Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Polski rynek motoryzacyjny na plusie. Nie tylko osobowe

2016-02-04 04:31

Polski rynek motoryzacyjny na plusie. Nie tylko osobowe

2015 r. liczba rejestracji nowych pojazdów wzrosła we wszystkich segmentach z wyjątkiem motorowerów. Dynamicznie rośnie liczba rejestracji samochodów osobowych z napędami alternatywnymi - w 2015 roku zarejestrowano ich o blisko 40% więcej, niż w roku poprzednim. Po raz kolejny dobre wyniki wypracowały także fabryki motoryzacyjne ulokowane w Polsce. Łącznie wyprodukowano ponad 661 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 11,3% w stosunku do 2014 roku.


Samochody osobowe - wzrost dzięki klientom instytucjonalnym
Ogółem w ubiegłym roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wyniosła 355 tys., co oznacza wzrost o 8,3%. Ten wynik rynek zawdzięcza jednak wyłącznie nabywcom instytucjonalnym - ich rejestracje zwiększyły się o 15% r/r, podczas gdy rejestracje klientów indywidualnych (osób prywatnych i prowadzących działalność gospodarczą) zmalały o 2,3%.

Co prawda w IV kwartale nastąpił nieznaczny wzrost liczby rejestracji nabywców indywidualnych, ale był on zbyt mały, by przełożyć się na wynik całoroczny. W całym minionym roku firmy oraz instytucje zakupiły łącznie dwie trzecie samochodów na rynku aut nowych. Spory, 20-proc. wzrost zanotowały marki premium, które cieszą się sporym zainteresowaniem wśród właścicieli i wyższych menadżerów firm, a także wśród nabywców instytucjonalnych. W 2015 r. najbardziej wzrósł jednak popyt na samochody sportowe i cabrio (28,2%), duże SUV-y i crossovery (19,9%) oraz samochody z klasy wyższej (16,0%).

W najbardziej popularnych segmentach rynkowych mieliśmy w minionym roku stabilny rozwój. W segmencie C liczba rejestracji wzrosła o 5,9% do 106,6 tys., w przypadku małych i średnich SUV-ów oraz crossoverów - o 13,4% do 78,2 tys., a w segmencie B - o 11,4% do 66,3 tys.

Rekordowa sprzedaż nowych motocykli
Rok 2015 był rekordowy pod względem sprzedaży nowych motocykli. Zarejestrowano 23,9 tys. egzemplarzy, a więc prawie tyle samo co w trzech poprzednich latach (!).

- Na dobry wynik wpłynęło wprowadzenie w sierpniu 2014 roku możliwości prowadzenia jednośladów o pojemności do 125 cm3 przez osoby posiadające prawo jazdy kat. B, co przełożyło się na zwielokrotnienie sprzedaży dużych skuterów i małych motocykli. W efekcie udział rynkowy tego typu modeli wzrósł gwałtownie kosztem większych motocykli - mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Rosnące zainteresowanie motocyklami o małych pojemnościach przełożyło się na pogłębienie spadku na rynku motorowerów, jedynego segmentu pojazdów, który w 2015 roku odnotował mniejszą liczbę rejestracji niż w roku poprzednim. Łącznie zarejestrowano 30,4 tys. nowych motorowerów, co oznacza spadek o 25,3%.

Samochody użytkowe - wzrosty utrzymują się
We wszystkich segmentach odnotowano najwyższy poziom rejestracji od siedmiu lat. Ogółem w całym minionym roku zarejestrowano 53,3 tys. nowych samochodów dostawczych (o DMC<=3,5t), czyli o 16,9% więcej niż rok wcześniej. W segmencie samochodów ciężarowych o DMC>3,5t zarejestrowano 22,4 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 26,6%. Rynek nowych autobusów wzrósł z kolei o ponad 18,1% (1.739 zarejestrowanych pojazdów). Dobra koniunktura na rynku samochodów ciężarowych przełożyła się także na wzrost sprzedaży w segmencie przyczep i naczep. W skali całego roku liczba rejestracji wyniosła 19,1 tys. i była o 15,7% większa niż w 2014 roku.

Produkcja samochodów osobowych i użytkowych
W 2015 r. wyprodukowano w Polsce 660,6 tys. pojazdów - o 11,3% więcej niż rok wcześniej. Po kilkuletnim okresie spadków fabryki motoryzacyjne ulokowane w Polsce odnotowały wzrost produkcji samochodów osobowych o 13,1% do poziomu 534,7 tys.

- Produkcja samochodów osobowych w Polsce pozostaje wciąż daleko od poziomu z 2008 r., ale wzrost odnotowany we wszystkich kwartałach ubiegłego roku jest bardzo dobrym sygnałem. Optymistyczne jest to, że rynek sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce rośnie już trzeci rok z rzędu. Od dłuższego czasu obserwujemy również ożywienie na rynku samochodów osobowych w UE, w 2015 roku liczba rejestracji zwiększyła się na niemal wszystkich najważniejszych rynkach. W efekcie rośnie produkcja europejskich fabryk, w tym także polskich, których produkcja w znakomitej większości przeznaczona jest na eksport - komentuje Mirosław Michna, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Nieco słabszą dynamikę niż w poprzednich latach odnotowano w przypadku produkcji samochodów dostawczych i ciężarowych. W 2015 roku polskie fabryki opuściło 120,9 tys. pojazdów tego typu, co oznacza wzrost o 4,4%. Nieznaczny spadek produkcji widoczny jest w segmencie autobusów, łącznie wyprodukowano 4,96 tys. sztuk tj. 1,3% mniej niż w roku poprzednim.

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne