NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie dbają o ustalanie terminów prac i robót na drogach krajowych w taki sposób, by naprawy nie utrudniały podróżowania i nie były przeprowadzane w porach największego natężenia ruchu. W dodatku internetowy informator GDDKiA o utrudnieniach zawiera nieaktualne i nierzetelne informacje, przez co kierowcy, zamiast skorzystać z objazdów, stoją w korkach. Skontrolowane sześć oddziałów Generalnej Dyrekcji - w Łodzi, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Szczecinie i Olsztynie - zarządza prawie 7 tys. km dróg krajowych. Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła, jak drogowcy dbali o bieżące utrzymanie dróg, jak koordynowali remonty, i jak ich działania wpłynęły na komfort jazdy użytkowników dróg.
Kontrolerzy NIK szczególnie dużo zastrzeżeń mają do funkcjonowania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi. Tamtejszy odział nie uzgadniał z wykonawcami robót dokładnych terminów i przedziałów godzinowych prowadzenia remontów tak, by w jak najmniejszym stopniu utrudniały one kierowcom podróżowanie. W efekcie dopuszczono do zajmowania przez wykonawców robót pasów jezdni w porach największego natężenia ruchu, uznając, że jedynymi wyznacznikami dla rozpoczęcia robót jest dobra pogoda i fakt, by prace nie kolidowały z innymi na danym odcinku drogi.
NIK zwraca również uwagę, że kierowcy podróżujący po drogach krajowych nie mogą mieć pewności, że informacje o remontach i utrudnieniach w ruchu zamieszczane na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji są aktualne i rzetelne. Stwierdzono bowiem przypadki, w których nie poinformowano kierowców o pracach drogowych na newralgicznych odcinkach dróg, bądź zamieszczone zapowiedzi nie wskazywały na utrudnienia, które powstały.
Umowy z wykonawcami na bieżące utrzymanie dróg przewidywały ich kompleksowe utrzymanie, naprawę nawierzchni, poboczy, chodników i systemu odwodnienia, ale nie zawierały jednolitych zasad określających częstotliwość i terminy wykonywania takich prac jak: usuwanie zanieczyszczeń i martwych zwierząt, mycia i wymiany znaków oraz mycia ekranów akustycznych.
Zdaniem kontrolerów, którzy stwierdzili w trakcie kontroli uszkodzenia i usterki barier ochronnych, ekranów akustycznych, elementów konstrukcyjnych wiaduktów, a także niewyraźne oznakowanie pionowe i poziome dróg, drogowcy sprawowali niedostateczny nadzór nad firmami, które zajmowały się tymi zadaniami. W ocenie NIK użytkownicy dróg krajowych mają prawo oczekiwać porównywalnych standardów ich utrzymania, bez względu na to, kto jest wykonawcą usług.
Oddział w Łodzi nie był właściwie przygotowany na wypadek wystąpienia zdarzeń nadzwyczajnych na drogach krajowych: nie miał opracowanych planów ani procedur ratowniczych (za wyjątkiem płatnych autostrad), określających sposób postępowania w takich sytuacjach (np. sposobu szybkiego dotarcia na miejsce wypadku, gdy tworzą się korki lub metody wyznaczania objazdów). Takie plany Generalna Dyrekcja w Łodzi zaczęła opracowywać dopiero w trakcie kontroli NIK.
Dyrektor Oddziału zamiast nawiązać dobrą współpracę z Państwową Strażą Pożarną, weszła z nią w spór kompetencyjny. Zdarzało się często, że strażacy w trakcie akcji ratowniczych nie mogli skontaktować się z zarządcą drogi, zarządca nie pojawiał się na miejscu zdarzenia lub odmawiał przyjęcia miejsca po wypadku. Wyniki kontroli wskazują również na niewłaściwe utrzymanie infrastruktury drogowej. Kontrolerzy ujawnili np. uszkodzone, nieoznakowane lub niewłaściwie działające hydranty oraz brak możliwości szybkiego otwarcia bram wjazdowych na Miejscu Obsługi Podróżnych.
W łódzkim Oddziale odnotowano także przypadki oczywistego konfliktu interesów. Np. w rozstrzyganiu przetargów na dyżury przy zimowym utrzymaniu dróg brały udział osoby, które powinny zostać wyłączone z takich postępowań ze względu na uzasadnione wątpliwości co do ich bezstronności, ponieważ ich małżonkowie byli zatrudnieni u wykonawcy, który wygrał przetarg. Co więcej, osoby te złożyły wcześniej oświadczenia o braku przesłanek do wyłączenia ich z postępowania.
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
ALE NOWOŚĆ
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
No i co, dociera drogie lemingi? Dotarło już do was, że zyjecie
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Re: NIK: duże nieprawidłowości w zarządzaniu drogami
Czy obliczono koszty (czas i paliwo) kierowców ? Wiemy ze wszystko później wliczone jest w artykuły za które zapłaci Polak. Czy stać nas na taką rozrzutność ?