Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Oto najbezpieczniejsze samochody 2015 roku

2016-01-14 10:38

Oto najbezpieczniejsze samochody 2015 roku

Euro NCAP opublikowało listę modeli z podziałem na kategorie, które osiągnęły najlepsze rezultaty spośród wszystkich rozbitych samochodów przez specjalistów z tej organizacji w 2015 r. Ponieważ co roku wprowadzane są jakieś zmiany (co do samej procedury testowania, do sposobu oceniania, do ocenianych elementów wyposażenia) nie powinno się porównywać wyników testów zderzeniowych modeli z różnych lat. Tak samo, nie powinniśmy porównywać wyników uzyskanych przez modele z różnych segmentów rynkowych.

Tytuł "Best in Class" przyznawany jest temu modelowi, który uzyskał najwyższą ważoną ocenę punktową z czterech badanych przez Euro NCAP kategorii testów zderzeniowych - ochrona dorosłych, ochrona dzieci, ochrona pieszych oraz dostępne systemy bezpieczeństwa.

Duży terenowy: Volvo XC90
Flagowe szwedzkie Volvo, jak przystało na markę, dla której bezpieczeństwo jest jednym z najważniejszych priorytetów, uzyskało naturalnie wynik pięciogwiazdkowy i najlepszy wynik (97%) w kategorii bezpieczeństwa dorosłych pasażerów i jeden z najlepszych (87%) w zakresie ochrony dzieci. Duży SUV zawsze będzie niebezpieczny w razie kontaktu z pieszym, dlatego tu przyznano nieco mniej punktów (72%). Na 100% oceniono obecne na wyposażeniu systemy bezpieczeństwo, co oznacza, że Volvo XC90 jest wyposażone we wszystkie rekomendowane przez Euro NCAP układy, mające zapewnić bezpieczną jazdę, a także, iż spełniają one wszystkie wymagania.

Mały terenowy: Mercedes GLC
Nowy SUV Mercedesa także w kwestii bezpieczeństwa to najwyższa światowa półka. GLC najlepiej punktował w kategorii bezpieczeństwo dorosłych, uzyskując 95%. Za ochronę dzieci otrzymał 89%, a za ochronę pieszych 82%. Trochę gorzej, ale również w niezbędnym minimum, GLC wypada, jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa, otrzymując raczej przeciętną notę 71%.

Van: Ford Galaxy
Wśród nowych na rynku dużych rodzinnych vanów w minionym roku najbezpieczniejszy okazał się Ford Galaxy, który zapewnia podobny poziom bezpieczeństwa dorosłym, jak i dzieciom, oceniony na 87%. Znowu duża masa auta sprawiła, że wynik bezpieczeństwa pieszych do najwyższych nie należy (79%), natomiast w kwestii elektronicznych wspomagaczy kierowcy Galaxy oferuje niezbędne minimum do uzyskania wyniku pięciogwiazdkowego (71%). Tylko w opcjonalnym wyposażeniu znajdziemy aktywne układy hamulcowe czy tempomat.

Minivan: Volkswagen Touran
Bardzo zbliżony wysoki poziom gwarantowanego bezpieczeństwa dorosłych i dzieci (88 i 89% odpowiednio) pozwolił niemieckiemu minivanowi uzyskać miano Best in Class w swoim segmencie rynkowym. Bezpieczeństwo pieszych oceniono na 71%, zaś systemy bezpieczeństwa na 76%

Samochód rodzinny: Jaguar XE
W klasie średniej najbezpieczniejszy okazał się Jaguar XE, który w żadnej badanej kategorii nie zszedł poniżej określonego, wysokiego poziomu. Za ochronę dorosłych pasażerów brytyjska limuzyna otrzymała 92%, za ochronę dzieci 82%, zaś pieszych 81%. Systemy zapewniające bezpieczeństwo oceniono na 82%.

Mały samochód rodzinny: Infiniti Q30
W niezwykle konkurencyjnym segmencie C Infiniti Q30 okazało się najbezpieczniejsze, uzyskując w każdej badanej kategorii wynik powyżej 80% punktów. Za ochronę dorosłych Q30 otrzymał 84%, za ochronę dzieci 86%, a najlepszy wynik uzyskał za ochronę pieszych (91%). Pierwszy kompaktowy model Infiniti zapewnia również niezłe wyposażenie w dziedzinie bezpieczeństwa, ocenione na 81% punktów.

Supermini: Honda Jazz
Mała Honda Jazz może pochwalić się bardzo dobrym wynikiem poziomu bezpieczeństwa dorosłych pasażerów (93%), nieosiągalnym dla wielu większych modeli. Bezpieczeństwo dzieci oceniono na 85%, pieszych na 73%, zaś za obecność w wyposażeniu systemów bezpieczeństwa Honda Jazz uzyskała 71% możliwych do uzyskania punktów.

Roadster: Mazda MX-5
Jedyny w gronie zdobywców tytułu Best in Class model, który nie osiągnął maksymalnej liczby pięciu gwiazdek. Ochrona dorosłych została oceniona na 84%, dzieci na 80%, zaś pieszych na 93%, co było najlepszym ubiegłorocznym rezultatem. Końcowe cztery gwiazdki są następstwem braków na liście wyposażenia standardowego (tempomat dostępny ale tylko w opcji, brak aktywnych układów hamulcowych). W tej kategorii Mazda MX-5 otrzymała tylko 64% punktów.

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne