Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

2015-04-21 15:47

Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej
Fot. Newspress

Parlament Europejski zatwierdził nowe przepisy dotyczące poprawy bezpieczeństwa, redukcji emisji CO2 i obniżenia zużycia paliwa przez pojazdy ciężarowe. Zmiany dotyczące m.in. limitów maksymalnej masy i rozmiarów zestawów powinny bezpośrednio wpłynąć na bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów na drogach Unii, a także przyczynić się do poprawy komfortu i bezpieczeństwa samych kierowców ciężarówek.

Zatwierdzone przepisy dotyczą także wyglądu samochodów ciężarowych. Celem proponowanych modyfikacji jest poprawienie aerodynamiki pojazdów, dzięki czemu średnie spalanie i emisja substancji szkodliwych zostaną obniżone o 7-10%.

Nowe ciężarówki mają być wyposażone w wysuwane i składane klapy z tyłu pojazdu, które przyczynią się do zmniejszenia zużycia paliwa (to od 2018 roku), natomiast regulacje dotyczące kształtu kabiny (jej wydłużenia i zaokrąglenia) będą obowiązywać na drogach UE od 2022 roku. Według szacunków oznacza to coroczne oszczędności na poziomie 5000 euro dla standardowej ciężarówki pokonującej w tym okresie 100 000 km.

Określono także teoretyczne koszty proponowanych modyfikacji, które mają się zamknąć w przedziale 400 – 1500 euro na pojedynczy pojazd. Obecny koszt zakupu takiego ciągnika to 80-100 tys. euro. Zmianę ceny mają oczywiście rekompensować oszczędności związane z poprawą wydajności. Producenci ciężarówek będą zobowiązani do wdrożenia produkcji pojazdów wyłącznie o nowym kształcie kabin od 2025 roku.

Proponowane zmiany spotkały się z przychylnością międzynarodowej federacji samochodowej FIA, której przedstawiciele określili je jako bardzo pozytywne, jednak chcieliby szybszego wprowadzania ich w życie.

Wiemy jak w tej chwili wyglądają warunki pracy kierowców samochodów ciężarowych. Bardzo częstym problemem jest ograniczenie pola widzenia, a to stwarza bezpośrednie zagrożenie dla innych użytkowników dróg, zwłaszcza pieszych i rowerzystów. Mieliśmy zatem nadzieję, że ramy czasowe wprowadzanych zmian będą nieco węższe, by zezwolić np. tym producentom, którzy już mają gotowe swoje zmodyfikowane projekty, na wprowadzenie ich w życie. W końcu bezpieczeństwo i idące za nim w tym przypadku oszczędności, powinny być priorytetem. – powiedział dyrektor generalny FIA Jacob Bangsgaard.

Wciąż nie ma jednak porozumienia co do użytkowania w międzynarodowym transporcie pojazdów ponadgabarytowych (tzw. megaciężarówek – LHV). Poszczególne kraje wspólnoty nadal mogą wydawać zezwolenia na ich użytkowanie na swoich terytoriach.

Samochody ciężarowe, autobusy i autokary odpowiadają za ok. 5 proc. wszystkich emisji gazów cieplarnianych w UE i za ok. jedną czwartą emisji CO2 całego transportu drogowego. Obecne przepisy (dyrektywa o masach i rozmiarach z 1996 roku) ograniczają maksymalną dopuszczalną masę pojazdów ciężarowych do 40 ton (44 ton w transporcie kombinowanym, czyli np. drogowym w połączeniu z wodnym czy kolejowym), a ich długość do 18,75 metrów w transporcie międzynarodowym.

Dzięki zmianie przepisów maksymalna długość pojazdów może zostać zwiększona o 15 cm, by umożliwić transport kombinowany dla większych kontenerów (45 stóp), które - choć stanowią dopiero kilka procent wszystkich kontenerów trafiających do UE - są coraz bardziej popularne w handlu transatlantyckim. Obecnie jest to możliwe, ale wymaga dodatkowych zezwoleń. Jeśli chodzi o masę, to nadal będzie obowiązywać maksymalny limit 40 ton (44 tony dla transportu kombinowanego). Planowane jest jednak jego zwiększenie, przede wszystkim po to, by możliwe było wykorzystanie napędów hybrydowych w tego typu pojazdach.

Przepisy wejdą w życie 20 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE. Od tego czasu państwa członkowskie będą miały dwa lata na ich transpozycję do systemu krajowego. Przepisy dotyczące designu kabin kierowców zaczną obowiązywać trzy lata po przyjęciu zmienionych zasad homologacji, które KE ma zaproponować w przyszłym roku. Nad obecnymi zmianami głosowało 606 członków parlamentu europejskiego, przeciw było 75.

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

Obywatel R.P / 91.245.85.* / 2015-04-23 21:37
Jak nie drogi to kolej a u nas jest tak nie budujemy dróg i likwidujemy tory pieprzona polska żeczywistość

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

darek36 / 89.231.94.* / 2015-04-23 21:19
Tych 606 członków parlamentu europejskiego od najbliższego posiedzenia powinni odizolować od większości normalnego społeczeństwa

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

darek36 / 89.231.94.* / 2015-04-23 21:13
Zapomnieli jeszcze o kolorze wspomnieć i gabarytach kierowcy ha ha

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

krejzol / 91.192.89.* / 2015-04-23 20:17
Czekać tylko, jak mędrcy z PE wymyślą, że koła w rowerach powinny być kwadratowe bo rowerzyści za szybko jeżdżą.

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

krejzol / 91.192.89.* / 2015-04-23 20:14
Kierowca w ciężarówce powinien mieć pole widzenia jak pilot myśliwca.

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

Jasiek z IV b / 46.112.118.* / 2015-04-23 20:06
od kiedy to rowerzysta i pieszy porusza się w Łunii po autostradach ?

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

marekkeram / 46.204.197.* / 2015-04-23 19:14
Przepis jest pisany ewidentnie pod dyktando wpływowego zachodniego lobby, którego celem jest bogacenie się zachodnich ekonomicznych bandyckich struktur kosztem biednych , wchodzących wschodnich rynków.Jaki współczynnik aerodynamiczny ? jaka emisja spalin ? jakie bezpieczeństwo ? przecież to bzdury...
Wszystko prowadzi do tego ,że bogaci będą bogatsi a biedni biedniejsi i zostaną nam tylko marzenia...

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

i tyle / 89.71.166.* / 2015-04-23 19:12
Do wszystkiego się wpier...dalają. Czas uciekać do Azji albo na Kubę.
 
krejzol / 91.192.89.* / 2015-04-23 20:12
Po co tak daleko? Do Rosji bliżej i tam też jest normalnie.

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

adzia1948@wp.pl / 91.225.10.* / 2015-04-23 18:15
PRZYSZŁOŚĆ TRANSPORTU

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

mmmmme / 85.91.19.* / 2015-04-23 17:07
socjalizm i komuna cię zaorają!

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

maciejjjjjko / 85.91.19.* / 2015-04-23 17:07
ciekawe czy wynalazcy samochodów przekręcają się w grobie gdy słyszą, że to politycy przegłosowują (debatują) wyglądy, parametry oraz inne cechy. Co za paranoja!

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

MTDI / 5.226.107.* / 2015-04-23 15:10
barany z UE niech sie wezmą za statki i fabryki a nie samochody. Auta zanieczyszczają atmosfere w 2,3 %

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

KPom / 185.18.141.* / 2015-04-23 14:52
Super... to na drogach u nas będą normą w latach 50...

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

zołza45648 / 79.186.53.* / 2015-04-23 14:42
zaraz zatwierdzą kto z kim ma jeszcze sypiać gnidy niem nic gorszego jak tępy polityk

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

Rozum / 89.73.77.* / 2015-04-23 14:32
Jak narazie to 96 % stłuczek i wypadków powodują kierowcy nie badani na psychotestach..oraz nie wymaga się od nich zdrowotnych badań kontrolnych...mogą więc jeżdżą ślepi...głusi..z chorym rozumem..itd..itp...
A kierowce który zarabia na życie za kierownicą co 5 lat badania jak Pilot statku kosmicznego...który musi uważać na te święte Krowy w osobówkach...bo nigdy nie wiadomo co za czób jedzie...
 
aaasdaaa / 178.219.30.* / 2015-04-23 15:41
Kolego troszke spokojniej
Swiete krowy jezdza rowniez na tych duzych skladach ciezarowych i nie pisz zasada--jeden za wszsytkich----.
Dopiero dzisiaj rano jechalem i wlasnie ten super kierowca z badaniami itp itd prawie "wlazł " mi z naczepa do bagaznika,
Jechalem w zabudowanym ponad 60 ale on stwierdzil ze jade za wolno i probowal mnie podspieszyc
Wiec nie pisz bzdur tylko patrz realnie.

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

n586 / 195.179.62.* / 2015-04-23 13:45
kvi; ofssn pkep smjbd mfklg. ok. mfynj.

Re: Ciężarówki przyszłości

wwwwww / 46.238.126.* / 2015-04-23 13:39
A poza tym będzie przepis że kierowca musi posiadać mózg i być badany co miesiąc

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

upacz / 83.9.36.* / 2015-04-23 11:16
USA i Chiny gdzieś mają ocieplenie klimatu i się rozwijają, a Europa próbuje zbawić świat i dostaję po upie

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

co to Euro? / 194.181.150.* / 2015-04-23 10:03
A może te tęgie głowy jeszcze się zajmą hodowlą jedwabników?

a w Polsce średnia prędkość to 55km/h

Paweł W-c / 83.14.39.* / 2015-04-23 09:58
Nie mamy po czym jeździć i stoimy w korkach. Aerodynamika ma wpływ na opory jazdy powyżej 50km/h. My poruszamy się w większości poniżej tej prędkości i mamy częściej zwiększone zużycie paliwa poprzez korki i złą organizację ruchu.

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

aaaasaaa / 91.220.17.* / 2015-04-23 09:55
Tylko ktoś zapomniał, że kształt kabiny jest właśnie taki aby jak najdłuższa była przestrzeń ładunkowa - wydłużenie kabiny o "nos" skraca przestrzeń ładunkową a więc zarobek... :)

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

bitek / 185.24.27.* / 2015-04-23 08:56
ciekawe , który z Nich (urzędników)ma udziały w firmie, która produkuje samochody ciężarowe.Bo przepis po to w chodzi aby kupować nowe. Tylko kogo na to stać ?!

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

zxd / 46.171.45.* / 2015-04-23 08:56
a może zamiast tak biadolić to czas pomyśleć nad paliwem alternatywnym... silnik spalinowy to przestarzała konstrukcja

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

kierowca / 79.187.113.* / 2015-04-23 08:25
NAJLEPSZA CIEZAROWKA w przyszlosci bedzie przeniesc transport masowy na KOLEJ a wtenczas mozemy rozmawiac i dyskutowac o EKOLOGI

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

Gość Darek / 94.251.227.* / 2015-04-23 07:09
Co do rowerzystów to fakt że giną często z własnej winy ale piesi na ogół chodzą chodnikiem lub poboczem drogi. Tak więc nowe przepisy teoretycznie są ok ale praktycznie to lobby wprowadzające nowe modyfikacje w ciężarówkach je wymusiło. Ciekawy jestem czemu dla obniżenia zużycia paliwa nie stosuje się hybryd skoro w samochodach osobowych to się sprawdza???
 
Penk Xijaoming / 95.40.125.* / 2015-04-23 16:41
Hybryda, to ślepy zaułek! W osobówkach nie sprawdza się niestety, porażka konstrukcyjna i drożyzna w utrzymaniu. Duża pojemność i wolnossący silnik, bez turbin i innych p******, to trwałość, oszczędność i mała awaryjność, a więc i ekologia.

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

maciekss55 / 85.237.173.* / 2015-04-23 06:50
Szkoda że nie zajmą się gospodarką mamy najwięcej bubli prawnych na świecie ograniczajacych konkurencyjność

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

cris322 / 94.42.228.* / 2015-04-22 23:21
Taaa...tylko MAN będzie spełniał te przepisy.....

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

tom71 / 46.238.243.* / 2015-04-22 22:28
Ci co sie tu wypowiadają to wyraznie nie mają styczności z branżą , wiec spróbóję wytłumaczyć o co chodzi w tym - nowy kształt kabin bardziej zaokrąglony czyli mniejszy opór powietrza dodatkowo wg nowych regulacji bedą one dłuższe czyli zwiekszy sie przestrzeń życiowa kierowcy, ponadto zwiekszy sie strefa zgniotu wrazie kolizji , same plusy wiec o co te negatywy ?

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

greg12345 / 89.74.239.* / 2015-04-22 21:37
Unia znowu nakazuje producentom jak ma wyglądać moja!!! ciężarówka... a najlepsze będą te z białym lakierem. Ech, ciekawe kiedy uregulują wielkość stolca i będziemy dopłacać za te nieregulaminowe. Kiedy tą Unię rozwalą?
 
poldi / 87.157.243.* / 2015-04-23 07:38
co,ma wspolnego jakosc, z bialym lakierem ???
 
iko / 89.228.130.* / 2015-04-23 14:08
Poldi-ale jesteś ograniczony......

Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

Ja.69 / 188.112.15.* / 2015-04-22 21:24
Jak Polska "Władza" zdejmie z Przewoźników ponadplanowe opłaty typu : akcyza od paliw, podatek Vat-zawyżony "podatek drogowy" opłaty za drogi, na których nie da się jeździć więcej niż 45km/h to Przedsiębiorcy z desek zrobią sobie takie kabiny, które dadzą takie ekologiczne oszczędności, że mucha nie siada!! Debile!! Dajcie nam robić swoje a kształt kabiny będzie się miał nijak do wpływu z podatków!!!!! Które Wszyscy wtedy chętnie zapłacimy !!!

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

bg559 / 85.199.73.* / 2015-04-22 21:17
hahahahahhahahahaha ja p...le

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

Enalasa / 83.26.234.* / 2015-04-22 20:57
My płacimy, a ruscy się z nas śmieją i mają w d...e emisję CO2

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

ukrain / 89.65.232.* / 2015-04-22 20:38
a w stanach jeżdzą z lat 50-tych i jest ok. bo tam jest demokracja.

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

anfy2321 / 83.11.11.* / 2015-04-22 20:17
ja p******* co za debilizm

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

polak863 / 176.111.19.* / 2015-04-22 20:05
a kiedy unia europejska zrówna wypłaty ???
 
as763 / 47.67.108.* / 2015-04-22 21:32
Nigdzie na świecie nie ma równych wypłat, wbij sobie to do głowy jełopie.
 
Gość Darek / 94.251.227.* / 2015-04-23 07:52
A swoją drogą to trochę dziwne. Skoro mamy mieszkać w globalnej wiosce bez granic i mamy mieć tego samego pieniądza to dlaczego wypłaty nie mają być takie same??? Przecież to jest jawna dyskryminacja a UE podobno z taką patologią walczy.
 
aaasa / 91.220.17.* / 2015-04-23 09:54
Podziękuj Kwaśniewskiemu - podpisał akt akcesyjny do Unii i zrównanie cen, natomiast zgodził się aby nie zrównywać zarobków - cała tajemnica. Skutkiem tego ceny unijne, a płace "wschodnie" - Unia zapewniła sobie tanich robotników.

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

klamot / 79.189.145.* / 2015-04-22 19:43
debile z unii

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

1312 / 31.178.46.* / 2015-04-22 19:35
Do niedawna sądziłem,że to tylko moje wymysły ale teraz już coraz bardziej upewniam się w tym ,że komuś bardzo zależy aby ta cała Unia i wogóle Europa padła.Islamiści wysadzają europejczyków w powietrze a oni organizują marsze pokoju, ograniczają emisje CO2, a reszta świata ma to gdzieś, przecież to doprowadzi gospodarkę Europy do upadku.

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

Euromaniak / 94.40.103.* / 2015-04-22 14:35
A może tę całą Unię Europejską do 2018 zajmie Rosja lub Państwo Islamskie. Bo ja już naprawdę nie wiem kto ma bardziej nasrane w tych głowach.

Re: Ciężarówki przyszłości na drogach Unii Europejskiej

kierowca1 / 194.29.141.* / 2015-04-22 10:19
i co znowu przelobowali to co chcą...ja proponuję aby ciężarówka była przezroczysta dla kierowcy a dla otoczenia ( z zewnątrz patrząc ) wielką masą i o 2 metry większa jak w rzeczywistości by wszyscy ją zdecydowanie wcześniej zauważali a kierowca miał czas ją zatrzymać. Homologację dać do wykonania jedynemu tzw. prezydentowi UE.

Oferty motoryzacyjne