Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Opel, Fiat i Volskwagen obiecują kilka tysięcy miejsc pracy dla Polaków

2014-05-21 06:08

Opel, Fiat i Volskwagen obiecują kilka tysięcy miejsc pracy dla Polaków

Opel, Fiat i Volskwagen obiecują kilka tysięcy miejsc pracy dla Polaków
Fot. IPON-BONESS/SIPA/EAST NEWS

W 2015 roku w Gliwicach ruszy produkcja Opla Astry piątej generacji. Na modernizację zakładu amerykański koncern przeznaczy 150 milionów euro. Wkrótce ruszyć ma również rozbudowa fabryki Fiata w Tychach, która będzie się wiązać z utworzeniem co najmniej 420 nowych miejsc pracy i zainwestowaniem około 2,4 miliarda złotych. Najwięcej obiecuje jednak Volkswagen. Nowa fabryka we Wrześni, wybudowana za ponad 800 milionów euro, ma dać pracę ponad 2,3 tysiącom osób.

Kwota 150 milionów euro na fabrykę Opla to tylko część kosztów, związanych z restrukturyzacją produkcji tych samochodów w Europie, która ma zaowocować powrotem do rentowności europejskiego producenta, należącego do koncernu General Motors. Z badań przeprowadzanych regularnie przez Center Automotive Research w Essen wynika, że w 2012 roku na każdym sprzedanym egzemplarzu Opel tracił 939 euro. Rok temu już tylko 834 euro. Jedynie dzięki zyskowi wypracowanemu przez inne marki - należące do koncernu GM i sprzedające samochody na całym świecie - amerykański gigant wychodził w ubiegłym roku na swoje i na każdym sprzedanym aucie zarabiał średnio 635 euro.

Opel produkuje w Gliwicach aż 6 kompaktowych modeli
  • fot: Opel
  • fot: Opel
  • fot: Opel

Na 2016 rok, w ramach cięcia kosztów, General Motors zaplanował zamknięcie fabryki w Bochum. Według szacunków agencji Reuters, cała operacja zlikwidowania jednego z niemieckich zakładów ma kosztować 550 milionów euro. Zdaniem Frankfurter Allgemeine Zeitung, Opel już podpisał dokumenty dotyczące kosztów restrukturyzacji w wyżej wymienionej kwocie. Na tę sumę składają się nie tylko wypłaty wcześniejszych emerytur i odpraw dla 3,3 tysiąca pracowników fabryki Opla w Bochum, ale także koszt przeniesienia produkcji Opla Zafiry do zakładów w Rüsselsheim wraz z ich modernizacją oraz koszt uruchomienia produkcji Astry V w Gliwicach.

Jak powiedział Money.pl Wojciech Osoś, rzecznik prasowy GM Poland, GM Manufacturing Poland jest zakładem odpowiedzialnym za platformę Astry w całej Europie i takim pozostanie. Obecnie w gliwickiej fabryce Opla powstają Astra Hatchback, Astra Sedan, Astra Coupé GTC, Astra OPC, Astra Classic Sedan i Opel Cascada, czyli kabriolet z miękkim dachem technicznie spokrewniony z Astrą. Wybór gliwickiej fabryki na miejsce produkcji kolejnej generacji Astry był oczywisty.

Zakłady GM Manufacturing Poland w Gliwicach (produkujące samochody) i w Tychach (produkujące silniki) zatrudniają łącznie 3550 pracowników. W tej chwili zdolność produkcyjna fabryki w Gliwicach wynosi 207 tys. samochodów, natomiast zakładów w Tychach - 330 tys. silników. Ponad 98 procent samochodów, które zjeżdżają z taśm produkcyjnych GM Manufacturing Poland, jest eksportowanych do Europy Zachodniej i Centralnej. Silniki produkowane w tyskiej fabryce są eksportowane w 90 procentach i trafiają do zakładów GM nie tylko w Europie Zachodniej (są montowane w modelach - Corsa, Meriva, Astra i Zafira), ale również w Korei (trafiają pod maskę Opla Mokki oraz Chevroletów - Cruze'a i Traxa). Łącznie eksport GM Manufacturing Poland stanowi około 1,5 procent całego eksportu krajowego.

Fiat studzi zapędy polskich polityków

Resort gospodarki rozpoczął tymczasem starania o nowy model dla polskiego zakładu koncernu Fiata. W związku z tym wczoraj rząd zadecydował, że teren tyskiej fabryki w całości zostanie włączony do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W uzasadnieniu napisano, że w wyniku realizacji nowej inwestycji uruchomiona zostanie w zakładzie spółki w Tychach i Bieruniu produkcja nowego, dotychczas niewytwarzanego przez Grupę Fiat modelu samochodu osobowego segmentu B, co więcej zakupiony zostanie również innowacyjny park maszynowy, w tym linie technologiczne dla spawalni, lakierni i montażu samochodu o nowej konstrukcji i architekturze oraz wyników prac badawczo-rozwojowych związanych z projektem nowego modelu samochodu.

Jeszcze w kwietniu tego roku projekt rozporządzenia w sprawie KSSE przewidywał powiększenie jej terenu o 116 hektarów. Przyjęte wczoraj rozporządzenie rządu, które ma wejść w życie 31 maja, przewiduje rozszerzenie katowickiej SSE o 346 hektarów.

Cały nowy projekt Fiata w Tychach miałby - według uzasadnienia - wiązać się m.in. z utworzeniem co najmniej 420 nowych miejsc pracy i nakładami inwestycyjnymi w wysokości około 2,36 mld zł (w tym tak zwane koszty kwalifikowane, czyli takie, które podlegają refundacjom unijnym, miałyby wynieść co najmniej 1,033 mld zł).

W ubiegłym roku tyska fabryka Fiata wyprodukowała prawie 300 tys. samochodów

To o ponad 15 procent mniej niż rok wcześniej. Ubytek był skutkiem zaprzestania produkcji Pandy Classic. Produkcję nowego modelu tego auta ulokowano we Włoszech. Produkcja pozostałych wytwarzanych w Tychach modeli koncernu w 2013 roku wzrosła.

Spółka Fiat Auto Poland, do której należy tyska fabryka, wypracowała w ubiegłym roku ponad 291,3 mln zł zysku. W pierwszym kwartale zeszłego roku zakład zwolnił 1450 pracowników i wprowadził pracę na dwie zmiany, zamiast trzech. Obecnie zatrudnienie wynosi ponad 3,3 tys. osób. Fiat Auto Poland jest największym producentem aut w Polsce.

Zapędy polskiego rządu studzą jednak władze koncernu Fiat Chrysler Automobiles. W oficjalnym komunikacie stwierdziły, że 6 maja tego roku zapowiedziały pięcioletni plan inwestycji na skalę globalną, nie podały jednak wtedy żadnych szczegółów na temat poszczególnych krajów, w których znajdują się jego zakłady. Szczegóły na temat rzekomych inwestycji w Polsce, o których mówią media - czytamy w komunikacie - nie mogą powołać się na żadne konkrety w zakresie strategii koncernu.

Fabryka Fiata w Bielsku Białej ma więcej szczęścia. Właśnie otrzymała dofinansowanie od Komisji Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości blisko 100 mln złotych. Dzięki temu powstanie linia produkcyjna małego silnika benzynowego, a miejsca pracy znajdzie blisko 400 osób.
Informacje o planach inwestycyjnych, jakie będą realizowane w poszczególnych krajach, podane zostaną do wiadomości w odpowiednim momencie wraz z decyzjami o charakterze produkcyjnym, jakie koncern zamierza przedsięwziąć. Po 6 maja ujawniono jedynie, że we Włoszech wzrośnie produkcja samochodów marki Alfa Romeo, głównie z myślą o rynku amerykańskim.

Volkswagen przyciągnie do Wrześni kolejne firmy?

Rozszerzenie inwestycji w Polsce potwierdził tymczasem zarząd Volkswagena. W drugiej połowie 2016 roku powstanie we Wrześni drugi, obok dotychczas istniejącej fabryki zakład, w którym produkowany będzie Volkswagen Crafter. - Region wokół Wrześni oferuje nam optymalne warunki ramowe z punktu widzenia gospodarki, infrastruktury i rynku pracy - tłumaczy decyzję Eckhard Scholz, prezes marki Volkswagen Samochody Użytkowe.

Volkswagen Group Polska, wybuduje na początku 2015 roku nowoczesne centrum logistyczne o powierzchni 30 tysięcy metrów kwadratowych w Komornikach pod Poznaniem. Będzie to pod względem powierzchni druga inwestycja w Wielkopolsce i siódma w Polsce. - Przygotowujemy się do wprowadzenia tzw. usługi SDD (Same Day Delivery) polegającej na realizacji zamówienia dealera w dniu, w którym ją zleca. Volkswagen Group Polska będzie tym samym prawdopodobnie pierwszą firmą w Polsce świadczącą tę usługę dla tak szerokiego grona odbiorców - mówił Stanislav Pekar, dyrektor ds. Obsługi Posprzedażnej w VW Group Polska tuż po podpisaniu umowy w tej sprawie, w grudniu zeszłego roku.
W nowym zakładzie pracę ma znaleźć aż 2300 osób. Dodatkowo w jego otoczeniu zostaną zlokalizowani polscy i zagraniczni dostawcy.

- Fakt ten spowoduje dalsze zwiększenie zatrudnienia w regionie - obiecuje Jens Ocksen, dotychczasowy członek zarządu marki Volkswagen Samochody Użytkowe ds. Produkcji i Logistyki, który będzie odpowiedzialny za realizację projektu Crafter.

Docelowa produkcja ma sięgnąć 100 tysięcy sztuk samochodów rocznie i powinna zostać osiągnięta w 2019 roku.

Burmistrz Tomasz Kałużny już w marcu nie miał wątpliwości, że na zapowiadanych ponad dwóch tysiącach miejsc pracy w samej fabryce się nie skończy. - Liczymy na kolejnych inwestorów i już mamy pierwsze sygnały, że w pobliżu Volkswagena chcą się pojawić ich kontrahenci - mówił.


Plan nowego magazynu Volkswagena.
Fot. materiały prasowe Volkswagen Polska

Entuzjazmu nie krył również wicepremier Janusz Piechociński. - Tworzymy korzystne warunki do prowadzenia biznesu - komentował. Czy inwestycja się opłaci, dowiemy się najwcześniej za dwa lata, kiedy z linii produkcyjnej zaczną zjeżdżać pierwsze auta. Do tego czasu rząd deklaruje wsparcie dla miasta.

Czytaj więcej w Money.pl

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Opel, Fiat i Volskwagen obiecują kilka tysięcy miejsc pracy dla Polaków

robotnik / 77.255.5.* / 2014-05-22 11:46
Duże koncerny samochodowe wybierają Polskę tak,ale dlaczego,bo tu znajdują prawie darmowego robotnika/białego murzyna/i nie płacą podatków,a durnie jeszcze im dają naszą forsę,po prostu raj,dzięki głupocie sprzedawczyków.

Re: Opel, Fiat i Volskwagen obiecują kilka tysięcy miejsc pracy dla Polaków

Srinagarindra / 77.45.44.* / 2014-05-21 11:50
Ściąganie Gasarbaiterów to przeszłość - za pieniądze z Unii buduje się autostrady w tych kierunkach, gdzie są inwestycje z Zachodu. Teraz Gasarbaiterzy będą mieszkać u siebie - i pracować za mniejsze pieniądze niż w Niemczech - tam by raziło gdyby zarabiali mniej niż Niemcy a tutaj na pewno nie no i te rozliczne ulgi ! Tylko jak długo Polacy będą chcieli pracować tak tanio ? Jak ktoś myśli to wie, ze nie da się tu żyć za to godnie. Co trzeba zmienić ? Cały skład Sejmu - wszystkich i jeszcze raz Wałęsa musi przeskoczyć przez płot bo ten skok 25 lat temu źle się teraz kojarzy Polakom - inna nomenklatura - mniejsze realne emerytury, spadek poziomu życia ( choć przejściowo było lepiej ), bezrobocie, znieczulica, pogoń za kasą, brak pieniędzy na kulturę i powszechna pauperyzacja. Tryumfy świeci propaganda - jak bardzo dziękujemy ci Unio za te dopłaty - ochłapy w niewielkim stopniu rekompensujące zrujnowanie Polski. Przydusza świadomość, że dopłaty dotyczą tych dziedzin, które polepszają robienie biznesu przez zachodnie firmy ... . Zmniejsza się dzietność bo rodzin nie stać na dzieci - a poza tym byłoby za dużo Gasarbeiterów i emigrantów a to też kłopot ... .
 
Bodek___ / 193.22.252.* / 2014-05-21 13:33
Oczywiście.
Zmieńmy sejm i staniemy się bogaci. Wszyscy i od razu.

Jakoś w porównaniu do Ukraińców, czy Białorusinów (podobny start) - zarabiamy nieco więcej i żyjemy nieco godniej (nieco to sarkastycznie niedoszacowane słowo).

W porównaniu do Słowaków, Czechów, w stosunku do których start mieliśmy trudniejszy (biedniejszy kraj, inna struktura przemysłu), obecna sytuacja w Polsce jest podobna lub lepsza.


Czy mogło być lepiej - pewnie mogło. Czy są na to proste rozwiązania? Chyba nie, a w powyższym poście zupełnie ich nie widać. Za to ponarzekać zawsze łatwo i przyjemnie...
 
antre / 94.42.189.* / 2014-05-21 13:15
Bolek niech już nie "skacze". nie ma już tej motorówki i nie ma tej stoczni.

a FIAT już zdementował te doniesienia. co z resztą zobaczymy po wyborach.

Re: Opel, Fiat i Volskwagen obiecują kilka tysięcy miejsc pracy dla Polaków

tak myślę / 93.105.59.* / 2014-05-21 10:47
dla prowadzenia... to niewątpliwie korzystne warunki,ale skoro duże firmy ,to kraj coraz mniejszy bo wydojony z ...

tak na prawdę pewne jest tylko VW reszta to sprawa obietnic ????

QQryku / 94.42.189.* / 2014-05-21 09:59
nie szarżujcie.
FIAT zwolnił w ub roku 1400 osób

zwolnieni od podatków na dziesęciolecia w zadnym stopniu nie poprawi to dochodów budżetowych.

rezystor / 94.42.189.* / 2014-05-21 09:40
chyba żeby Polacy kupowali wyłącznie te samochody a tak przecież nie jest.
 
Bodek___ / 193.22.252.* / 2014-05-21 13:17
Chyba, że pracujący tam Kowalski zacznie płacić podatki zamiast odbierać zasiłki... Plus cała działalność otoczenia (dowozy, usługi, żywienie, inne p******* - z tego wszystkiego są dalsze podatki bezpośrednie)

Re: Opel, Fiat i Volskwagen obiecują kilka tysięcy miejsc pracy dla Polaków

marcos456 / 79.188.114.* / 2014-05-21 08:32
Tworzymy korzystne warunki do prowadzenia biznesu - hehe, ząrt roku!

Oferty motoryzacyjne