2015-07-03 11:46
Nowe samochody są coraz droższe
Fot. Mateusz Pietruszka
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR oraz DNB Bank Polska opublikowały pierwszy w Polsce wskaźnik zmian cen nowych samochodów. Wynika z niego m.in., że poszczególne koncerny charakteryzują się bardzo dużą zmiennością cen swoich aut. Według komunikatu SAMAR i DNB ceny nowych samochodów w Polsce spadły w maju 2015 r. średnio o 5 proc. w ujęciu miesięcznym, ale spadek ten nastąpił po uprzednim wzroście cen w kwietniu o 4,4 proc. Porównując rok do roku ceny samochodów wzrosły w maju 2015 r. średnio o 1,9 proc., co oznacza lekkie spowolnienie w porównaniu z dynamiką z kwietnia (2,4 proc.).
W przeciwieństwie do innych dóbr konsumpcyjnych, roczne dynamiki cen auto moto wykazują dość dużą zmienność, która wynika ze struktury komponentów indeksu SAMAR DNB - cen wszystkich nowych aut sprzedawanych na rynku krajowym, co pokazane zostało w postaci zagregowanej do 8 koncernów motoryzacyjnych. Jednak pomimo tak znacznej zmienności, długoterminowy trend wskazuje na wzrost indeksu o około 2 proc. r/r - czytamy w komunikacie.
W badaniu przeanalizowano sprzedaż ośmiu koncernów, które odpowiadają za 91 proc. sprzedaży samochodów w Polsce, tj. Volkswagen, PSA, Toyota, Renault, Opel, Nissan, Hyundai oraz Ford. Najbardziej - wynika z komunikatu - rosły ceny aut Volkswagena (10,9 proc. w ujęciu rocznym), co stanowi jednak znaczne spowolnienie w porównaniu z dynamiką odnotowaną w kwietniu br. (21,3 proc. w ujęciu rocznym). Znaczny wzrost miał również miejsce w przypadku Toyoty (9,1 proc. r/r).
Ceny samochodów koncernów PSA, Renault i Ford rosły w tempie umiarkowanym 1-2,5 proc. Pozostałe koncerny odnotowały spadek cen (Opel: -5,2 proc., Hyundai: -6,9 proc., Nissan: -9,8 proc.). Ze względu na swoją dużą wagę w sprzedaży (27 proc.) to właśnie podwyżki cen koncernu Volkswagena wpłynęły na wzrost ogólnego indeksu w maju - głosi komunikat.
Wynika z niego również, że średnie ceny samochodów w salonach są w ostatnich latach dość niezależne od indeksu cen towarów i usług konsumpcyjnych (CPI), a jednocześnie wykazują dość silny związek z dynamiką przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Można zatem stwierdzić, że koncerny motoryzacyjne sprzedają samochody, na jakie nas stać - czytamy w komunikacie.
W maju 2015 r. skumulowany indeks dla cen aut wyniósł 168,5 (a więc ceny były o 68,5 proc. wyższe niż średnio w 2004 r.), zaś dla płac - 172,1 (o 72,1 proc. wyższe) - podają SAMAR i DNB. Dodają, że największy skumulowany wzrost cen miał miejsce w przypadku aut koncernu Hyundai (o 110,5 proc.), Volkswagen (o 90 proc.) i Toyota (o 81,5 proc.), a najniższy wzrost koncernu Renault (o 18,2 proc.) i PSA (22,2 proc.). Odnotowano natomiast skumulowany spadek cen aut koncernu Nissan o 7,5 proc. od 2004 roku.
Pierwszy w Polsce wskaźnik zmian cen nowych samochodów to wspólne przedsięwzięcie DNB Bank Polska i Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Autorem metodologii indeksu i jego kalkulacji jest firma doradcza Deloitte. Jest to pierwszy sektorowy wskaźnik oparty na pełnych, a nie częściowych, danych zbieranych na krajowym rynku motoryzacyjnym, a co za tym idzie - precyzyjnie pokazuje tempo zmian całego rynku motoryzacyjnego w Polsce - czytamy w komunikacie.
Indeks ma być wyliczany i publikowany co miesiąc, na podstawie dostarczanych cyklicznie przez SAMAR danych dotyczących wielkości sprzedaży i cen jednostkowych (w tym cen promocyjnych) wszystkich dostępnych marek samochodów osobowych i dostawczych.
Re: Nowe samochody są coraz droższe
Re: Nowe samochody są coraz droższe
Re: Nowe samochody są coraz droższe
Bzdura
Re: Nowe samochody są coraz droższe
Re: Nowe samochody są coraz droższe
Re: Nowe samochody są coraz droższe
Re: Nowe samochody są coraz droższe