Ciężarówka DAF-a na wirtualnym sztywnym holu
Holenderski producent ciężarówek i autobusów DAF zaprezentował właśnie swój prototypowy system „EcoTwin”, pozwalający na bezprzewodowe połączenie pomiędzy dwoma samochodami ciężarowymi i „spięcie” ich w swoisty pociąg drogowy.
W tym układzie zestawem dwóch TIR-ów zawiaduje kierowca pojazdu jadącego z przodu. Auto jadące z tyłu jest kontrolowane za pomocą sieci WI-FI oraz zestawu kamer i radarów.
Celem całego eksperymentu jest maksymalne zredukowanie odstępu pomiędzy pojazdami ciężarowymi, co przyczyni się do zredukowania o 10 proc. zużycia paliwa oraz zmniejszenia emisji substancji szkodliwych.
- To rozwiązanie prototypowe, które w tej chwili sprawdzamy i prezentujemy jego możliwości - mówił Ron Borsboom, członek zarządu DAF Trucks N.V. - Zakładamy, że czas na jego praktyczne i powszechne użycie nadejdzie za jakieś 5-6 lat. Przed nami jeszcze mnóstwo pracy nad jego stabilnością, niezawodnością i rozwojem. Technologia musi być w 100 proc. pewna i zgodna z obowiązującym prawem.
Po prezentacji „EcoTwin” DAF planuje kolejne testy systemu, jakie zostaną przeprowadzone w porcie w Rotterdamie, który jest również partnerem tego projektu. Twórcy systemu przewidują, że „parowanie” ciężarówek będzie doskonałym rozwiązaniem podczas długich przejazdów autostradowych, oraz we wszelkiego rodzaju bazach przeładunkowych i terminalach.
Korzystając z „EcoTwin” kierowca ciężarówki jadącej z przodu ma możliwość pełnego sterowania pojazdem jadącym za nim, kontrolując jego układ hamulcowy i kierowniczy. Aktywny tempomat odpowiada za utrzymanie identycznej prędkości obu pojazdów i zagwarantowanie minimalnego odstępu pomiędzy nimi.