Mazda - dobry design i zaawansowana technologia przynoszą efekty
Mazdy - 3, CX-5 i 6 - zaprojektowane według nowej stylizacji KODO i od podstaw konstruowane zgodnie z technologią SKYACTIV cieszą się w Europie ogromnym powodzeniem. Wzrost sprzedaży Mazdy jest ponad 3 razy wyższy niż wzrost sprzedaży samochodów w Europie w ogóle.
Po pierwszym kwartale 2014 roku Mazda zalicza się do grona producentów, którym sprzedaż aut rośnie najbardziej. W ciągu 3 miesięcy tego roku nabywców znalazło o ponad 10 tys. więcej samochodów japońskiego producenta niż w tym samym okresie 2013 roku, co przekłada się na wzrost w wysokości 26%. Wzrost sprzedaży na rynku europejskim, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, wyniósł 8,1 %.
Największy wzrost popytu na swoje samochody Mazda odnotowała w Portugalii, o aż 141%. Drugie miejsce, ze wzrostem wynoszącym 62%, należy do Polski. Za nami znalazły się nawet takie potęgi motoryzacyjne, jak Wielka Brytania (+38%) i Niemcy (+24%). W Polsce w pierwszym kwartale 2014 r. zarejestrowano 1336 samochodów Mazdy.
W różnych krajach różne modele Mazdy odnoszą spektakularne sukcesy. Na przykład, w Szwecji sprzedaż kompaktowej Mazdy 3 wzrosła pięciokrotnie. Sprzedaż SUV-a Mazdy - CX-5 - wzrosła trzykrotnie w Danii i dwukrotnie w Irlandii. Kompaktowy SUV cieszy się niesłabnącą popularnością w Europie od chwili wprowadzenia go do sprzedaży w 2012 roku. Popyt na najnowsze auto klasy średniej z logo Mazdy na osłonie chłodnicy - stylową szóstkę - rośnie z miesiąca na miesiąc.
Nowe modele Mazdy zwracają uwagę stylizacją Kodo - odważną, dynamiczną i bardzo japońską. W tym duchu zaprojektowano już trzy auta, a concept car Hazumi - zaprezentowany podczas salonu samochodowego w Genewie - pokazuje, że następca małej Mazdy 2 też będzie bardzo Kodo. Mazdy - 3, CX-5 i 6 - mogą podobać się nie tylko z wyglądu, ale również za precyzję prowadzenia, komfort jazdy oraz dynamiczne i oszczędne silniki. Te zalety nowych Mazd to zasługa technologii Skyactiv.
Hasło Skyactiv niewiele mówi, bo nie kręci się dookoła modnych słów eco, green czy blue, chociaż kryją się za nim rozwiązania sprzyjające zarówno ekologii i ekonomice użytkowania samochodu, jak i takie, które mają wpływ na wrażenia z jazdy. Wszelkie pojazdy poruszają się tym łatwiej i lepiej, im są lżejsze. Dlatego w konstrukcji nadwozia Mazd - 3, CX-5 i 6 - na szeroką skalę zastosowano stal o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie oraz technikę łączenia elementów poprzez klejenie, co pozwoliło znacząco odciążyć te modele (na przykład, masa własna CX-5 jest o średnio 80 kg mniejsza niż konkurentów).
Dzięki lżejszej konstrukcji nadwozia silniki mają do wykonania mniejszą pracę, przez co są mniej paliwożerne, emitują mniej szkodliwych substancji i dwutlenku węgla oraz gwarantują lepsze osiągi, zwłaszcza w dolnym zakresie prędkości obrotowej. Nowe jednostki napędowe Mazdy też są Skyactive i charakteryzują się, między innymi, bardzo nietypowym stopniem sprężania. W silnikach benzynowych zwiększono stopień sprężania z 10:1 do 14:1, czyli do stopnia sprężania charakterystycznego dla silników wyczynowych. Z kolei, w wysokoprężnych jednostkach napędowych zmniejszono stopień sprężania z 19:1 do 14:1. W wypadku silników Diesla zaowocowało to spełnieniem najnowszej normy emisji spalin - Euro 6 - bez konieczności stosowania drogiego i skomplikowanego układu usuwania ze spalin tlenków azotu. Benzynową jednostkę napędową wyróżnia kolektor wydechowy, w którym wylot z czterech cylindrów łączy się początkowo w dwie rury, a następnie - w jedną. Rozwiązania zastosowane w silniku benzynowym sprawiają, że dysponuje on sporą siłą napędową już przy niskich prędkościach obrotowych, zadowala się wyjątkowo małym zużyciem paliwa i nie występuje w nim niekorzystne spalanie stukowe.