Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

40-lecie Rajdu Skoda

2014-12-31 14:33

40-lecie Rajdu Skoda

40-lecie Rajdu Skoda

Legenda czeskich, a wcześniej czechosłowackich rajdów liczy sobie już 40 lat. Obecnie zwykle zapomina się o tym, że znany i powszechnie ceniony Rajd Bohemia wywodzi się bezpośrednio z prestiżowej konkurencji firmowanej marką ŠKODA.


W sezonach 1974-85 impreza nosiła nazwę Rally ŠKODA i była powołana przez wytwórnię nie tylko do celów propagandowych. Niemniej ważnym zadaniem rajdu było wykorzystanie go jako poligonu doświadczalnego dla nowych rozwiązań, wdrażanych następnie w różnym zakresie do modeli wielkoseryjnych.

Już folder pierwszej edycji imprezy z premierowego sezonu 1974 informował o poddawaniu próbom jakości i trwałości podzespołów samochodów marki ŠKODA w warunkach ekstremalnych. Od początku Rajd ŠKODA zajmował istotne miejsce na mapie europejskiego motosportu. W pierwszym roczniku rajdu udział wzięły 152 załogi, w tym 72 zagraniczne. Taka frekwencja jest obecnie marzeniem organizatorów najpoważniejszych imprez tego typu. Wsparcie fabryki i zapał organizatorów sprawiły, że debiut okazał się jednocześnie potężnym sukcesem, który odbił się głośnym echem daleko poza granicami Czechosłowacji.

Pierwsza edycja Rally ŠKODA liczyła łącznie 1 800 km i składała się z różnorodnych konkurencji. Rajd posiadał formułę tzw. zlotu gwiaździstego, z wyznaczonymi punktami początkowymi: Pragą, Bratysławą, Budapesztem, Berlinem lub Warszawą. Próby prędkości były przeprowadzane w najróżniejszych zakątkach ówczesnej Czechosłowacji, jednak macierzystym regionem imprezy były od zawsze okolice miejscowości Mladá Boleslav.

Jednym z impulsów, skutkujących powołaniem imprezy w sezonie 1974, były uroczystości 1000-lecia miasta-matecznika marki ŠKODA. W pierwszych dwóch rocznikach zmagań, barw fabrycznych marki broniły prototypy 200RS, a od sezonu 1976 - nieprzerwanie przez pięć kolejnych - na trasie imprezy królowały niepokonane 130-ki RS. Z pięciu zwycięstw tego modelu trzy (1977, 1979 oraz 1980) zostały wywalczone przez Norwega Johna Haughlanda, wybitnego kierowcę fabrycznego marki. W pozostałych rocznikach triumfowały narodowe załogi Blahna Hlávka (1976) oraz Šedivy Janeček (1979). Od roku 1978 rajd stał się częścią kalendarza Rajdowych Mistrzostw Europy, co automatycznie wzmocniło jego prestiż.

W latach 80. i 90. okrzepłą już pod względem znaczenia imprezę zdominowały załogi korzystające z pojazdów zachodnioeuropejskich oraz japońskich wytwórni. Wielki powrót marki ŠKODA na odcinki specjalne zawodów, firmowanych już szyldem Rajdu Bohemia, nastąpił w sezonie 1999. Debiutowała w nim Octavia WRC, która w obsadzie Triner Hůlka, rozgromiła konkurencję.

Kolejne sezony 2000-2002 padły również łupem tej konstrukcji, tym razem z ekipą Kresta Tománek. W 2006 roku formułę zawodów rozbudowano o entuzjastycznie przyjętą przez kibiców formułę przejazd pojazdów historycznych Bohemia Historic Show.

Od roku 2009 monopol na zwycięstwo przejęła Fabia S2000, zdobywając najwyższe podium imprezy z załogami Hänninen Markkula (2009 oraz 2010) i Loix Miclotte (2011). W edycji 2010 Rajd Bohemia został włączony do kalendarza Mistrzostw Polski, a tablica startowa imprezy powróciła do tradycyjnej szaty graficznej, zmienionej w roku 2000. W roku 2012, po tragicznym wypadku jednej z załóg, imprezę przerwano, nie ogłaszając jej wyników. W sezonach 2013 oraz bieżącym najwyższe trofeum rajdu trafiło w ręce duetu Kopecký Dresler. Potwierdzeniem tego sukcesu są kolejne dwa miejsca podium Bohemia 2014 obsadzone również przez załogi Fabii S2000: Scandola DAmore oraz Wiegand Christian.

Tegoroczny, 41. Rajd Bohemia był pełen odwołań do przeszłości. Dwie współczesne, wyczynowe Fabie S2000 otrzymały historyczne, czerwono-białe malowanie, typowe dla legendarnych modeli 180RS i 200RS. Metę wyznaczono równie symbolicznie dokładnie przed budynkiem ŠKODA Muzeum. Rajd liczył niespełna 151 km, podzielonych na 12 prób zatem znacznie mniej niż 40 lat temu.

Równocześnie, na trasie imprezy testowano prototyp Fabii R 5 napędzanej doładowanym silnikiem o objętości 1,6 litra, której homologacja, już z nadwoziem modelu nowej generacji, spodziewana jest w połowie sezonu 2015. Trasę rajdu wyznaczono blisko ważnych atrakcji Czeskiego Raju: zamków Bezděz, Frýdštejn i Valečov, ruin skalnej twierdzy Drábske světničky czy też pałacu Sychrov, w którego otoczeniu przebiega chyba najbardziej widowiskowy odcinek. Dzięki niepowtarzalnym plenerom, świetnej organizacji i modyfikacjom programu, wprowadzanym w zasadzie podczas każdej, kolejnej edycji, nieustannie wspierany przez markę ŠKODA rajd zalicza się do najbardziej renomowanych w tym rejonie Europy.

Tagi: debiut, skoda, razem, subaru impreza, skoda octavia, skoda fabia
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne