Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Nagrody Rynku Dealerskiego po raz czwarty

2014-06-17 14:00

Nagrody Rynku Dealerskiego po raz czwarty

Nagrody Rynku Dealerskiego po raz czwarty
Liczba firm dealerskich zmniejsza się, ale wciąż nie brakuje takich, które za sprawą ciekawych pomysłów lub przemyślanej filozofii zasługują na wyróżnienie. 10 czerwca, podczas Kongresu Dealerów Samochodów, po raz czwarty wręczono Nagrody Rynku Dealerskiego.


Jak co roku nagrody przyznano w pięciu kategoriach biznesowych: dla najlepszego dealera posiadającego jedną lokalizację, najlepszej małej grupy dealerskiej, najlepszej dużej grupy dealerskiej, najlepszego dealera aut używanych i autora najlepszej inicjatywy marketingowej. Oprócz tego przyznano nagrody honorowo-prestiżowe: dla Dealera Dobrych Uczynków, Człowieka Roku Miesięcznika Dealer oraz nagrodę specjalną za Sukces Roku. Ten ostatni laur decyzją Kapituły, składającej się z ekspertów branży oraz przedstawicieli firm z otoczenia rynku dealerskiego przypadł w udziale trzem instytucjom zajmującym się rynkiem motoryzacyjnym w Polsce: Związkowi Dealerów Samochodów, IBRM Samar i Polskiemu Związkowi Przemysłu Motoryzacyjnego. Kapituła doceniła je za skuteczny lobbing na rzecz prodealerskich zmian ustawy o podatku VAT.

Nagroda dla najlepszego dealera z jedną lokalizacją trafiła do firmy Mitcar, dealera Mitsubishi i Subaru z Warszawy. Kapituła doceniła wysiłek, jaki właściciele firmy od 30 lat wkładają w tworzenie dealerskiego biznesu. Przez ten czas dealerstwo nie zatraciło rodzinnego charakteru, bowiem zarządza nim duet ojciec i syn Dariusz i Piotr Krasnodębscy, którzy podczas odbierania nagrody podkreślali, jak ważne jest wzajemne wsparcie, na które zawsze mogą liczyć. Rodzinnego wsparcia nie brakuje też w nominowanej firmie Auto Partner Garcarek, którą stworzyli bracia - Jan i Andrzej Garcarkowie. Dealera Mercedesa spod Kalisza doceniono za znakomitą pracę w obszarze serwisu. Wśród nominowanych znalazło się miejsce również dla warszawskiej firmy Decar, dealera Renault i Dacii, który od lat umiejętnie rywalizuje na lokalnym rynku z trzema salonami producenckimi.

W przypadku najlepszej małej grupy dealerskiej triumfowała lubuska Grupa GEZET, której udało się już zdominować rynek gorzowski. Firma, która dziś posiada w swoim portfolio już 8 marek odgrywa także coraz większą rolę w Zielonej Górze. Na mniejszą skalę funkcjonują póki co dwaj pozostali nominowani MK Centrum, czyli działający na terenie Pabianic i Piotrkowa Trybunalskiego dealer Citroena i Hyundaia, oraz firma Wasilewski i Syn, dealer Nissana i Suzuki, posiadający salony w Ełku i Białymstoku. Wyniki uzyskiwane przez obu dealerów pokazują, że przy odpowiedniej organizacji samochody można sprzedawać także w 60-70 tys. ośrodkach miejskich.

Już po raz drugi z rzędu laureata największej grupy dealerskiej próżno było szukać wśród 50 dealerów o największej sprzedaży. Tym razem w tej kategorii zatriumfowała firma Auto Spektrum, czyli podmiot będący owocem współpracy trzech dealerów Renault i Dacii z południowo-wschodniej Polski. W tym przypadku kapituła doceniła sprawnie poprowadzony, unikalny w skali kraju proces konsolidacji, który zaowocował powstaniem firmy o dużym potencjale rynkowym. Podobny ruch choć na mniejszą skalę przed kilkoma laty przeprowadziła Grupa Pietrzak, która wówczas triumfowała w kategorii małych grup dealerskich, a w tym roku po otwarciu kolejnych lokalizacji - nominowana była już do nagrody dla dużej grupy dealerskiej. Doceniono także krakowską firmę Inter Auto, która w ubiegłym roku odnotowała ponad 30 proc. wzrost sprzedaży.

Dealerzy, oprócz sprzedaży samochodów nowych, oferują również używki. Niektórzy do obu działów przykładają jednakową uwagę. Tak dzieje się w przypadku dealera Forda z Gdyni, firmy Euro-Car, tegorocznego zwycięzcy w kategorii najlepszy dealer aut używanych. Sprzedaje się tam 400 aut używanych rocznie, co przekłada się na wysoki w polskich warunkach - stosunek sprzedaży pojazdów nowych do używanych w wysokości 2:1. Duże wolumeny generuje również nominowana do nagrody firma PGA Polska, którą doceniono m.in. za dużą skuteczność i dywersyfikację źródeł pozyskiwania używek. Z kolei o nominacji dla warszawskiej firmy Carolina Car Company zadecydowała jej wiara w sprzedaż samochodów używanych, która przejawiła się m.in. w otwarciu odrębnego punktu dedykowanego wyłącznie sprzedaży używek wielu marek.

W kategorii najlepszej inicjatywy marketingowej triumfowała Grupa Szpot, która już po raz 3. zorganizowała bieg na 10 km ulicami Swarzędza i Poznania. Impreza z roku na rok zdobywa coraz większą popularność i wydaje się, że już na trwałe wpisała się w kalendarz wielkopolskich biegaczy, których w tym roku na starcie zameldowało się ponad 3000. O nominacji dla Grupy Zasada Automotive zadecydował marketing poetycki, czyli współpraca z fundacją Wisławy Szymborskiej. Jesienią dealer będzie uczestniczył we wręczeniu nagrody imienia polskiej noblistki, a już teraz kupujący samochód w salonach Sobiesława Zasady, otrzymują audiobook z wyborem wierszy poetki. Również na mariaż ze sztukę postawił łódzki dealer Autotraper, który współpracował przy projekcie tworzenia ekskluzywnego kalendarza przez znanego fotografa, Ryszarda Horowitza.

Prestiżowa, świadcząca o odpowiedzialności społecznej dealera, nagroda Dealera Dobrych Uczynków trafiła w tym roku do dealera Opla z Siedlec, firmy Jastrzębski S.A. Kapitułę przekonała akcja Bezpiecznie z Adasiem, dzięki której do dzieci z okolicznych przedszkoli i szkół trafiło ponad 10 tys. kamizelek odblaskowych. Odbierając nagrodę, Magdalena Kwiatek, prezes firmy, podkreślała, że nie zamierza spocząć na laurach i chce kontynuować akcję, dzięki której dzieci są bezpieczniejsze. Troska o los najmłodszych przejawiała się także w działaniu innych nominowanych do nagrody dealerów. Lubelska Grupa CRH w ubiegłym roku przekazała 185 tys. zł. na rzecz fundacji Leszka Podkańskiego, która wspomaga m.in. dzieci z biednych rodzin i domów dziecka. Z kolei Grupa Mojsiuk przewodziła Grupie Charytatywnej przy Północnej Izbie Gospodarczej, organizującej wsparcie dla chorych dzieci.

Nagroda dla Człowieka Roku Miesięcznika Dealer trafiła do Marii Karkoszki, wieloletniej dyrektor generalnej Auto Plazy, stołecznego dealerstwa Forda. Po raz pierwszy w historii nagród na wiadomość o zwycięzcy sala odpowiedziała nie tylko gromkimi brawami, ale również owacją na stojąco. Był to wyraz uznania dla zasług dla Marii Karkoszki, której udało się stworzyć jeden z najprężniej działających salonów amerykańskiej marki na naszym rynku. Odbierając nagrodę, laureatka nie kryła, że jest to dla niej tyleż cenne, co wzruszające wyróżnienie. Jednocześnie przyznała, że to piękne ukoronowanie długoletniej obecności w branży dealerskiej. Zwycięstwo Marii Karkoszki przerwało przynajmniej na rok dominację mężczyzn. Choć konkurencja była mocna. Nominowany do nagrody był Michał Kalina, przez lata zarządzający Renault Retail Group w Polsce, a ostatnio całym brytyjskim oddziałem RRG. Po raz drugi z rzędu nominację otrzymał też Tadeusz Fus, który, zwłaszcza w kontekście budowy pozycji marki BMW, odegrał na rynku niebagatelną rolę. Od otwarcia w ubiegłym roku salonu Rolls-Royce pisze on także w Polsce historię tej luksusowej marki.

Nagrody Rynku Dealerskiego są przyznawane od 4 lat przez miesięcznik Dealer i Kapitułę Nagród, składającą się z przedstawicieli firm otoczenia rynku. Wręczenie nagród odbywa się podczas Ogólnopolskiego Kongresu Dealerów Samochodów. Dealerzy nagradzani są za najciekawsze, najlepsze i najbardziej nowatorskie pomysły oraz działania przyczyniające się do rozwoju całego rynku dystrybucji samochodów w Polsce.

Tagi: mitsubishi, renault, subaru, suzuki, subaru impreza, peugeot partner, łada kalina
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne