BMW 750d xDrive - cztery turbosprężarki i 408 KM
Jak widać downsizing to trend, który w najmniejszym nawet stopniu nie omija silników Diesla. Jeszcze nieco ponad dekadę temu stosunek mocy silników 1,9 TDI czy JTD o mocy 150 KM robił wrażenie.
Potem pojawiły się dwie, niedawno trzy, a teraz nowoczesne turbodiesle będą miały nawet cztery turbosprężarki. Jednym z pionierów mnożenia turbin w tego typu silnikach było BMW, które teraz po raz kolejny podnosi poprzeczkę.
Już wkrótce na rynku pojawi się nowa generacja topowej jednostki wysokoprężnej, która początkowo montowana będzie w Serii 7 jako 750d xDrive, a docelowo także w Serii 5, X5, X6 oraz prawdopodobnie X7.
Będzie to turbodiesel o pojemności skokowej 3,0 l wspomagany przez cztery turbosprężarki. Jednostka ta ma osiągnąć monstrualną moc 408 KM i gigantyczny moment obrotowy oscylujący w granicach 800 Nm.
Całość będzie przekazywana na obie osie w ramach napędu xDrive, za pośrednictwem ośmiobiegowej skrzyni automatycznej. Warto pamiętać o tym, że popularne w ostatnich latach dwusprzęgłowe konstrukcje mogłyby nie wytrzymać tak monstrualnego momentu obrotowego.
Jeszcze dwie generacje temu, w BMW Serii 7 E65/66 porównywalną moc generowała jedynie jednostka V12 o pojemności 6,0 l z wersji 760i. Ciekawy jest też fakt, że obecnie z klasy premium tylko Audi ma w ofercie ośmiocylindrowego turbodiesla, który bez czterech turbosprężarek generuje aż 860 Nm momentu obrotowego.