Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

BMW Connected Drive: była poważna luka

2015-02-13 14:05

BMW Connected Drive: była poważna luka

BMW Connected Drive: była poważna luka
Fot. BMW

Niemiecki automobilklub ADAC ujawnił lukę w systemach Connected Drive BMW. Przez niedoskonałość systemu złodzieje mogli włamywać się do samochodów, a nawet wykradać dane pokładowe bez zostawiania śladów.

Coraz bardziej zaawansowana technologia stosowana w motoryzacji sprawia, że współczesne samochody z wyższej półki mają niesamowite możliwości. Zapewniają dostęp do internetu, a także oferują usługi, dzięki którym możliwe jest sterowanie niektórymi funkcjami za pomocą smartfona. Niestety, może to nieść ze sobą również poważne zagrożenia. Luka w oprogramowaniu systemu ConnectedDrive pozwalała na bezprzewodowe otwarcie aut BMW w kilka minut.

Złodziej potrzebował jedynie laptopa i urządzenia, które mogło zarejestrować sygnał, jakim do do zaryglowania i odryglowania drzwi posługuje się pilot przy kluczykach. Potem, gdy właściciel już się oddalił, przestępca ze swojego komputera wysyłał sygnał odbierany przez kartę SIM w pojeździe. System, myśląc, że to sygnał z oryginalnych kluczyków, otwierał samochód. Producent zapewnia, że dziura w systemie nie umożliwiała uruchomienia silnika, ale już samo otwarcie auta na pewno ułatwiało kradzież - jeśli nie samochodu, to na pewno przedmiotów w nim się znajdujących. Co ważne, złodziej nie musiał stać w pobliżu samochodu, nad którym „pracował”, by odryglować drzwi. Problem mógł dotyczyć ponad 2,2 miliona samochodów BMW, Mini i Rolls Royce na świecie, z czego ponad 400 tysięcy w samych Niemczech.


BMW zapewnia, że rozwiązano ten problem wraz z końcem stycznia 2015 roku. Usterka została naprawiona zdalnie, kierowcy nie dostali wezwań na akcję serwisową. No chyba, że czyjeś auto przez dłuższy czas nie miało dostępu do sieci, stojąc np. w parkingu podziemnym - w tej sytuacji właściciel może upewnić się, czy oprogramowanie jego auta zaktualizowało się, dzwoniąc pod numer infolinii.

Przypadek BMW jest pretekstem do dyskusji na temat tego, czy platformy oferujące usługi elektroniczne w samochodach powinny być otwarte, czy zamknięte. Technologia telematyczna umożliwiająca zdalną łączność z pojazdem jest przełomowym rozwiązaniem niosącym wiele korzyści zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom. System eCall, który automatyczne wzywa pomoc w razie wypadku, może ratować życie. Z drugiej jednak strony telematyka może przyczynić się do zachwiania równowagi konkurencyjnej na rynku motoryzacyjnym. Obecnie obowiązujące unijne regulacje w praktyce dają producentom samochodów prawo wyboru podmiotów, które uzyskają możliwość zdalnego dostępu (online w czasie rzeczywistym) do danych pokładowych pojazdów, oczywiście na warunkach określonych przez ich producentów. Tym samym mogą oni decydować o zakresie usług oferowanych konsumentom przez niezależne podmioty.

Jednym z argumentów producentów samochodów, przemawiającym za tym, aby systemy telematyczne w nowych samochodach nie były otwarte, czyli dostępne dla niezależnych operatorów, miała być troska o bezpieczeństwo danych. Jak jednak pokazuje przykład BMW, zamknięcie systemów takiej gwarancji nie daje.

- Organizacja FIGIEFA, reprezentująca przedstawicieli niezależnego segmentu rynku motoryzacyjnego oraz wspierające ją organizacje wypracowały koncepcję otwartej i bezpiecznej platformy umożliwiającej kierowcom wybór komu i na jakich warunkach będą dostarczane dane pokładowe pojazdu. Będzie ona również zachowywać najwyższe i aktualizowane standardy gwarantujące bezpieczeństwo wymiany danych - mówi Alfred Franke, członek zarządu FIGIEFA oraz prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

JędrzejIO / 5.173.252.* / 2021-01-25 21:29
W przypadku problemów z elektroniką w samochodach BMW polecam warsztat CAR CONNECT specjalizujący się w naprawie elektroniki w tej marce.

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

Tomykk / 31.179.81.* / 2019-12-12 10:06
Odpowiednie AC plus pełny Gap i niech kradną.

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

Timtum / 2.97.82.* / 2015-02-16 16:59
"System, myśląc....", błagam!

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

aggio / 31.41.26.* / 2015-02-16 15:13
biedni bogaci głupcy, którzy kupują takie samochody żeby pochwalić się sąsiadom

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

o********** / 109.173.223.* / 2015-02-16 08:41
wam też się wyświetla jakaś reklama po arabsku?
 
habdul 3 / 80.53.239.* / 2015-02-16 12:13
za dużo na stronach isis siedzisz :D
 
qwer431 / 79.191.235.* / 2015-02-16 10:02
a co jesteśarabem?

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

polonus / 78.250.137.* / 2015-02-16 07:18
Czas powrócić do starych sprawdzonych sposobów na odcięcie zapłonu własnej roboty...

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

No4Eu / 85.224.143.* / 2015-02-16 07:09
Wystarczy spojzec na Windows Micosoftu.
Czego mozna sie spodziewac?
Pobierania dodatkowych oplat za software!

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

crowbar / 5.60.35.* / 2015-02-16 07:09
Wracamy do łancucha i kłódki.eh ta informatyka.Wiadomo ,że wszędzie można się włamac.

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

Hirurg / 178.82.87.* / 2015-02-15 23:47
Do czego to podobne zeby kiedykolwiek komu ukrasc samochod.....to wstyd i hanba.....zeby do czegos takiego sie posunac. Jezdze raz na dwa lata do Polski na wakacje.......posunie mi ktos Auto ......zatluke jak psa........zaplace komu potrzeba z przywilejem odiecia glowy...pozdrowienia.
 
Maruda501 / 212.144.112.* / 2015-02-16 08:47
Wyglada na to, ze chyba mozg Ci amputowali!

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

rozsadny / 62.178.4.* / 2015-02-15 21:52
im wiecej bajerow tym latwiej ukrasc auto

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

babara bum / 31.41.239.* / 2015-02-15 21:42
A to dlatego że bmw chce kontrolować klienta do buli ktoś wybije tylna szybę a samochód nie odjedzie inaczej jak na lawecie. A inwigilacja jest jeszcze bardziej wredna nie zatankujesz na zalecanej stacji (gps) brak gwarancji itp.

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

anonimowy misio / 46.205.50.* / 2015-02-15 21:31
Złodziej w tv wypowiadał się, że obecnie ukradzenie dowolnego auta trwa 30 sekund. Więc na co te zabezpieczenia są, skoro i tak podepnie złodziej komputer i odjedzie. Włączają też w gniazdo zapalniczki zagłuszacz GPS, by auta nie namierzono. Podobno trudniej było ukraść te dawne auta, które nie miały tak rozbudowanej elektroniki jak teraz. Zatem żadne immobilisery nie pomagają. Prędzej ostry pies w aucie by złodziei zniechęcił :-D

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

peter434 / 83.9.98.* / 2015-02-15 21:22
Tak samo można ukraść Forda Focusa MK3 .
Przez BT można nawiązac połączenie serwisowe z autam, nawet jak jest zamknięte, a nastepnie otworzyć drzwi i wyłączyć alarm.

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

126p / 83.28.197.* / 2015-02-15 21:01
Skąd mogę ściągnąć najnowszą wersje oprogramowania fotela do mojego 126p? Pomóżcie bo mi się trochę niewygodnie siedzi.

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

Baca 666 / 46.112.205.* / 2015-02-15 18:42
A ja otwieram moje BMW - kluczem przekręcając go po włożeniu do zamka ! - do stacyjki mam drugi klucz bo musiała być wymieniona po tym gdy jakiś baran próbował mi to auto ukraść ...

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

weryfikacja / 95.108.127.* / 2015-02-15 18:42
Ja proponuję takie zabezpieczenia:

- nr.pesel
- nazwisko panieńskie matki
- kod pin

To na początek,a później myślę,że próbka głosu,odcisk kciuka,próbka dna...

Na koniec pytanie kontrolne...;)

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

co dzień / 89.161.13.* / 2015-02-15 18:32
czyli np mozna zdalnie z centrali BMW wyslać do losowych klientów np 1000 dziennie że awaria silnika , kontroka świeci , jade do serwisu, a ten mnie KASUJE NA POWIEDZMY 500 EURO i świat sie kręci.
Podobnie jest w mercach np jest temperatura -10 stopni i auto nie rusza zamka tj NIE odmyka się , nie odpala i do serwisu

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

kkka / 83.23.80.* / 2015-02-15 18:16
Tak, tak internet, fajerłajer,blatacz, i sto tysięcy innych elektro gówienek jest wam potrzebne żebyście mogli jechać swoim samochodem konsumenci, musicie w to wierzyć...

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

Gość Darek / 87.206.40.* / 2015-02-15 17:03
Fajnie. Jak w nowych samochodach taki bezprzewodowy numer zrobią to wystarczy aby producent jakiegoś modelu ZDALNIE nakazał uszkodzić jakiś istotny element i np firma w krótkim czasie będzie musiała sobie wymienić flotę swoich aut albo dać kupę kasy warsztatowi. Postarzanie sprzętu będzie miało całkiem nowe znaczenie a kto wie czy producenci innych smart głupot też tak nie będą robić!!!

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

olo739 / 78.9.5.* / 2015-02-15 16:24
LUDZIE INWESTUJCIE W KLASYKI PORZĄDNE SAMOCHODY TO PRODUKOWANE BYŁY TYLKO DO 2000 ROKU !!!!! TERAZ Z SAMOCHODAMI JEST TAK SAMO JAK W ELEKTRONICE OBECNE SAMOCHODY TO BADZIEWIE PO PRZEBIEGU 120 150 TYŚ MA ZACZĄĆ SIĘ PSUĆ wyznacza się drobny element np. kondensator, który po iluś godzinach pracy urządzenia ma paść... niech to będzie 1 z 300 elementów o rozmiarze 0402 na obwodzie (koszt 0,005 gr/szt, czas wymiany 3 min)... Żaden serwisant nie sprawdzi 300 maleńkich elementów, za powiedzmy 100 zł, jakie mógłby skasować za naprawę - więc nie opłaca się serwisować. Tylko konstruktorzy wiedzą, który element ma paść.. i tak co 3 lata wymieniamy elektronikę... a producent się cieszy, z rosnących słupków sprzedaży. W normalnym świecie nazywa się to waleniem w ch...a, w waszej "cywilizacji" businessem.
 
Pit001 / 77.45.62.* / 2015-02-16 07:36
A ty z jakiej cywilizacji jesteś? Indian? I wymieniasz się za zakupy paciorkami? Jest coś takiego jak gwarancja, którą można przedłużać co rok- wiele firm daje taką możliwość, nie ma więc potrzeby wywalania kasy od razu przy zakupie. Jest drugie coś co nazywa się ubezpieczenie od kradzieży. Rżniecie kozaków, że stać was od razu na "siódemkę" czy S-klasę a nie ogarniacie podstaw. Barany
 
ey5 / 77.65.13.* / 2015-02-16 13:10
co za róznica czy bedzie cie nabijał w butelkę producent czy ubezpieczyciel, tak czy tak musisz wywalić trochę grosza

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

Misiu z Bieszczad / 87.152.119.* / 2015-02-15 14:45
Polacy Syrenkolandia psiakrew znawcy aut.

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

rafal1983 / 87.206.25.* / 2015-02-15 14:03
A po co złodziejom dane pokładowe? Co można z nimi zrobić?
 
tjaa / 178.37.35.* / 2015-02-15 18:27
Wjedżasz sobie do miasta z autostrady a tu zatrzymuje Cię Policja i słyszysz: "na xx km autostrady przkroczył Pan szybkość o 30 km/godz, na yy km zbyt długo jechał Pan lewym pasem, razem 800 zł mandatu" A zdradził Cię Twój własny samochód i jego producent udostępniając zdalny dostęp do danych pokładowych. Fajnie co?
 
Gość Darek / 87.206.40.* / 2015-02-15 18:00
Z samymi danymi zrobi się niewiele ale to wystarczy aby np bezprzewodowo otworzyć samochód i zabrać coś z środka. Można też odpalić auto i pojechać w siną dal a jak producent zechce zrobić zaplanowaną awarię w całej partii aut to też tak może a ty kliencie płacz i płać za nowoczesne rozwiązania lub nowe autko. Jak auta staną się autonomiczne czyli będą same jeździć to taki dostęp umożliwi KRADZIEŻ każdego samochodu dysponującego takim rozwiązaniem.

Tu tatuś

jasta / 62.141.234.* / 2015-02-15 13:05
Krzysiu nie po to kupiłem Ci laptopa.Mamusia się pyta dlaczego kurteczki nie wyprasowałeś (widać na zdjęciu).Pozdrawiamy odezwij się na FB

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

rtf / 159.205.94.* / 2015-02-15 12:36
ADAC to oszuści a ich opinie nie są zbyt wiele warte.

Re: BMW Connected Drive: była poważna luka

welo / 89.69.191.* / 2015-02-15 11:35
BMW - - - Będziesz Miał Włamanie
 
Gość Darek / 94.251.236.* / 2015-02-15 20:00
GENIALNE.

Oferty motoryzacyjne