Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Nap?d 4x4 coraz popularniejszy

2016-03-11 15:14

Nap?d 4x4 coraz popularniejszy

Jeszcze dwie dekady temu nap?d na cztery ko?a by? domen? pojazdów terenowych. Czasami pojawia? si? w niektórych usportowionych modelach,
a z rzadka wyst?powa? te? w pojazdach z ca?kowicie innych segmentów.
Przez kilkana?cie ostatnich lat bardzo wiele si? jednak zmieni?o w tej kwestii. Pomijaj?c ju? nawet mod? na wszelkiego rodzaju SUV-y czy crossovery, które staraj? si? udawa? auta terenowe, a wi?c dobrze by mia?y nap?d na wszystkie ko?a, tego typu nap?d mo?na spotka? w znacznie wi?kszej liczbie segmentów rynkowych.

Nie by?oby to jednak mo?liwe, a na pewno nie w takim zakresie, gdyby nie zmiany samej technologii przeniesienia nap?du. W XX wieku dominowa?y rozwi?zania oparte na mechanice. W XXI wieku coraz wi?ksz? rol? zacz??y odgrywa? skomplikowane systemy sterowane elektronicznie. W ich przypadku nadal wyst?puje wa? nap?dowy oraz mechanizmy ró?nicowe. Uk?ad jest jednak doposa?ony w elektronicznie sterowane sprz?g?o wielop?ytkowe. To powoduje ?e nap?d dodatkowej osi jest wy??cznie pod??czany.

Podczas jazdy w dobrych warunkach pogodowych sprz?g?o wielop?ytkowe odcina przep?yw mocy najcz??ciej do tylnej osi. Je?eli jednak odczyty m.in. z czujników uk?adu ABS wyka?? po?lizg jednego z kó?, system momentalnie do??czy dodatkow? o? nap?dow?, decyduj?c
o podziale si?y nap?dowej mi?dzy przodem a ty?em. Elektronika sprawia, ?e sposób pracy nap?du jest regulowany poza ?wiadomo?ci? kierowcy, który cz?sto nie jest w stanie precyzyjnie wskaza? momentu, kiedy moc silnika zacz??a trafia? równie? na dodatkow? o?.

Sterownik nap?du decyduje te? cz?sto, ile nap?du powinno dotrze? do konkretnego ko?a, aby zapewni? maksymaln? przyczepno??. I to bez udzia?u blokady mechanizmu ró?nicowego. Jej rol? przejmuj? tu sterowniki wykorzystuj?ce system kontroli trakcji oraz uk?ad hamulcowy.

W efekcie wprowadzenia elektronicznych systemów nap?du na cztery ko?a poprawi?o si? bezpiecze?stwo jazdy. Bez wzgl?du na warunki pogodowe auto prowadzi si? du?o pewniej.

- Elektroniczne systemy przeniesienia nap?du na cztery ko?a w znacz?cy sposób poprawiaj? bezpiecze?stwo jazdy. Sprawiaj?, ?e sposób zachowania si? auta na drodze jest mniej zale?ny od warunków pogodowych, a kierowca w sytuacji kryzysowej zawsze otrzyma wsparcie od systemów elektronicznych, dbaj?cych o jego bezpiecze?stwo - powiedzia? Rados?aw Jaskulski, instruktor SKODA Auto Szko?a.

Czasowe do??czenia dodatkowej osi pozytywnie odbij? si? i na wynikach spalania, i osi?gach, w porównaniu do sta?ych nap?dów na wszystkie ko?a. Dzisiaj produkowane auta czteronap?dowe nie s? du?o wolniejsze i bardziej paliwo?erne od konwencjonalnych odpowiedników. Nap?d 4x4 nie oznacza tylko bezpiecze?stwa w trudniejszych warunkach pogodowych. Przy odpowiednim prze?wicie, mo?liwa jest tak?e jaka? forma zabawy poza utwardzonymi drogami.

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne