Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Opony trzeba zmieniać na letnie, a nie - tylko warto

2014-04-09 02:12

Opony trzeba zmieniać na letnie, a nie - tylko warto

artykuł powstał we współpracy z firmą Skoda Polska


fot. Skoda

Zbliża się okres, w którym temperatury w ciągu dnia będą regularnie przekraczać +20 °C. To krytyczna temperatura dla opon zimowych, których bieżnik może nagle zacząć znikać w oczach. Czas pomyśleć o powrocie do opon letnich.

Jeśli w związku z wymianą opon zimowych na letnie ktoś musi kupić komplet nowych gum, nie ma dylematu na koła której osi założyć opony w lepszym stanie. Na czterech kołach będzie miał opony w jednakowej, idealnej kondycji i to - z punktu widzenia zachowania się samochodu w krytycznej sytuacji - jest sytuacja idealna.

W przypadku, gdy 2 z 4 stosowanych wcześniej opon są w zdecydowanie lepszej kondycji, stanowczo odradzamy zakup tylko dwóch nowych opon. Za używanymi, nawet jeśli miałyby być z górnej półki, też nie radzimy się oglądać. Znacznie lepiej zainwestować w opony mniej renomowanego producenta i tańsze, ale nowe.

Przy montażu opon wcześniej używanych trzeba pamiętać o tym, że opona z bieżnikiem o wysokości 4 mm z trudem odprowadza odpowiednią ilość wody, a opona z bieżnikiem o wysokości 2 mm nie odprowadza wody już wcale. Na każdej oponie w kilku miejscach znajduje się wskaźnik zużycia opony, oznaczony jako TWI, którego wysokość wynosi 1,6 mm. Jeśli w którymkolwiek miejscu bieżnik opony pokrywa się ze wskaźnikiem TWI, opona nadaje się tylko do wyrzucenia.

 

Co daje zmiana opon na letnie
  • fot: Skoda
  • fot: Goodyear
  • fot: Skoda

Wbrew temu, co uważa wielu kierowców, w lepszym stanie powinny być opony na tylnej, a nie na przedniej osi - wyjaśnia Tomasz Płaczek, szef ds. szkoleń Szkoły Auto i dodaje, że to właśnie tylna oś stabilizuje pojazd w czasie jazdy. Gdy założymy lepsze opony na przód, tylne koła jako pierwsze będą wpadać w poślizg. Grozi nam wtedy, w najlepszym wypadku, zarzucenie auta tyłem, a w najgorszym – nawet obrót samochodu wokół własnej osi. Kiedy założymy gorsze opony na przód, pierwsze w poślizg będą wpadać koła przednie. Taki poślizg łatwo opanować, instynktownie ujmując gazu.

Niezbędne dla prawidłowego działania i zużycia opon oraz dla funkcjonowania takich systemów bezpieczeństwa, jak ABS czy ESP, a także dla komfortu jazdy, jest właściwe ciśnienie powietrza w oponach. Niedopompowana opona jest bardziej podatna na uszkodzenia, ulega deformacji, rozgrzewa się ponad normę i zużywa znacznie szybciej niż prawidłowo napompowana. Ciśnienie powietrza w oponach powinno sprawdzać się przed każdym dłuższym wyjazdem, nie rzadziej niż raz

w tygodniu. Pomiaru dokonuje się na zimnych oponach. Brak regularnej kontroli ciśnienia w oponach sprawia, że kierowca stopniowo przyzwyczaja się do coraz gorszego zachowania samochodu, spowodowanego nieprawidłowym ciśnieniem powietrza w oponach.

Warto wiedzieć:

  1. Już na pierwszy rzut oka opona zimowa i letnia znacząco się różnią - zimówki mają więcej drobniejszych nacięć, dzięki czemu lepiej wgryzają się w śnieg, ale zapewniają mniejszą stabilność auta i odznaczają się wyższym hałasem toczenia.
  2. Na każdej oponie, w kilku miejscach, znajduje się wskaźnik zużycia opony TWI, jego wysokość wynosi 1,6 mm. Ze względów bezpieczeństwa jazdy bieżnik opony nie powinien być niższy niż 4 mm.
  3. Nowoczesne opony są projektowane jako tzw. kierunkowe, dlatego po wymianie opon warto skontrolować czy podczas jazdy do przodu wszystkie będą obracały się we właściwym kierunku – od tego zależy ich skuteczność i komfort jazdy.
  4. Data produkcji jest wytłoczona w niewielkim owalu na boku opony i składa się z czterech cyfr. Pierwsze dwie oznaczają kolejny tydzień roku, dwie ostatnie – rok produkcji. Na przykład, symbol 3609 odpowiada 36. tygodniowi 2009 roku.
  5. Opony starsze niż 5-letnie, nawet jeśli były prawidłowo przechowywane, nie nadają się do używania z uwagi na starzenie się materiału.
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Opony trzeba zmieniać na letnie, a nie - tylko warto

Closs / 2015-09-29 09:56
Zdecydowanie trzeba wymieniać. Po co dobra opona zimowa ma się niszczyć w warunkach letnich i po co narażać się na wypadek z oponami letnimi w warunkach zimowych. Dla mnie to w ogóle nie jest kwestia wyboru, tylko po prostu konieczność. A jeśli chodzi o wybór, to ja zawsze jadę do serwisu Euromaster i tam wszystko załatwiają za mnie. Wybiorą, dobiorą , zamontują, kilka chwil i jest po sprawie ;)

Re: Opony trzeba zmieniać na letnie, a nie - tylko warto

józef / 217.153.72.* / 2014-04-15 11:19
Moje opony piszczą niemiłosiernie na parkingu podziemnym ... zimówki i +15 stopni, i wszyscy się ogladają :-)

Re: Opony trzeba zmieniać na letnie, a nie - tylko warto

Lazur / 188.33.180.* / 2014-04-11 13:47
ja jestem za tym, żeby zmienić, dużo zależy tez od tego gdzie jeździmy, ostatnio koło mojego domu drogowcy tak porobili że skończyło się dosyc powazna awaria koło, na końcu przyjechał Starter assistance i odholowali do warsztatu

Oferty motoryzacyjne