Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Michał Kot
|

Europarlamentarzyści po stronie kierowców

0
Podziel się:

Parlament Europejski zaapelował by każdemu zapewnić dostęp
do tanich części zamiennych.

Europarlamentarzyści po stronie kierowców
(Monkeybusinessimages/Dreamstime)

Parlament Europejski zaapelował, by nowe rozporządzenie UE dotyczące sprzedaży i serwisowania samochodów było korzystne dla konsumentów, zapewniając im dostęp do tanich części zamiennych. Komisja Europejska zapewnia, że tak będzie.

Chodzi o przepisy, które zastąpią od 1 czerwca obecne rozporządzenie GVO _ w zakresie dystrybucji i serwisowania pojazdów silnikowych _. Umożliwia ono producentom zakładanie sieci sprzedaży dealerskiej na wyłączność, a także gwarantuje prawo klientów do konkurencyjnych cenowo nieoryginalnych części zamiennych oraz serwisowania samochodów w nieautoryzowanych warsztatach bez utraty gwarancji.

_ - Wyszliśmy naprzeciw oczekiwaniom obywateli. Gwarantujemy dobrą jakość części za rozsądną cenę _ - cieszył się lider polskiej delegacji w grupie socjalistów Bogusław Liberadzki.

_ - Europejski rynek motoryzacyjny jest newralgiczny dla rozwoju zdrowej konkurencyjnej gospodarki UE. Dlatego ważne jest, aby zaproponować takie prawo, które wykluczy nadużywanie pozycji dominującej producentów oraz przywróci równowagę między producentami pojazdów, producentami części zamiennych oraz rynkiem usług naprawczych _ - powiedział Sławomir Nitras (PO) z komisji ds. gospodarczych PE.

Polscy niezależni producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych oraz właściciele nieautoryzowanych warsztatów przestrzegali, że brak zapowiadanych przez KE rozwiązań zagrozi istnieniu 28 tys. firm w Polsce i podniesie koszty serwisowania samochodów dla klientów.
Unijny komisarz ds. konkurencji Joaquin Almunia zapewniał eurodeputowanych, że nowe rozporządzenie, które KE przyjmie 26 maja, będzie prorynkowe i prokonsumenckie. _ Reforma zmierza do tego, by pozwolić niezależnym warsztatom na lepszy dostęp do części zamiennych i informacji technicznej i zapobiec ich usunięciu z rynku. To pozwoli na lepszą jakość napraw i niższe ceny _ - oświadczył Almunia.

Tłumaczył, że naprawy sięgają 40 proc. kosztów utrzymania samochodu. _ Niestety zdolność niezależnych warsztatów do konkurowania z autoryzowanymi serwisami jest wciąż ograniczona szeregiem restrykcji _ - powiedział, wymieniając przede wszystkim dostęp do części zamiennych i aktualizowanej informacji technicznej o pojazdach, bez której nie można prowadzić napraw.

_ - Jestem gorąco przekonany, że nowe ramy prawne będą bardziej korzystne dla konsumentów - uspokajał Almunia . - Moim głównym priorytetem jest zwiększenie konkurencji na rynku posprzedażowym, na rynku napraw i serwisowania, gdzie jej brakuje _.

By konsumenci mieli jasność, że mogą korzystać z nieautoryzowanych serwisów, eurodeputowani oczekują od Komisji Europejskiej wydania specjalnej broszury informacyjnej. _ Na przykład, że kierowca będzie mógł serwisować swój pojazd w dowolnym warsztacie, niekoniecznie firmowym, i jeśli auto jest na gwarancji, nie utraci jej _ - powiedziała Danuta Jałowiecka (PO).

nowe samochody
unia
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)