20 proc. więcej przestrzeni ładunkowej w ciężarówkach
100 m3 ładunku może pomieścić koncepcyjna naczepa dla ciągników siodłowych, przygotowana przez konsorcjum TelliSys To o 20 proc. więcej niż w przypadku standardowych rozwiązań, obecnie stosowanych w transporcie drogowym.
TelliSys jest wspólnym projektem Instytutu Procesów Hutniczych i Odzysku Metali Uniwersytetu w Aachen, Europejskiego Stowarzyszenia Transportu Intermodalnego (European Intermodal Association) oraz firm DAF, WECON, Goodyear i WESOB. Jego celem jest umożliwienie transportu kontenerów o wewnętrznej wysokości 3 metrów Dzięki temu w kontenerze można ustawić 3 palety przemysłowe o wysokości 1 metra, przez co pojemność załadunku wzrasta do 100 m3.
Aby uzyskać takie parametry firma DAF zbudowała ciągnik o siodle umieszczonym na wysokości zaledwie 85 cm nad podłożem. W tym celu obniżono znacznie ramę tuż za silnikiem, a na osi napędowej zastosowano koła o średnicy 22,5 cala. Do 4 ton obniżono masę osi nienapędowej i założono koła o średnicy 17,5 cala. Dzięki temu masa kompletnego zestawu mieści się w przepisowym limicie 44 ton. Swój wkład ma także firma Goodyear, która dostarczyła specjalne, niskoprofilowe opony o wysokiej nośności.
Firma WECON wyprodukowała do tego pojazdu specjalną, lekką naczepę o masie własnej tylko 3830 kg. Równie ważne było opracowanie nowej generacji kontenerów 40- i 45-stopowych, których podłoga jest znacznie cieńsza, ale zachowuje dotychczasową nośność i sztywności skrętną.
Pierwsze testy drogowe rozpoczęła już logistyczna firma GEFCO. Koncepcyjny ciągnik, naczepa i kontener będą intensywnie użytkowane w ramach bieżących zadań transportowych tej firmy w komunikacji drogowej, kolejowej i wodnej.