Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Euro NCAP chce chronić pieszych

2015-11-10 14:03

Euro NCAP chce chronić pieszych

Euro NCAP chce chronić pieszych
Fot. Materiały prasowe NCAP
Konerny motoryzacyjne, by uzyskać pięć gwiazdek w crash-testach, będą musiały poświęcić więcej uwagi pieszym. Euro NCAP chce bowiem oceniać dostępne w nowych autach systemy, które mają zapewnić więcej bezpieczeństwa najmniej chronionym uczestnikom ruchu drogowego.

Organizacja Euro NCAP ma dość duży wpływ na poziom bezpieczeństwa w nowych samochodach, pojawiających się na europejskim rynku. Coraz bardziej restrykcyjne kryteria podczas testów zderzeniowych wymuszają na producentach samochodów tworzenie coraz bardziej bezpiecznych rozwiązań. Wynik pięciogwiazdkowy nie jest wprawdzie żadnym wymogiem pojawienia się na rynku, ale może być świetnym argumentem marketingowym. Co więcej, niektóre systemy bezpieczeństwa, które ocenia Euro NCAP, po jakimś czasie stają się obowiązkowe w nowo wprowadzanych na rynek samochodach.

Wyższy poziom bezpieczeństwa kierowców oraz pasażerów pozwolił znacząco zredukować liczbę śmiertelnych wypadków na europejskich drogach w ciągu minionych dwudziestu lat. Ciągle jednak wysokie ryzyko spoczywa na pieszych, którzy w razie kontaktu z jadącym samochodem są narażeni na poważne obrażenia. W minionym roku na drogach Europy śmierć poniosło 26 tys. pieszych oraz rowerzystów oraz motocyklistów, stanowiąc prawie połowę (47%) wszystkich śmiertelnych przypadków.

Niezależne badania przeprowadzone w Wlk. Brytanii oraz Niemczech wykazały, że stosowanie specjalnych rozwiązań, dedykowanym ochronie pieszych, może pozwolić zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych wśród pieszych o 1/5.

Wprawdzie Euro NCAP bada poziom bezpieczeństwa pieszych, jaki samochody zapewniają w razie uderzenia w pieszego, od 1997 roku, ale teraz postanowiło włączyć się aktywnie w proces zapewnienia pieszym większego bezpieczeństwa na drogach. Wśród przeprowadzanych testów zderzeniowych pojawią się trzy nowe testy, symulujące najbardziej typowe sytuacje drogowe - gdy dorosły wchodzi lub wbiega niespodziewanie na drogę przed jadący samochód, lub gdy dziecko wybiega zza zaparkowanego pojazdu. Aby otrzymać dobrą ocenę w tej części testu, samochód powinien się zatrzymać przed pieszym przy prędkości 40 km/h, zaś przy wyższych prędkościach (do 60 km/h) auto powinno znacząco wytracić prędkość (do prędkości poniżej 40 km/h).

Zapewnić powinny to tzw. autonomiczne układy hamulcowe, które obecnie pomagają wyhamować przez jadącym przed nami pojazdem i które Euro NCAP ocenia już od 2013 roku. Od przyszłego roku testowane będzie również działanie takich technologii w przypadku pojawienia się przed samochodem pieszego, rowerzysty lub motocyklisty.

Spośród przetestowanych modeli tego typu systemy miały na liście wyposażenia Audi Q7, BMW serii 2 i BMW i3, Ford Mondeo, Lexus NX, Mercedes klasa C, Mini Cooper, Volvo V40, XC90, Toyota Avensis oraz Volkswagen Passat.

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne