Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Opel Cascada - nowoczesny kabriolet w tradycyjnym wydaniu

2014-06-13 08:53

Opel Cascada - nowoczesny kabriolet w tradycyjnym wydaniu

Takiego auta jak Cascada, nie ma żaden bezpośredni konkurent Opla. Jak wszystkie modele produkowane w gliwickiej fabryce, Cascada jest technicznie spokrewniona z Astrą, ale pod względem jakości wykonania i wielkości kabriolet Opla śmiało może rywalizować z kabrioletami klasy średniej takich marek, jak Audi, BMW i Mercedes.

Miękki, składany dach - klasa sama w sobie

Tradycja konstruowania dużych, prestiżowych, czteroosobowych kabrioletów sięga w Oplu lat 50. minionego wieku. Podobnie jak poprzednicy – Kapitän, Rekord i Monza –Cascada jest wyposażona w klasyczny, miękki dach. Różnica polega na tym, że w najnowszym kabriolecie Opla składa się go i rozkłada całkowicie automatycznie. Elektrohydrauliczny mechanizm uruchamia się przy pomocy przełącznika, umieszczonego na tunelu środkowym w wygodnym miejscu. Dach znika pod pokrywą bagażnika w rekordowym tempie – zaledwie 17 sekund. Co bardzo ważne z punktu widzenia komfortu eksploatacji kabrioletu jako samochodu całorocznego, z którego korzysta się w każdych warunkach pogodowych, dach można złożyć i rozłożyć również w czasie jazdy, przy prędkości nie przekraczającej 50 km/h. Ponadto, wszystkie wersje Cascady seryjnie są wyposażone w zdalne sterowanie dachem przy użyciu pilota centralnego zamka.

Miękki dach Cascady jest trzywarstwowy. Między wytrzymałą i ozdobną warstwą zewnętrzną a elegancką i przyjemną w dotyku warstwą wewnętrzną umieszczono warstwę poliestru, zapewniającą świetną izolację akustyczną i termiczną. W mechanizmie składania i w stelażu dachu wykorzystano bardzo lekkie i sztywne elementy wykonane z magnezu. Identyczne rozwiązania stosują producenci znacznie drożnych kabrioletów segmentu premium. W zależności od koloru nadwozia (oferowanych jest aż 10), Cascadę można zamówić z dachem w kolorze czarnym, czerwonym lub brązowym.

Wyposażenie - komfort z najwyższej półki

Jak na samochód klasy premium przystało, Opel wyposażył Cascadę w rozwiązania podnoszące komfort obsługi, stosowane dotychczas jedynie w kabrioletach prestiżowych marek. Należą do nich, między innymi, elektryczne podajniki pasów bezpieczeństwa, dzięki którym po pasy nie trzeba sięgać daleko do tyłu czy układ Easy Entry elektrycznie regulowanych foteli, za sprawą którego pasażerowie podróżujący z tyłu mają komfortowy dostęp do kanapy, a także tapicerka ze skóry nappa czy wentylowane fotele. Do wyposażenia Cascady należą również podgrzewana kierownica, ogrzewanie parkingowe oraz układ szybkiego nagrzewania wnętrza.

Aby zwiększyć funkcjonalność Cascady, wyposażono ją w układ FlexFold, za pomocą którego symetrycznie dzielone oparcia tylnych siedzeń składają się i rozkładają elektrycznie. Dzięki temu, i tak spory bagażnik o pojemności 380 litrów (280 l ze złożonym dachem), można powiększyć do 750 litrów i uzyskać płaską powierzchnię do przewożenia przedmiotów o długości nawet 1,8 m.

Układ jezdny - precyzja prowadzenia i komfort podróżowania

Sztywne nadwozie i zaawansowane przednie zawieszenie typu HiPerStrut, opracowane przez Opla z myślą o Insignii OPC, oraz system FlexRide (z amortyzatorami o regulowanej charakterystyce tłumienia nierówności) sprawiają, że Opel Cascada jednocześnie nadaje się do bardzo dynamicznej i bardzo komfortowej jazdy. Na stabilność podczas jazdy oraz na komfort podróżowania duży wpływ ma także ogromny rozstaw osi Cascady, wynoszący prawie 2,7 m, czyli tylko nieznacznie mniejszy niż w Insignii.

W przednim zawieszeniu Cascady rozdzielono funkcje amortyzatora i układu kierowniczego, co wpłynęło na poprawę zarówno trakcji, jak i precyzji prowadzenia auta. Ponadto, takie rozwiązanie zmniejsza siłę przekazywaną przez układ kierowniczy na kierownicę podczas gwałtownego przyspieszania. Konstrukcja tylnego zawieszenia Cascady opiera się na belce skrętnej wzbogaconej mechanizmem Watt'a. Dodatkowe drążki w tylnym zawieszeniu redukują poprzeczne ruchy belki skrętnej w stosunku do nadwozia, co usztywnia tylne zawieszenie, ale jedynie podczas występowania na kołach sił poprzecznych, czyli wówczas, gdy koła toczą się po łuku. Gdy Cascada porusza się na wprost, dość miękko zestrojone połączenie wahaczy wzdłużnych belki skrętnej z nadwoziem bardzo skutecznie maskuje niedoskonałości nawierzchni. Jak na samochód, który podczas jazdy krętą drogą jest bardzo stabilny, Cascada zaskakuje komfortem resorowania poprzecznych nierówności w czasie jazdy na wprost.

Silniki - dynamika i oszczędność

Topowym benzynowym silnikiem Cascady jest 1,6-litrowa, 200-konna, turbodoładowana jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa - 1.6 SIDI Turbo ECOTEC. Silnik ten seryjnie współpracuje z 6-biegową przekładnią mechaniczną lub, za dopłatą, z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Na szczycie oferty silników wysokoprężnych jest 2-litrowa jednostka napędowa CDTI BiTurbo o mocy 195 KM. Moment obrotowy wynosi aż 400 Nm. Z tym silnikiem pod maską Cascada łączy dobre osiągi z bardzo niskim zapotrzebowaniem na olej napędowy. Prędkość maksymalna wynosi 230 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,4 sekundy, a zużycie paliwa to zaledwie 5,2 l/100 km.

Bezpieczeństwo - zaawansowane technologie na pokładzie

Sztywna konstrukcja nadwozia Cascady, wykonanego w dużej mierze z wysokogatunkowej stali, wzmocnienia boczne w drzwiach i bardzo wytrzymała rama przedniej szyby sprawiają, że w trakcie wypadku pasażerowie są chronieni czymś w rodzaju klatki bezpieczeństwa. Przednie fotele są wyposażone w aktywne zagłówki i w podwójne napinacze pasów bezpieczeństwa. Identyczne zastosowano również przy tylnych fotelach, za oparciami których znajdują się wysuwane pałąki, aktywowane automatycznie podczas dachowania. Oprócz wytrzymałej konstrukcji nadwozia nad bezpieczeństwem osób podróżujących Cascadą czuwają liczne systemy, wspomagające kierowcę. Należą do nich, między innymi, adaptacyjne reflektory przednie z dziesięcioma zaprogramowanymi sposobami oświetlania drogi, przednia kamera - Opel Eye – umożliwiająca rozpoznawanie znaków drogowych, ostrzeganie kierowcy o opuszczeniu pasa ruchu i monitorowanie odległości od poprzedzającego samochodu. Ponadto, Cascada może być wyposażona w kamerę cofania, asystent parkowania oraz w układ ostrzegający kierowcę o przeszkodach, znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek i w asystent ruszania pod górę.

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl