Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Koncerny motoryzacyjne notują rekordowe zyski

2010-09-06 06:50

Koncerny motoryzacyjne notują rekordowe zyski

Koncerny motoryzacyjne notują rekordowe zyski
Fot. stephen in motion/CC/Flickr
Z nieopublikowanego jeszcze studium wydajności koncernów motoryzacyjnych wynika, że dobre wyniki osiągnęli także amerykańscy producenci aut.

Największe koncerny motoryzacyjne otrząsnęły się z kryzysu szybciej niż oczekiwano, rok 2010 może być dla nich rokiem rekordowych zysków. Jest to wynik nieopublikowanego jeszcze studium porównania branżowego Automotive-Performance, sporządzonego po raz szósty przez Center of Automotive przy Wyższej Szkole Ekonomii w Bergisch Gladbach.

W tym celu porównano wydajność 18 największych producentów samochodów w pierwszym półroczu 2010 roku, sporządzając prognozę na podstawie analizy 15 wskaźników finansowych i rynkowych. Zsumowane wyniki będących przedmiotem analizy producentów samochodów mogą przekroczyć znacznie 50 mld euro brutto. Możliwe jest, że przekroczona zostanie dotychczasowa rekordowa kwota 53,5 mld z 2007 roku. W pierwszym półroczu producenci aut zarobili już ponad 28 mld euro.

Uwagę zwraca także znaczna poprawa wyników amerykańskich koncernów Ford i General Motors, które korzystają w dużej mierze z lepszej sytuacji na rynku krajowym i swojej silnej pozycji w Chinach. W pierwszym półroczu 2010 Ford zarobił ponad 3,5 mld euro. Rentowność sprzedaży amerykańskiego producenta aut wyniosła 7,3 proc., co jest zaskakujące dla koncernu, który jeszcze przed rokiem znajdował się pod kreską. Pod względem rentowności GM znalazł się na miejscu piątym, co zawdzięcza głównie restrukturyzacji ocalonego przed upadłością koncernu, w czym pomógł także amerykański rząd.

Na pierwszym miejscu pod względem rentowności znalazł się jednak koreańskim Hyundai z 8,7 proc.. Producenci modeli z segmentu Premium BMW i Daimler osiągnęli odpowiednio 7,8 i 7,1 procent. Przy czym należy wziąć pod uwagę, że w przypadku Daimlera uwzględniono rentowność dla całego koncernu. Rentowność Mercedes-Car-Group w pierwszym półroczu 2010 r. to 8,5 proc.. Hyundai korzysta przede wszystkim z silnej pozycji na rynkach wschodzących. Do strefy zysków powróciły także koncerny Toyota i Honda.

Sprzedaż samochodów uwzględnionych w studium 18 koncernów samochodowych może wzrosnąć w 2012 roku o 12 procent do 58,8 mln egzemplarzy. Walkę o miano największego producenta samochodów stoczą Toyota i GM. Oba koncerny sprzedadzą około 8 mln aut. Na trzecim miejscu znajdzie się Volkswagen z 7 mln sprzedanych aut i rentownością rzędu 5 procent. Z 5,5 mln sprzedanych aut Ford może osiągnąć poziom sprzedaż z 2008 roku, a Hyundai sprzeda po raz pierwszy ponad 5 mln aut.

Czytaj w Money.pl
Szef Forda: Być pod kreską to żaden wstyd
Alan Mulally widzi przed Fordem świetlana przyszłość i powoli spłaca długi.
Buick lokomotywą amerykańskiego General Motors
Po 25 latach spadków sprzedaż tych aut wzrosła o 137 proc.
Dożywocie dla klientów ma podciągnąć sprzedaż Opla
Bezterminowa gwarancja może kosztować General Motors 100 mln euro.
Tagi: gospodarka, samochody, motoryzacja, moto, koncernyauto
Zobacz więcej: kryzys w motoryzacji
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne