Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Audi rozpoczyna testy systemu zdalnej jazdy

2014-08-14 15:00

Audi rozpoczyna testy systemu zdalnej jazdy

Audi rozpoczyna testy systemu zdalnej jazdy
Zdalnie sterowane i autonomiczne samochodu - temat ten już od dawna przewija się na zapleczy motoryzacyjnego światka. Wydaje się, że to kolejny krok w rozwoju, obok wydajnych silników elektrycznych i wodorowych. Audi poinformowało, że jest o krok bliżej do osiągnięcia sukcesu w tym temacie.


Głównym założeniem eksperymentu zdaniem Audi jest odciążenie kierowcy przy wolnej jeździe np. w mieście przy prędkości do 60 km/h. Co więcej, w takich warunkach systemy komputerowe mają wykazywać się "większą dojrzałością i rozwagą" niż np. zdenerwowany i rozkojarzony kierowca. Problemem jest z pewnością zaufanie do takiego systemu, bo jak wiemy, komputery czasem lubią się zawiesić. A co wtedy?

Audi już teraz oferuje wiele efektywnych systemów wsparcia kierowcy. mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. Niedługo przedstawimy nowe rozwiązania, bliżej odpowiadające pojęciu zdalnej jazdy. Wspierają one kierowcę gdy nie jest on w stanie poprawnie zareagować na wydarzenia na drodze lub w sytuacji długiej jednostajnej podróży, która może stanowić trudność ze względu na swą monotonię. Nowe systemy zdalnej jazdy znacznie poprawiają wtedy bezpieczeństwo w ruchu drogowym i komfort prowadzenia.

A co do powiedzenia na ten temat ma sam producent?

Jednym z takich systemów wsparcia kierowcy, które już w niedalekiej przyszłości będą montowane seryjnie, jest pilot jazdy w korkach. Przy prędkościach poniżej 60 km/h, uwalnia on kierowcę od większości wykonywanych zwyczajowo czynności, ponieważ samoczynne przyspiesza, zwalnia i kieruje pojazdem. Reaguje równocześnie na zachowania innych pojazdów. Gdy korek się rozładowuje lub gdy pojazd dociera do końca drogi szybkiego ruchu, kierowca otrzymuje komunikat, że powinien z powrotem przejąć kontrolę nad autem. Jeśli tego nie uczyni, system bezpiecznie zatrzyma samochód.

Testy odbyły się już na drodze publicznej. Cztery pierścienie właśnie zaprezentowały ten system na jednym z odcinków drogi ekspresowej Lee Roy Selmon w pobliżu miejscowości Tampa na Florydzie. W ten sposób, Audi zostało pierwszym motoryzacyjnym producentem na świecie, który wprowadził do publicznego ruchu zdalnie sterowany samochód. O technicznej dojrzałości tego rozwiązania mogli przekonać się przybyli na miejsce dziennikarze i politycy.

W testowym pojeździe, modelu Audi A7 Sportback, zamontowano 22 czujniki, w tym najnowszy skaner laserowy. Zebrane przy ich pomocy dane przetwarza centralna jednostka sterująca systemu wsparcia kierowcy (zFAS). Tam, na podstawie danych z czujników, powstaje ciągle przetwarzany, pełen obraz otoczenia pojazdu. Jednostka sterująca zFAS, ze względu na swoja moc i swoje niewielkie, porównywalne z tabletem wymiary, stanowi ważny krok na drodze ku wprowadzeniu pilota jazdy w korkach do produkcji seryjnej.

Tagi: system, drogi, politycy, kierowca, dane, kierowcy, audi, honda pilot
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne