100 dni do wprowadzenia nowej normy Euro VI
Od pierwszego września wszystkie nowe samochody osobowe sprzedawane na terenie Unii Europejskiej będą musiały spełniać wymogi nowej normy EURO 6. To najbardziej restrykcyjne uregulowania w tej dziedzinie, jakie kiedykolwiek obowiązywały w unijnym przemyśle motoryzacyjnym.
Zgodnie z nowymi przepisami, producenci będą zobowiązani do oferowania pojazdów o emisji najniższych wartości dwutlenku węgla w historii. Co więcej, zawartość cząstek stałych w spalinach aut z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi będzie bliska zeru (0,005 g).
Zdecydowane obostrzenia dotyczą samochodów z silnikami diesla. Zgodnie z nowymi przepisami zawartość tlenków azotu w spalinach nie może przekraczać poziomu 80mg/km. W obowiązującej obecnie normie EURO 5 wartość tej substancji ograniczono do 180 mg/km. Dla silników benzynowych parametr 60 mg/km pozostawiono na tym samym poziomie.
Producenci samochodów od dłuższego już czasu oferują samochody o parametrach zgodnych z nadchodzącą EURO 6. W krajach UE sprzedaż takich aut w pierwszych miesiącach tego roku, stanowi niemal 50 proc. całości wolumenu. W 2014 jedynie 1/4 klientów wybierała samochody zgodne z nową dyrektywą unijną.
Normy EURO dotyczące czystości spalin są wprowadzane przez unijnych ustawodawców od 1992 roku i mają na celu ograniczenie emisji substancji szkodliwych i poprawienie wydolności jednostek napędowych, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Patrząc na samochody osobowe z silnikami Diesla, to w oparciu o kolejne dyrektywy UE, od lat 90-tych emisję cząstek stałych ograniczono o około 99 proc. Nowoczesny diesel emituje dziś niemal 98 proc. mniej tlenków azotu w porównaniu do samochodów z początku tego okresu.
Re: 100 dni do wprowadzenia nowej normy Euro VI