Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Co korzystniejsze dla firmy, leasing czy kredyt?

2015-05-22 18:15

Co korzystniejsze dla firmy, leasing czy kredyt?

1 / 2
Co korzystniejsze dla firmy, leasing czy kredyt?
Fot. Mateusz Pietruszka

Wybór na pierwszy rzut oka wydaje się prosty, ale po zagłębieniu się w detale ofert, już tak łatwo nie jest. Leasing kusi korzyściami podatkowymi, lecz ma też swoje wady. Kredyt za to zapewnia szybkie wsparcie finansowe z zewnątrz i gwarantuje bezproblemową spłatę we wcześniejszym terminie.

Prowadząc działalność gospodarczą i planując zakup samochodu „do firmy” rozważa się kilka czynników. Są to naturalnie koszty produktu (w tym oprocentowanie oraz opłaty i prowizje), a także możliwość amortyzacji pojazdu oraz wpływu na koszt uzyskania przychodu. Obecnie na rynku można wybierać pomiędzy kredytem, leasingiem finansowym oraz leasingiem operacyjnym. Podstawową różnicą pomiędzy leasingami jest to, kto będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych w związku z przedmiotem leasingu: leasingodawca (finansujący) czy leasingobiorca (korzystający). W Polsce najczęściej wybierana jest ta druga forma finansowania. W przypadku kredytu, przedsiębiorca musi przede wszystkim wykazać się przed bankiem zdolnością kredytową.

Decydując się na zakup samochodu poprzez kredyt, trzeba liczyć się z dość mozolną i skrupulatną procedurą weryfikacji przez bank. Pamiętajmy także, że taki zakup nie pozostanie bez wpływu na ową zdolność kredytową całej firmy. Skrupulatnie także trzeba porównać koszt (oprocentowanie) całego kredytu. Poza tym, bank może odmówić kredytu firmie nowej, bez wymaganego przez procedury stażu na rynku.

Po sfinalizowaniu transakcji, kupujący zostaje właścicielem (lub współwłaścicielem wraz z bankiem) pojazdu, na którym spoczywa zastaw bankowy. Taka sytuacja ma oczywiście miejsce, gdy to zakupiony pojazd jest zabezpieczeniem kredytu. W związku z tym, przedsiębiorca może amortyzować pojazd jedynie w zakresie swojego procentowego udziału w nim (np. 50 proc.). Część należącą do banku amortyzuje się po zakończeniu okresu kredytowania.

Wybór kredytu zamiast leasingu opłaci się też firmie, która potrzebuje chwilowego zastrzyku finansowego z zewnątrz. Kredyt można też spłacić wcześniej, co oznacza możliwość szybszego zakończenia umowy z bankiem. Umowę leasingu operacyjnego trzeba natomiast podpisać na minimum 40 proc. normatywnego okresu amortyzacji (w przypadku samochodu to 24 miesiące). Rozwiązanie umowy przed minimalnym okresem oznacza konieczność wykupu leasingowanego np. auta po cenie rynkowej.

Decydując się na umowę kredytową, poza amortyzacją, do kosztów podatkowych można zaliczyć również uregulowane odsetki, opłaty manipulacyjne, prowizje oraz wszelkie koszty eksploatacyjne pojazdu. Natomiast należy pamiętać o tym, że sam kredyt nie jest kosztem podatkowym. Podobnie jak w przypadku leasingu finansowego, tu też ma miejsce dostawa towaru zdefiniowana w ustawie o VAT. W związku z tym kredytobiorca jest zobligowany do zapłacenia z góry całej kwoty podatku VAT. W przypadku takiego finansowania, samochód automatycznie staje się środkiem trwałym firmy – koszty powiększają odpisy amortyzacyjne (w ograniczonej wartości) i wspomniane już odsetki od rat kredytu. Amortyzacja nowego samochodu osobowego musi trwać minimum 5 lat. Jeżeli mowa o podatku VAT, to przy kredycie można odliczyć 50 proc. VAT-u, chyba że pojazd kwalifikuje się do odliczenia 100 proc. (jest wykorzystywany jedynie do udokumentowanych czynności związanych z działalnością firmy).

W przypadku odliczania VAT-u od zakupów związanych z eksploatacją auta (części, serwis), to nie ma różnicy pomiędzy samochodem finansowanym kredytem a leasingiem i także można „odpisać” 50 proc. VAT-u. Odliczenie w takiej wysokości związane z paliwem, ma być możliwe od 1 lipca 2015 r.

Jeśli chce się szybciej i na bieżąco rozliczać koszty, a samochód ma służyć w firmie przez kilka lat, to tu alternatywą jest leasing. Do wyboru są dwa – finansowy i operacyjny. W kwestiach podatkowych jednorazowo rozlicza się wpłatę wstępną, a co miesiąc zalicza w koszty wartość netto rat leasingowych i odsetki od rat.

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Co korzystniejsze dla firmy, leasing czy kredyt?

jrk / 213.77.23.* / 2015-05-27 11:51
a co z wynajmem?

Re: Co korzystniejsze dla firmy, leasing czy kredyt?

Logilus / 91.215.34.* / 2015-05-27 11:14
Powiem prosto i zrozumiale np w Czechach auta firmowe kosztuję o 42 % mniej jak w Polsce - zrozumiano ! Dlatego tam widać fury drogie,i bardzo drogie na drogach. U nas państwo okradnie podatnika z PIT,VAT,akcyzy i mamy 60 % wartości dla darmozjadów, czemu darmozjadów ? bo ich w zasadzie żaden podatnik nie potrzebuje. Ilu mamy w UE urzędników,polityków,działaczy finansowanych z budżetu, firm nie rentownych państwowych wspomaganych z podatków ? tak z 200 mln czy może 50 mln podatników żywi pół miliarda ludzi a jeszcze źle i za mało. Jak to kiedyś walnie to będzie wesoło .

Oferty motoryzacyjne