Money.plMotoryzacja

viaAUTO – nie stój. Jedź!

viaAUTO – nie stój. Jedź!
viaAUTO – nie stój. Jedź!
Artykuł sponsorowany

Według zapewnień minister Elżbiety Bieńkowskiej elektroniczny pobór opłat na wszystkich polskich autostradach, dla samochodów osobowych, to całkiem niedaleka przyszłość. Od czerwca 2012 roku można już z niego korzystać na odcinkach autostrad A2 i A4 zarządzanych przez GDDKiA.

Najpopularniejszym sposobem wnoszenia opłaty za przejazd odcinkami autostrad będących w zarządzie GDDKiA jest gotówka i karta płatnicza lub flotowa. Transakcja manualna, bez względu na formę płatności, jest jednak czasochłonna. Należy się zatrzymać, podać kasjerowi gotówkę lub kartę, następnie poczekać na resztę albo potwierdzenie. To niestety powoduje, że na placach poboru opłat, w okresach zwiększonej aktywności kierowców, tworzą się korki. W obecnej sytuacji nie jest jednak możliwa rozbudowa placów poboru opłat aby zwiększyć ich przepustowość. Jest jednak rozwiązanie, które może w znaczący sposób ułatwić pokonywanie bramek na autostradach. To viaAUTO – usługa, która została uruchomiona w ramach systemu viaTOLL w czerwcu 2012 roku.

Gdzie działa viaAUTO?

W Polsce autostrady są zarządzane przez koncesjonariuszy oraz GDDKiA. Na odcinkach koncesyjnych wykorzystuje się wyłącznie manualny sposób wnoszenia opłaty za przejazd. Na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez GDDKiA kierowcy mają możliwość wyboru: manualnie lub poprzez viaAUTO. Obecnie są to odcinki autostrady A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Gliwice. Rządowe plany zakładają jednak odejście w przyszłości od poboru manualnego i upowszechnienie usługi płatności elektronicznej. To pozwoli „uwolnić autostrady”, skrócić czas podróży i zaoszczędzić tracone w korkach paliwo.

Kto może korzystać?

Rozwiązanie viaAUTO jest przeznaczone dla użytkowników pojazdów oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony – informację można znaleźć w dowodzie rejestracyjnym. W przypadku auta z przyczepką liczy się zsumowane DMC takiego zespołu. Z usługi nie mogą korzystać motocykliści i im pozostaje uiszczanie opłaty autostradowej manualnie.

Dodatkowo korzystanie z usługi viaAUTO jest bardzo korzystne z punktu widzenia częstych przejazdów firmowych. Takie rozwiązanie sprawia, że cała podróż staje się bardziej efektywna kosztowo: pozwala zaoszczędzić czas kierowcy, a dzięki płynniejszej jeździe - ilość spalanego paliwa i zużycie samochodu. Ponadto, w przypadku przejazdów służbowych eliminuje wszelkie formalności związane np. z uciążliwym rozliczaniem delegacji czy pobieraniem zaliczek na opłacenie przejazdu. Oznacza to, że pracownik nie musi martwić się o pobranie odpowiedniej ilości gotówki, czy zabezpieczenie karty firmowej. Wyrusza po prostu w trasę, szybko i sprawnie mija place poboru opłat, a nota obciążeniowa za wykonane przejazdy trafia bezpośrednio do działu księgowości.

Elektroniczny może więcej

W ramach manualnego poboru opłat można obsłużyć średnio 120 pojazdów na godzinę, a rozwiązanie elektroniczne gwarantuje przepustowość na poziomie 280 aut w tym samym czasie. Jeśli każdy z samochodów pokonujących bramki byłby wyposażony w viaAUTO moglibyśmy się całkowicie pozbyć problemu korków autostradowych. Niestety, obecnie wskaźnik wykorzystania viaAUTO do transakcji autostradowych kształtuje się zaledwie na poziomie 2%. Chcąc usprawnić płynność przejazdu przez place poboru opłat Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała, że od 15 lipca na autostradach A2 z Konina do Strykowa i A4 z Katowic do Wrocławia, jeden z pasów został uprzywilejowany dla płatności elektronicznej. Oznacza to, że pojazdy wyposażone w urządzenia viaAUTO mogą swobodnie korzystać z wydzielonych, oznakowanych pomarańczowym kolorem oraz znakami pionowymi pasów.

Jak działa viaAUTO?

viaAUTO bazuje na tej samej technologii, co urządzenia viaBOX wykorzystywane w ramach systemu viaTOLL dla pojazdów ciężkich – komunikacja bezprzewodowa krótkiego zasięgu (DSRC). Oznacza to tyle, że urządzenie zainstalowane w pojeździe komunikuje się z infrastrukturą na placach poboru opłat i gdy auto podjeżdża pod bramkę, zostaje odnotowane w systemie, który automatycznie podnosi szlaban. Przy wyjeździe system zachowuje się analogicznie dodatkowo naliczając odpowiednią kwotę. W praktyce pojazd może właściwie się nie zatrzymywać i nie przekraczając 20km/h płynnie przejechać przez bramki autostradowe. Co ważne, w przypadku viaAUTO, urządzenie może być przenoszone między pojazdami, co ułatwia jego wykorzystanie przez członków rodziny czy np. małe firmy. Instalacja urządzenia jest banalnie prosta. Razem z nim użytkownik otrzymuje specjalny klips, który przykleja się do przedniej szyby za lusterkiem wstecznym. Należy pamiętać aby wcześniej przetrzeć szybę załączoną ściereczką.

Gdzie kupić i jak doładować?

W ramach systemu viaTOLL funkcjonuje sieć dystrybucji, która w wybranych lokalizacjach oferuje urządzenia viaAUTO. Pełna lista Punktów Obsługi Klienta jest dostępna na stronie internetowej systemu www.viatoll.pl. Jeśli decydujemy się na zakup urządzenia możemy wybrać sposób w jaki będziemy się rozliczać za przejazdy. Tutaj generalnie występują dwa modele rozliczeniowe: pre-pay (działa jak doładowanie telefonu na kartę) oraz post-pay (z odroczonym terminem płatności). Urządzenia viaAUTO, w zależności od wybranego modelu rozliczeniowego, można doładowywać na miejscu w Punktach Obsługi Klienta, a po zarejestrowaniu np. przelewem.

W promocji do końca sierpnia

Standardowo urządzenie viaAUTO kosztuje 135 zł, a przy zakupie należy je doładować kwotą min. 50zł. Od początku lipca do końca sierpnia jest ono jednak dostępne w dystrybucji, w cenie 100 zł za sztukę.