.
 
jambus66 / 2015-07-25 14:00
jeśli tak twierdzisz, to jesteś zwyczajnym niedorajdą życiowym. Gamoniem bez krzty wiedzy, chęci do pracy i talentu do zarabiania pieniędzy. Znam wielu ludzi, młodych i starszych, którzy swietnie sobie radzą i nie muszą kraść. Wystarczy, ze maja wiedzę, a tę chcą i potrafią zamienić na pieniądze.
 
gredui / 83.31.148.* / 2015-07-25 16:33
Masz rację zarabiam około 3 k na reke i uważam że to mało . Jak znajdę okazję to dorabiam dzisiaj zarobilem około 800 zł całkowicie legalnie. Nie narzekam i pije sobie piwko he
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

Gość Darek / 94.251.227.* / 2015-07-24 23:25
Jak ktoś chce i ma sensownego mechanika lub nawet sam coś potrafi to niech inwestuje w pojazd np 20letni w rozsądnym stanie a potem go naprawi. Jak go potrzyma pod kocem przez 5 latek i to auto będzie miało minimum 70% części oryginalnych to będzie mógł dostać żółte blachy na niego a wtedy taki wozik od razu zyska na wartości. Koszt 20 letniego autka w pl może być względnie minimalny a jak się pokombinuje to od razu będzie zysk.
 
jambus66 / 193.254.246.* / 2015-07-25 13:46
Gość Darek - jeśli tak twierdzisz, to jesteś zwyczajnym niedorajdą życiowym. Gamoniem bez krzty wiedzy, chęci do pracy i talentu do zarabiania pieniędzy. Znam wielu ludzi, młodych i starszych, którzy swietnie sobie radzą i nie muszą kraść. Wystarczy, ze maja wiedzę, a tę chcą i potrafią zamienić na pieniądze.
[Ten komentarz został zgłoszony do usunięcia przez 1 osobę - jambus66.]

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

wtajemniczony / 83.28.186.* / 2015-07-24 20:52
jak mogą być dobrą inwestycją?? mam kilku znajomych co mają mercedesy z lat 50, porsche następny nawiózł z usa ładnych sztuk i co?? po 3 lata na ogłoszeniach wiszą i nawet za cene zakupu nikt tego nie chce hahaha żenada kto pisze takie artykuły??

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

mokolo / 217.99.85.* / 2015-07-24 18:35
Zabytkowe samochodu i zabytkowe motocykle to jest
obecnie już coraz większy obciach i żenada. Młodych ludzi
ten złom już nie fascynuje, zmieniły się mody i zapatrywania. Kto tego nie rozumie, ten zostanie ze starym gratem w garażu, którego już nigdy nie sprzeda za cenę, za jaką go kupił. I tak się skończy jego "inwestycja".
 
chevrolet37 / 188.146.80.* / 2015-07-26 02:56
OO, znalazł się wróg starej motoryzacji. Na szczęście jeden z nielicznych. Upodobanie do pięknych sylwetek pojazdów, tak jak i budynków, rzeźb i w ogóle dzieł sztuki nie może być "żenadą". O ile naturalnie jest autentyczne. Rozumiem, że spostrzegasz to jako przechodzącą modę i znasz w zamian coś nowszego dla "młodych ludzi", czyli jakichś lepszych - "wiodącej siły narodu" - oby to były na przykład skoki bez spadochronu. Ufam, że znajdziesz się w awangardzie takiej nowej mody. A trend oby się skończył, skończą się obłędne ceny poszpachlowanych gratów do sprzedania dla jupis głupis, co sobie kupują weterana... bo szef też ma.
 
wera54 / 89.70.96.* / 2015-07-25 11:08
mlodych ludzi nie stac na auta klasyczne za to stac ich na ps4 albo xboxa. Pozdro zyj dalej w nieswiadomosci

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

CIHTY / 5.60.241.* / 2015-07-24 18:16
Tak samo jest ze starymi motocyklami.Teraz za w dobrym stanie musimy zapłacić ok.200/2500 tyś. kilka lat temu mogliśmy ją mieć za ok.200 zł
 
CICHTY / 5.60.241.* / 2015-07-24 18:17
Teraz za Wueskę*

Re: Rynek samochodów zabytkowych z dobrymi perspektywami na wzrost

elektronik / 178.42.249.* / 2015-07-24 17:43
czyżby przewidywali że elektronika padnie ? wtedy będa jedynymi użytkownikami autostrad oprócz oczywiście powozów konnych
 
REs / 31.134.53.* / 2015-07-25 14:34
Czego jak czego - ale jednego można być pewnym - stare konstrukcje są trwalsze niż te nowoczesne napakowane elektroniką

Oferty motoryzacyjne